Gå til innhold

A7N8X-E Deluxe Problem med ATA og Dvd/CD

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp fått meg et A7N8X-E DELUXE hovedkort og har problemer med å få begge mine ATA 133 Maxtor 80GB disker + DvD spiller og en Cd brenner til å være på samtidig. Blir å kalle dvd og cd brenner for (CD drev) i resten av historien min.

Det som ellers er i maskinen er Barton 2800+ CPU, 2 stk Twinmos PC2700 512MB DDR Ram brikker og et Pov Gf 6800 Ultra.

Forklaring av forkortelser: CS = Cable Select, M = Master, S = Slave, ATA 1 og 2 sier seg selv vil jeg tro. Maxtor Win er disken med Winxp, Maxtor Stasj er maxtor disken med bare unyttige filer.

Oppsett1: ATA 1= Maxtor winxp (CS) - Maxtor Stasj (CS), ATA 2= Dvd (M) - Brenner (S): Første oppstart så fant jeg ut at VIA chipset som var i gamle windows ikke ville funke så jeg formaterte C: og la inn WinXp på nytt. Da funket den harddisken + begge CD drev. Harddisk nr 2 funket ikke. Så da byttet jeg på kablene til dette:

Oppsett2: ATA 1= Dvd (CS) - Maxtor winxp (CS), ATA 2= Brenner (S) - Maxtor Stasj (CS): Begge ATA 1 virket. Nå glemte jeg at brenneren var slave, så den funket ikke. Maxtor Stasj vistes i biosen når jeg boota men ikke i vindows. Brukte Partition Magic for å se hva som var galt, den var plutselig uformatert av en eller annen grunn. Skitt au tenkte jeg så formaterte jeg den. Da funket den. Nytt oppsett

Oppsett3: ATA 1= Maxtor winxp (CS) - Maxtor Stasj (CS), ATA 2= Dvd (CS) - Brenner (CS): Da funket Alt untatt Brenneren, så nå byttet jeg jumpere igjen. Nytt oppsett

Oppsett4: ATA 1= Maxtor winxp (CS) - Maxtor Stasj (CS), ATA 2= Dvd (M) - Brenner (S): Nå virker kun Maxtor winxp disken.

Så nå ber jeg om hjelp :love:

Edit: Maskinen er Super stabil med Twinmos og cpu oppsettet (leste i andre posten noen hadde problemer med akkurat det).

Endret av Mr.Anderson.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsett5: ATA 1= Maxtor winxp (CS) - Maxtor Stasj (CS), ATA 2= Dvd (M) - Brenner (S): Testa overklokking som resulterte i at jeg måtte nullstille biosen. Nå virker begge Maxtor Disken, men ikke CD drevene.

Edit: Har prøvd andre kabler, ble ingen forbedring.

Endret av Mr.Anderson.
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd utallige andre oppsett uten resultat ga jeg nesten opp.

Så koblet jeg Cd brenneren til Slave på kabelen, jumperen står på Cable Select.

DvD spilleren koblet jeg til Master på kabelen og satt jumperen til Slave.

Nå funker alt som bare det, vel og merke med Cd brenneren som Master og DvD spilleren som Slave, selv om det er motsatt på kablene. LOL :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...