Isabel Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 morn! se for deg dette: -du har cirka 17000kr (ikke mer, gjerne mindre!!!!!!) du skal bruke til å kjøpe en ny bærbar pc -du vil ha en rask, god bærbar pc -du vil gjerne ha dvd spiller og dvd brenner på den -og du vil gjerne ha en ikke-så-liten harddisk (minimum 40-50gb) mer tror jeg at jeg ikke krever. mn pcen skal ikke bare brukes i fritiden. jeg skal starte på videregående skole nå på medier og kommunikasjon. der skal vi drive mye med bilde- og filmredigering! så pcen skal gjerne kunne brukes til dette også uten problemer.. men j er ingen pc expert, så det er derfor j spørr dere! vet du/dere om en bærbar pc som passer til mitt bruk? eller om en stasjonær pc, (hvis det ikke skulle vært noe bærbar pc som passer til mitt bruk)? takker og bukker for svar vennlig hilsen en-liten-skrullete-pc-elske-bruker! Lenke til kommentar
TeAmlAmPerz Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 gå inn på netshop.no, eller multicom.no:) Lenke til kommentar
slettet Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Apple PowerBook 12" 256MB ram 60 GB hdd 12.1" skjerm 1.33GHz PowerPC G4 prosessor DVD-Rom & DVD-Brenner Genial til musikk og videoredigering, samt anna grafisk jobbing. Ikkje spesielt egna for spel pga manglande støtta, men fleire og fleire produsenter støtter etterkvar OSX (td. kom Quake 2004 Arena til OSX også). Svært fin for både nybyrjarar og andre datamaskinbrukarar. OSX er forresten verdens beste, mest stabile, brukervenlige og best utsjåande OS nokon gong. Og eg er ikkje den eineste som meiner det. Har sjølv ein PowerBook, og den er ikkje blitt restarta sidan eg fekk den (for tre måndar sidan), trass dagleg bruk. Kjøp hos appl direkte: PowerBook 12" Info og bilder: PowerBook edit: og _svært_ godt skjermbilde, noko som gjer at ein større skjerm ikkje trengs. Men du kan også sjå på Apple´s iBook. Dei er litt rimlegare. iBook 14" med Bluetooth, 768 MB minne, 60GB hdd og anna snæks. Endret 24. juli 2004 av nmedaas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Skal du begynne på media kjøper du en Powerbook. Jeg har nettopp gått ferdig media og er en svoren pc-bruker. Jeg brukte en pc gjennom begge mine to år, men det var fordi jeg brukte halve tiden på skolen til å spille public cs (). Skal du ikke spille i det hele tatt eller bruke flash, kjøper du en mac. Den er perfekt til de programmene du kommer til å bruke, samtidig som at den er overlegen til videoredigering på media-nivå. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Skal du begynne på media kjøper du en Powerbook. Jeg har nettopp gått ferdig media og er en svoren pc-bruker. Jeg brukte en pc gjennom begge mine to år, men det var fordi jeg brukte halve tiden på skolen til å spille public cs (). Skal du ikke spille i det hele tatt eller bruke flash, kjøper du en mac. Den er perfekt til de programmene du kommer til å bruke, samtidig som at den er overlegen til videoredigering på media-nivå. Hør på karen. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 jeg skal starte på videregående skole nå på medier og kommunikasjon. der skal vi drive mye med bilde- og filmredigering! så pcen skal gjerne kunne brukes til dette også uten problemer - Du må høre med skolen din, om de bruker Mac eller PC der. Den tiden er nok forbi, da all redigering, enten det gjaldt video eller bilder, foregikk på Mac. - Om arbeidet foregår på Mac, har du jo fått gode forslag. Er det PCr skolen bruker, foreslår jeg ECS G556E fra Multicom, eller Aopen 1557 fra psdata, netshop eller Digital Impuls. - Lykke til Lenke til kommentar
Isabel Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Allo, Allo! Thanks for ALL the answers!! nå skal j først finne ut hvilke pcer de bruker på skolen. og så skal jeg begynne å sjekke ut alle de forslagene j har fått fra dere... thanks again! jeg kommer med more questions senere, hvis det er noe j ikke helt forstår eller vet... vennlig hilsen en-litt-større-skrullete-pc-elske-bruker Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=273133&hl= der kan du kanskje få tips? eller du kan se på denne (hvis du får den under 13K, noe jeg tror du gjør siden du har sett tråden, er det et veldig got kjøp. VELDIG): http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2511988 Endret 24. juli 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Er rimelig (99%) sikker på at alle medieskoler med litt vett bruker mac. Vi hadde hauger av produkter fra Apple, deriblant et par basestasjoner som var helt konge. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Er rimelig (99%) sikker på at alle medieskoler med litt vett bruker mac. Vi hadde hauger av produkter fra Apple, deriblant et par basestasjoner som var helt konge. Jaja, så medieskoler som ikke bruker mac er "dumme" skoler......... Apple hadde et par basestasjoner som var helt konge........... Mye innsiktsfulle kommentarer her White, relativt ulikt deg forresten. Jeg VET om en del medielinjer som IKKE bruker Mac. Det er mulig de er dumme da, det vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at de fleste programmer som brukes ift medieundervisning idag, finnes til begge plattformer. Med prisene Apple kjører på sin hardware, ville det ikke være så rart om en relativt høy andel av skoler rundt om i norge kjører PC. