Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

DoomIII aldersgrense?Vær så snill, ikke 18!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvem bryr seg om aldersgrense? det er noe tull, alle burde få lov til og kjQpe hvilke spill man vil spille, bare be faren din reise til he***** hvis du ikke får kjQpe det :ohmy:

Det får foreldrene bestemme, evt. gi ungen en ørefik hvis'n er spydig

Lenke til kommentar
vell, jeg synest det ikke bør være aldersgrener på spill.. :mad:

Er det skummelt så er det skummelt.

:yes:

Det er bare snakk om anbefalte aldersgrenser. Det blir uansett helt galt at en 12-åring skal glane øynene tørre gjennom spill som Doom 3, Postal 2 og GTA3. Men når vi beveger oss et par år opp er det egentlig for meg helt greit at disse kan få kjøpe voldelige spill, alt etter hvor "voksen" personen er (utfra holdning).

Lenke til kommentar
at folk sier at 12'åringer ikke bør spille d er helt greit, men gjor ikke vi d? evt så filmer med 18 grense? Og vi har da enda ikke fått smaken på menneskeblod...

"Vi har enda ikke fått smaken på menneskeblod.."?

Ikke dra oss over en kam! Personlig ble jeg en psyko massemorder av doom I & II, så det så! :p

Men seriøst: Jeg mener det er litt forskjell på ultravold-spill i 1993 og tilsvarende innhold i 2004. De spillene vi "gæmmlis"-gamere ble flasket opp på krevde en god del mer fantasi og innlevelse enn den nyeste generasjonen spill gjør. Hele grunnen til at vi gleder oss sånn til 3'ern er jo at det blir super-realistisk; tror muligens 3'ern har litt hardere impact på unger enn 1'ern hadde i sin tid.

Når jeg evt får barn kommer jeg nok til å prøve å holde meg ganske oppdatert\regulere hva poden\podinnen holder på med av dataspill.

Bare tenk deg Doom 5 om 10 år; kommer vel til å være monsterslakt beamet rett inn i hjernebarken da!

:D

Lenke til kommentar
at folk sier at 12'åringer ikke bør spille d er helt greit, men gjor ikke vi d? evt så filmer med 18 grense?  Og vi har da enda ikke fått smaken på menneskeblod...

"Vi har enda ikke fått smaken på menneskeblod.."?

Ikke dra oss over en kam! Personlig ble jeg en psyko massemorder av doom I & II, så det så! :p

Men seriøst: Jeg mener det er litt forskjell på ultravold-spill i 1993 og tilsvarende innhold i 2004. De spillene vi "gæmmlis"-gamere ble flasket opp på krevde en god del mer fantasi og innlevelse enn den nyeste generasjonen spill gjør. Hele grunnen til at vi gleder oss sånn til 3'ern er jo at det blir super-realistisk; tror muligens 3'ern har litt hardere impact på unger enn 1'ern hadde i sin tid.

Når jeg evt får barn kommer jeg nok til å prøve å holde meg ganske oppdatert\regulere hva poden\podinnen holder på med av dataspill.

Bare tenk deg Doom 5 om 10 år; kommer vel til å være monsterslakt beamet rett inn i hjernebarken da!

:D

du har et poeng... Og jeg føler meg skikkelig gammel når jeg begynner og si at spillene er altfor voldelige for unger. men syns doom3 er litt vel mye fiction, spill som silent hill er mye verre. Da er man jo nervevrak etterpå, aldri tort og spille d helt alene...

Lenke til kommentar

du har et poeng... Og jeg føler meg skikkelig gammel når jeg begynner og si at spillene er altfor voldelige for unger. men syns doom3 er litt vel mye fiction, spill som silent hill er mye verre. Da er man jo nervevrak etterpå, aldri tort og spille d helt alene...

Jeg begynte å tenke "okay, småbarn må skjermes for dette her" da jeg testet Undying første gangen; makan til infarkt-utløser har jeg aldri vært borti. Tør ikke tenke på hvor redd jeg hadde blitt hvis jeg hadde spilt det da jeg var smågutt.

Og ja, jeg håper Doom III skremmer livskiten av meg! :D

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
hvem bryr seg om aldersgrense? det er noe tull, alle burde få lov til og kjQpe hvilke spill man vil spille, bare be faren din reise til he***** hvis du ikke får kjQpe det :ohmy:

Eh, har du lest tråden om han som drepte kompisen sin etter å ha spilt Man Hunt?

Spill SKAL ha aldersgrense!

Jeg ber heller DEG om å reise til he***** dersom du er opsternasi mot foreldra dine! :p

Lenke til kommentar
Har sett tilfeller både på Ram&Rom og Spaceworld der fjortiser ble nektet å kjøpe enkelte spill i kassa. Uansett hvor kjipt fjortisen gir uttrykk for at det er, står de på sitt. Det ene spillet var Max Payne 2 tror jeg. Husker også at Ram&Rom bytta spill i den "public maskinen" sin fordi en haug med 10-12 åringer sto og spilte Max Payne 2 som var utstilt. Til høylytte protester fra ungene som sto og spilte såklart.

