Gå til innhold

A couple of linux issues...


Anbefalte innlegg

Tittet litt rundt, men fant lixm ikke noe annent fornuftig sted å stille spørsmålet. Jeg har lastet ned knoppix 3.4 for å bruke på en maskin (501 mhz, 128 mb ram, 20gb hd OP.XP.Pro) som har fått msblast, uten at jeg har prestert å fått det vekk. Så jeg har nå brent ut og alt alt funker fett...men da jeg ikke akkurat har meget lyst til å bruke remmen som hardisker+å stappe cd inn hver eneste gang så begynte jeg i å spekulere i om det var i det hele tatt mulig å instalere den til hd.

 

Har surfet rundt ganske mye, men ikke funnet noen konkret veiledning som hjalp meg noe særlig. NOen gode råd :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med dette forumet? Når det gjelder spørsmålet ditt er det bare å finne fram en annen distrubsjon. Knobbix er laget for å kun kjøres fra CD, slik at det er mulig å prøvekjøre Linux uten å installere operativ systemet, så du må nok finne noe annet.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Er en annen tråd her som har vært diskutert i det siste hvor noen påstår at det går ann å innstallere knoppix til harddisken og at det fungerer bra.

 

Min mening er at du bør prøve en annen "vanlig" distro om du skal legge inn på harddisken. Mandrake eller Fedora er vel distroer som ikke gjør overgangen fra windows alt for stor.

Lenke til kommentar

for å installere knoppix til harddisken, skriv ( i en terminal )"sudo knoppix-installer"

 

Fjotten: En kamerat av meg (som har flere maskiner, og forskjellige distro'er på de maskinene, blant annet debian og gentoo) prøvde knoppix hd-install på laptop'en. Den har vært der i et halvt år nå, og han er ganske så fornøyd.

 

Han sier det er akkurat som en debian testing/unstable install, bare med den bonusen at installen tok 15 minutter, og alt bare virket etterpå. Og av det jeg har sett av systemet, må jeg si meg enig.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

vel, problemet med knoppix og hd install er at knoppix har noen spes saker. sann som deres mount er ikke standard.

 

men dersom du har et virus i din ms maskin så er det bare å boote på knoppix cden og redigere filene til ms. (dvs ta bort viruset, reboote)

 

 

jeg har nå brukt den nye debian installer og den er beta men funker sann passe til sitt.. har debian unstable som funker nå.

Lenke til kommentar

Det er flott at folk her er tjenesteivrige, men en bør vel helst ha testa, kjenne noen som har testa, eller ha lest dokumentasjon før en uttaler seg?

 

Knoppix er aldeles ikke noen "CD only" distro, slik noen påstår. Den er heller ikke unormal i filsystem/mounting/oppsett osv - men en bør (bl.a) gjøre seg kjent i /etc/sysconfig Spørsmålet er om den er så nybegynnervennlig lenger når en installerer den på harddsk. Mitt foreløpige svar er tja. Installasjonen i seg sjøl er forbilledlig enkel, men alt tilpasningsarbeidet etterpå kan være ganske krevende: En kjempebra måte å lære Linux på, men ikke den raskeste/enkleste veien til en komplett Linux allround arbeidsstasjon - i så måte holder jeg fortsatt en knapp på Mandrake. Som vitenskaplig arbeidsstasjon er trolig harddisk-installasjon av Quantian, en Knoppix-avlegger, det beste en får ferdigpakka i dag. Se info på

Quantians hjemmeside. Ut fra bitre erfaringer med pakker som krasjer i nye versjoner, har jeg vent meg til alltid å sette av plass til å ha to Linux-versjoner samtidig. HD-installert Knoppix-variant kan med fordel være en av dem - iallfall når den andre ikke er Debian-basert.

Lenke til kommentar
Det er flott at folk her er tjenesteivrige, men en bør vel helst ha testa, kjenne noen som har testa, eller ha lest dokumentasjon før en uttaler seg?

 

Knoppix er aldeles ikke noen "CD only" distro, slik noen påstår. Den er heller ikke unormal i filsystem/mounting/oppsett osv - men en bør (bl.a) gjøre seg kjent i /etc/sysconfig Spørsmålet er om den er så nybegynnervennlig lenger når en installerer den på harddsk. Mitt foreløpige svar er tja. Installasjonen i seg sjøl er forbilledlig enkel, men alt tilpasningsarbeidet etterpå kan være ganske krevende: En kjempebra måte å lære Linux på, men ikke den raskeste/enkleste veien til en komplett Linux allround arbeidsstasjon - i så måte holder jeg fortsatt en knapp på Mandrake. Som vitenskaplig arbeidsstasjon er trolig harddisk-installasjon av Quantian, en Knoppix-avlegger, det beste en får ferdigpakka i dag. Se info på

Quantians hjemmeside. Ut fra bitre erfaringer med pakker som krasjer i nye versjoner, har jeg vent meg til alltid å sette av plass til å ha to Linux-versjoner samtidig. HD-installert Knoppix-variant kan med fordel være en av dem - iallfall når den andre ikke er Debian-basert.

de bruker en spesiell versjon av mount... og de har mange pakker som ikke er i debian. eks se på alle de pakkene som her knx*. så det er ikke debian.

 

dersom du lurer så kan du ta en tur innom #debian på freenode.org og lese topic der..

 

det ble også postet et par poster på debian-user-list i dag om folk som hadde knoppix hd install og slet med diversje pakker.

 

men knoppix funker kjeme som live-cd.

Lenke til kommentar
de bruker en spesiell versjon av mount... og de har mange pakker som ikke er i debian. eks se på alle de pakkene som her knx*. så det er ikke debian.

 

Det betyr at Knoppix ikke er så egna å bygge videre på som fullgod Debian, men det betyr verken at mount-kommandoen er håpløs/ikke-standard for enklere brukere (vi er mange!) eller at distroen ikke kan være god til mange formål som den er. Og et stort utvalg av både viktige standardpakker og spesialpakker (jfr Quantian) kjører direkte, det er med en fungerende Wine osv osv. Videre endrer Knoppix seg ganske fort: F.eks har 3.4 hos meg kjørt stabilt i flere situasjoner der 3.3 tryna. Hvilke av de rapporterte problemene vil det være uråd å gjøre noe med innafor Knoppix-konseptet?

 

Knoppix er og blir en live/begynnerdistro: Hvis en skal drive pakkeoppdatering, nyinstallering etc i større utstrekning, har en både tida og ferdighetene som kreves for å håndtere "ekte" Debian. Det vi drøfter her, er om en HD-installasjon av Knoppix er brukelig, og hva den evt er brukelig til. Hvis f.eks Apache, MySQL, Samba, dhcpd og nfsd kjører greit, er det i nærheten av den serveren jeg trenger. Når R, xmaxima, octave og TeX kjører bra, er en godt på vei til en viss type arbeidsstasjon osv.

 

Knoppix/remasterings på HD ser ut til å fikse begge disse eksemplene. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...