Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

DoomIII aldersgrense?Vær så snill, ikke 18!)

Anbefalte innlegg

Jeg ble legga da jeg forsøkte å kjøpe vice city, og det til tross for at jeg var 18 da. Jeg ser heller ikke spess liten ut med 186 cm... Makan til blærete og frekk betjening. Det er greit å ikke selge voldsspill til småunger, men å sjekke folk som ser ut som de er 18 tror jeg ikke butikken tjener noe på. Det er ingen stor skandale hvis en 17-åring får kjøpt et spill som har 18 års gr. Spesielt ikke når aldersgrensene ikke en gang er absolutte, men veiledende.

jeg hadde lagt førerkortet på bordet og gitt fra meg spillet og aldri handlet der igjen... spesielt hvis person bak disken var under 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ble legga da jeg forsøkte å kjøpe vice city, og det til tross for at jeg var 18 da. Jeg ser heller ikke spess liten ut med 186 cm... Makan til blærete og frekk betjening. Det er greit å ikke selge voldsspill til småunger, men å sjekke folk som ser ut som de er 18 tror jeg ikke butikken tjener noe på. Det er ingen stor skandale hvis en 17-åring får kjøpt et spill som har 18 års gr. Spesielt ikke når aldersgrensene ikke en gang er absolutte, men veiledende.

jeg hadde lagt førerkortet på bordet og gitt fra meg spillet og aldri handlet der igjen... spesielt hvis person bak disken var under 18.

Er det en så stor fornærmelse å bli spurt om å vise leg?? Vet ikke hvem som er den største blæra. Han i kassa eller han som blir fornærma fordi han må vise leg.

Lenke til kommentar

Er det en så stor fornærmelse å bli spurt om å vise leg?? Vet ikke hvem som er den største blæra. Han i kassa eller han som blir fornærma fordi han må vise leg.

på en spillsjappe ja.... er et spill, ikke hagleskudd. D er ikke flaut. må bare være utrolig irriterende når en maktsyk kvisete liten idiot bak kassa spør meg om leg, når han selv ikke ser ut som han har lov og kjøre moped.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet finnes det per i dag ikke lovhjemmel i Norge for å nekte en person under 18 år å kjøpe et dataspill.

Dataspill er ikke omfattet av filmloven som hjemler alderssensur - dette har vært drøftet i regjering og storting. Dataspill er imidlertid omfattet av en bestemmelse i straffeloven som kan hjemle forbud mot spill og filmer i sin helhet, men det har visstnok aldri kommet et forbud mot et dataspill.

Tradisjonell sensur av et spill er ikke som å sensurere en film, særlig fordi man ikke kan klippe bort uønskete elementer i spillet, men også fordi det er noe ressurskrevende ved at man faktisk må spille seg gjennom spillet.

Aldersgrensene vi finner på spillene er per i dag retningsgivende, særlig for foreldre.

Tja... Det er vel heller ingen lov som sier at du må tilby varene dine til alle. Det er opp til selger å sette vilkår for salget. Fyller ikke kunden vilkårene er det fritt fram for selger å avvise kunde.

Tror du skal slite med å bevise i retten at du har lov til å handle selv om selger ikke vil selge til deg.

-KJ

Lenke til kommentar

Grusomt hårsåre enkelte er når det gjelder å bli spurt om de kan vise legitimasjon, er dere redd for at dere ser litt unge ut? Koster deg ingenting å vise legitimasjon og du får spillet.

"Er jo *squeak* 18 jeg *squeak* da!"

Synes folk nå om dagen er så pinglete, er jo ingenting som skal til før de blir fornærmet og drar hjem for å klage om det på nettet. Og om den bak disken skal være litt ful, hvor mye har det egentlig å si?

Lenke til kommentar
Grusomt hårsåre enkelte er når det gjelder å bli spurt om de kan vise legitimasjon, er dere redd for at dere ser litt unge ut? Koster deg ingenting å vise legitimasjon og du får spillet.

