Gå til innhold

Hovedkort og CPU, virker disse sammen?

Colossus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

512 Mb SDRAM, så det skal virke :)

Takk surbz00r

PS: Jeg trenger bare et hovedkort som virker med Pentium 4. Har ikke mye penger nå for tiden og andre anbefalinger er ganske dyre, men men :)

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Hmmm... kan du finne mer info? Fortell litt om hva du har hatt på den gamle PCen... (pIII, antall MHz osv.) Hvor gammel den er, sånn ca... Dersom det er DDR SDRAM, skal det passe. Er det SDR SDRAM, er jeg litt mer usikker...

Hvis du må ha ny ram, kan du sikkert få solgt den gamle til noen som trenger det til å sete sammen en pIII-maskin. Den rammen er nemlig på vei ut av markedet, og per i dag koster en slik ram ny mer enn en DDR SDRAM... Litt sløkka egentlig... 200 kr mer når vi snakker 512MB... Du får kasnkje en 4-500 kr for den (er jo brukt...)

EDIT: Så et innlegg der du skrev at du har 1300MHz. Da har du PIII (de går vel opp til 1.4GHz tror jeg...)

Mulig du må ha ny ram ja. Vet du hvilket hovedkort du har nå? Kanskje vi kan finne spesifikasjoner til det...?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Forslag:

Abit AI7 Hovedkort S478, SATA, µGuru I865PE, ATX,Dual-DDR,Firewire ,Raid, LAN

og

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

og cpu...

Har en kompis som har bare gode erfaringer med det kortet, og valgte singel brikke, hovedsaklig pga det andre kortet, for det har kun 2 ram-slots, og når doom3 kommer, kan det være en idé å skaffe mer ram...

skal finne ut hvor mange slots ai7 har...

EDIT: AI7 har 4 slots, så du kan kjøpe den ram'en ghbing skrev, og likevel ha plass til mer senere...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Du får svært redusert ytelse med kortet du foreslø først pga at det har kun en minnekanal. Det er en forutsetning for P4C at den får en minnebåndbredde som best mulig matcher båndbredden til fsb. Så du gjør nok lurt i å velge et med dual.

Slik som jeg skjønner det, har du to ddr 333 brikker. Dette vil gi deg en effektiv minnebåndbredde på 666 mhz på et hovedkort med dual, mot kun 333 mhz på kortet du foreslo opprinnelig.

Det blir nok ikke så aller verst tenker jeg. Spesielt om du greier å kjøre minnet på lave timings.

EDIT: Kikket under linken til ram`en du har. Hvis det stemmer at det er pc133 ram og ikke ddr 333 (så et 333-tall et sted der oppe) vil ikke brikkene under noen omstendighet passe på kortet. Det er nok DDR400 (PC 3200) som er riktig match til P4C...ser lenger nede at du ikke har tenkt å overklokke.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Så visst jeg har AbitAI7 Hovedkort S478, Pentium 4 - 2,8GHz

og TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB eller TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack så skal dette gå bra.

Velg raskere ram enn 3200 når du først kjøper hvis du skal overklokke. Best resultat med ram og fsb i sync.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...