Hehe, det ville jeg også ha gjort, bare for å være jævlig :)

Ingenting gir meg større glede enn å stjele pengene til mindreårige som står med pengemaskinene på Rema :D Prikken over i-en er når jeg blir drapstruet i tillegg ^^

Lenke til kommentar

Jeg begynte å tenke "okay, småbarn må skjermes for dette her" da jeg testet Undying første gangen; makan til infarkt-utløser har jeg aldri vært borti. Tør ikke tenke på hvor redd jeg hadde blitt hvis jeg hadde spilt det da jeg var smågutt.

Og ja, jeg håper Doom III skremmer livskiten av meg! :D

undying har jeg liggende i bilen... den tingen kommer ikke inn i huset :cry:

når Aaron (den skinnløse fyrn me kjetting) sto midt i gangen, så plutseli ble d svart, og når d ble lyst sto han rett atme og hogg til; ja da var d ctrl+alt+delete!

doom3 ja, vurderer sterkt et 7.1 anlegg før 13 august så jeg kan bli litt ekstra skremt...

Smekk opp aldergrensa, er lei av folk dreper hverandre etter å ha spillt noe.

få heller litt info til foreldre... aldersgrense blir aldri overholdt uansett! uansett hva elkjøp og spiderman sier... men hadde jo ikke skadet med d.

Lenke til kommentar
undying har jeg liggende i bilen... den tingen kommer ikke inn i huset :cry:

når Aaron (den skinnløse fyrn me kjetting) sto midt i gangen, så plutseli ble d svart, og når d ble lyst sto han rett atme og hogg til; ja da var d ctrl+alt+delete!

Har du spilt Thief 3:DS? En level der er helt jævlig. Verre enn det jeg har opplevd i System Shock 2 og Undying.. eller noen annen "grøsser". Der spilles det på stemningen. Doom 3 tror jeg kan skilte med utrolig bra grafikk for å bidra med stemningen, men jeg tviler på at de klarer å gjøre det like godt som Looking Glass klarte (tenk System Shock 2 med Doom 3-grafikk!)

Lenke til kommentar
[iC' date=31/07/2004 : 01:48]

Eh, har du lest tråden om han som drepte kompisen sin etter å ha spilt Man Hunt?

Hvis det var alt som skulle til for å få fjortissen til å gå bananas er det faenmeg personen det er noe galt med, ikke spillet!

Lenke til kommentar

Med dagens teknologi og utvikling innen data, så er det i prinsippet ikke noen god grunn som tilsier at det skal være aldersgrense på film, og ikke på dataspill.

Som jeg sa tidligere, dette har vært diskutert mye i regjering og storting, med et eget oppnevt utvalg. Grunnen til at det foreløpig ikke er kommet noen statlig alderssensur, er av praktiske årsaker. Tro meg, regjeringen følger utviklingen nøye, og det er nok bare spørsmål om tid.

Lenke til kommentar

Ok.

1. jeg er IKKE psycho, så tror det er LITEN sjangse for att jeg drepe folk etter å ha spilt ett spill

2. Spillet er så mye fiction. Tror ikke man skal drepe ett ENESTE menneske der.

3. Dessuten har jeg spilt GTA: VC mange ganger før.. har faktisk spillet. Og dere har vell ikke hørt på nyhetene att en liten gutt på 12 år har drept vennen sin? :roll:

"åå! se! Den mannen ligner på en DEMON! DREEEP HAAAM!!"

:p

Lenke til kommentar
[iC,31/07/2004 : 01:48]

Hvis det var alt som skulle til for å få fjortissen til å gå bananas er det faenmeg personen det er noe galt med, ikke spillet!

Denne gutten var for det første ikke fjortis, han var 17 år. Han var også psykisk forstyrret, derfor drepte han den stakkars gutten på 14 år. Ut i fra denne handlingen kan man godt tenke seg til at verden ville vært et bedre sted med aldersgrenser på spill.

En annen side av saken er at med aldersgrenser ødelegger man moroa for tusener av ungdommer. Selvsagt skal ikke 14-15 år gamle gutter og jenter spille Manhunt, i alle fall ikke etter hva jeg mener. Saken er at en 17-åring som har en måned igjen til han er 18 ikke får kjøpe spillet. Selvsagt kan han vente en måned, men hvem har lyst til det?

Jeg tror allikevel at aldersgrenser må være løsningen, ettersom det er det eneste man kan vise legitimasjon på. Man kan f.eks. ikke vise leg på at man er psykisk frisk. Selvsagt kan det være psykisk forstyrrede mennesker over 18 år også, men i denne alderen er problemene ofte oppdaget, og dermed vil ikke disse personene få spille et spill som Manhunt.

For å gi min mening om DOOM III:

Ja, spillet burde absolutt få 18 års aldersgrense.

(Ja, jeg vet at jeg er 17 år den dag i dag, men om 4 dager er jeg 18 år.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...