"Er jo *squeak* 18 jeg *squeak* da!"

Synes folk nå om dagen er så pinglete, er jo ingenting som skal til før de blir fornærmet og drar hjem for å klage om det på nettet. Og om den bak disken skal være litt ful, hvor mye har det egentlig å si?

må jo ikke ta oss så veldi seriøst... aldri blitt spurt og tror heller ikke at jeg kommer til og bli spurt om leg på en spillsjappe. Men kan bare tenke meg at d er frustrerende...

Lenke til kommentar

på en spillsjappe ja.... er et spill, ikke hagleskudd. D er ikke flaut. må bare være utrolig irriterende når en maktsyk kvisete liten idiot bak kassa spør meg om leg, når han selv ikke ser ut som han har lov og kjøre moped.

Butikker har jo regler å forholde seg til. Tviler på at butikker som Elkjøp (f.eks) er interessert i all den negative rekalmen en avisreportasje (eller TV-nyheter) om at de selger voldspill til mindreårige er. Det er mange kjeder/butikker som bruker millioner på å bygge opp en troverdig merkevare, de er derfor ikke interresert å legge seg ut med presse/politikere bare for å selge et 18+ spill til noen som ikke er gamle nok

Lenke til kommentar

Butikker har jo regler å forholde seg til. Tviler på at butikker som Elkjøp (f.eks) er interessert i all den negative rekalmen en avisreportasje (eller TV-nyheter) om at de selger voldspill til mindreårige er. Det er mange kjeder/butikker som bruker millioner på å bygge opp en troverdig merkevare, de er derfor ikke interresert å legge seg ut med presse/politikere bare for å selge et 18+ spill til noen som ikke er gamle nok

Eh, det er mulig, men det bestemmer BARE han som sitter bak disken!

Det er individuelle regler da i så fall, ikke regler som gjelder for alle butikker i Norge!

Lenke til kommentar
Tja... Det er vel heller ingen lov som sier at du må tilby varene dine til alle. Det er opp til selger å sette vilkår for salget. Fyller ikke kunden vilkårene er det fritt fram for selger å avvise kunde.

Tror du skal slite med å bevise i retten at du har lov til å handle selv om selger ikke vil selge til deg.

-KJ

Mulig jeg formulerte meg klossete, poenget er at det per i dag ikke er lovhjemmel for statlig alderssensur av dataspill. Filmtilsynet kan m.a.o. ikke bestemme aldersgrenser slik som for film.

Selger kan enn så lenge selge til hvem han vil.

Lenke til kommentar
[iC' date=26/07/2004 : 23:22] Det er individuelle regler da i så fall, ikke regler som gjelder for alle butikker i Norge!

Det er korrekt, dvs. det er helt opp til den enkelte selger om han vil selge Doom3 til en 15 åring.

Hvis ikke Per, 15 år, får kjøpe Doom3 hos Hansens Fisk & Data, så stikker han på en annen butikk og kjøper det.

Lenke til kommentar

skjønner ikke problemet. de fleste plasser for du vel kjøpt spillet sel om du er under 18?

jeg kjøpte gta 3 for to år siden da var jeg litt over 12 år. det var på elkjøp.

har kjøpt fler spill men aldri blitt spurt om leg.

sånn som jeg har forstått det er aldersgrensa veiledende.

Lenke til kommentar
Hva med å gå å kjøpe spillet selv....? Tror nok ikke de spør etter legitimasjon når du skal kjøpe det ;)

En butikk som selger spill er tvunget til å sjekke legimitasjon av folk som skal kjøpe slike spill . Det er det samme som med kjøp av røyk. En har ikke lov å selge til folk under aldersgrensen ;)

Butikker kan velge selv om de vil selge spillet til kunden, selv om kunden er mindreårig. Det er kun en anbefalt aldersgrense i lovens forstand. Ganske teit, men men... Tror nok ikke det blir noe særlig problem for en 12-åring å få fatt i spillet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...