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Er rimelig (99%) sikker på at alle medieskoler med litt vett bruker mac. Vi hadde hauger av produkter fra Apple, deriblant et par basestasjoner som var helt konge. Jaja, så medieskoler som ikke bruker mac er "dumme" skoler......... Apple hadde et par basestasjoner som var helt konge............ Ikke dumme, men jeg drister meg til å si at medieskoler som bruker mac er smartere. Eller kanskje de har mer kompetent folk, når der kommer til Apple-produkter. Med prisene Apple kjører på sin hardware, ville det ikke være så rart om en relativt høy andel av skoler rundt om i norge kjører PC. Feil. Våre maskiner kostet rundt 7000,- og kjørte alt som var av programvare + hadde dvd-brenner. Alle var 17" flatskjermer. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Feil. Våre maskiner kostet rundt 7000,- og kjørte alt som var av programvare + hadde dvd-brenner. Alle var 17" flatskjermer Finner ikke en eneste Mac til 7k hos Apple. Skjermene til Apple, på tross av relativt dårlig opløsning på mange, er og svært dyre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Feil. Våre maskiner kostet rundt 7000,- og kjørte alt som var av programvare + hadde dvd-brenner. Alle var 17" flatskjermer Finner ikke en eneste Mac til 7k hos Apple. Skjermene til Apple, på tross av relativt dårlig opløsning på mange, er og svært dyre. Vi fikk noen folders på skolen hvor vi kunne kjøpe de maskinene vi brukte, bare oppgradert versjon, til rundt 7k. 1280x1024 kjører forresten skjermene. Og nei, det var ikke et tilbud bare vi fikk. Lenke til kommentar
Cheaper Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Den eneste Mac'en som kunne komme i nærheten av å koste så mye ny er eMac, nå koster den vel omtrent den prisen wh1te oppga, om ikke under der. Jeg anbefaler også å høre om hvilket OS de bruker på skolen, jeg tror også majoriteten bruker Mac, men jeg vil tro at riktig sammensatte PC'er er et vel så godt alternativ. Har nyttet både Mac og Windows-baserte maskiner til mediaproduksjon, og i dette tilfellet var eplet mer stabilt, men det kan like godt være PC'ens 98 eller Pinnacle som gjorde det litt ustabilt. Kjøp iallefall en ekstra, vanlig mus, enknapps-musa og jeg ble ikke venner med det første :!: Vi får håpe at noen tar til mote å utvikler gode mediaprogrammer (os) til PC også. Zeta skal visstnok være bra, har ikke testet det selv.. nei nå ble det litt OT her.. Hold oss oppdatert på valget da, vent gjerne til du har begynnt, slik får du også innblikk i hva som ligger deg best. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Feil. Våre maskiner kostet rundt 7000,- og kjørte alt som var av programvare + hadde dvd-brenner. Alle var 17" flatskjermer Finner ikke en eneste Mac til 7k hos Apple. Skjermene til Apple, på tross av relativt dårlig opløsning på mange, er og svært dyre. Vi fikk noen folders på skolen hvor vi kunne kjøpe de maskinene vi brukte, bare oppgradert versjon, til rundt 7k. 1280x1024 kjører forresten skjermene. Og nei, det var ikke et tilbud bare vi fikk. Apple har etter hva jeg husker aldri levert lcd skjermer med oppløsningen 1280x1024. Rett etter Apple lanserte G5 kunne hvem som helst kjøpe Dual 1.25 G4 maskiner til litt over 10'000 og om man da trekker fra litt ettersom dere sikkert fikk et skoletilbud så kan det jo stemme bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Apple har etter hva jeg husker aldri levert lcd skjermer med oppløsningen 1280x1024. Noen som sa LCD? En relativt vesentlig grunn til at mange skoler bruker mac er at det er vanskeligere å herse med en mac, slik som mange skoleungdommer har en tendens til å gjøre. En pc kan ryke støtt og stadig, men en mac klarer seg som regel. Lenke til kommentar
Isabel Skrevet 31. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2004 hallo igjen! nå har j funnet ut at skolen j skal starte på til høsten IKKE bruker mac.. så det vil vel si at skolen ikke har så mye vett eller ikke er så smart!?! så da er jo et problem løst j skal kjøpe meg en vanlig pc; ikke mac! så da er spørsmålet igjen: hvem pc burde jg kjøpe i forhold til de tingene jeg "krever"? (se første spørsmål/spalte) filla-->du hadde noen pcer som du anbefalte mg.. j har sett på ECS G556E fra Multicom, mn igjen var det jo mange forskjellige av akkurat den typen. og prisene var ganske forskjellige.. vet du/dere forresten om man kan få kjøpt ECS G556E i vanlige butikker? eller får man bare kjøpt de online? jeg kommer helt sikkert med flere spørsmål senere, ettersom jeg ikke er så veldig god til å finne ut hva som passer meg best vennlig hilsen isabel Lenke til kommentar
Filla Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 - Du får nok ikke ECS i "vanlige" butikker nei. Billigst blr det om du setter sammen en sjøl på www.IT24.no (du kan sikkert bare ringe dem og). - Satte sammen en 1,8 GHZ Dothan, 60 GB 7200 HD, ATI 9700, 1 GB RAM, Intel 2200 G Wlan kort. Dette kom totalt på kr. 15 500,- Med et slikt oppsett har du meget rask og duganes laptop. it24 setter forrsten delene sammen for deg. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 så da er spørsmålet igjen: hvem pc burde jg kjøpe i forhold til de tingene jeg "krever"? (se første spørsmål/spalte) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå