Gå til innhold

Hakk i Plata :(

snoopbo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg har hørt om en som pulveriserte ei cd-plate med hammer, så brukte han 12 timer på å tape sammen bitene igjen, vasket den med zalo og tannkrem, og den funket etterpå men ikke like bra som før da.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Ok, takk, er ikke noe skikkelig hakk, men små riper som noen ganger hakker litt i musikken.

Prøv med bil voks, turtel wax funker som bare det. Du fyller igjen ripene, og voksen herder ganske fort. Har selv gjort dette på dvd plater som jeg har leid, de pleier ha et "par" riper i seg.

Lenke til kommentar

Det som er avgjørende for hvorvidt du kan reparerere ripene i disken er hvor dypt de stikker.

Om ripene går helt gjennom plasten og inn til aluminium-delen så er informasjonen ødelagt, er det bare riper i plasten så er det teoretisk mulig å fikse det.

Den enkleste måten å reparere riper på er å "fylle" de med en silikonløsning, gjerne ved å kjøpe et reparasjonskit hos hvilken som helst forretning som selger disker.

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar

min GNR Greatest Hits plate ser ut til å ha fått noe slags lim eller noe kliss på under sida så den hikker veldig når jeg spiller den i bilen men når jeg spiller den på anlegget hjemme er det nesten ikke problemer idet hele tatt! og et sånn fikse kit fra expert funka ikke for fem øre... den var akkurat like føkka etter på.. men når jeg vaska den litt med neglelakk fjerner ble den litt bedre..

Lenke til kommentar

Dette er faktisk helt sant, og jeg har gjort det selv.

Fant en CD på gulvet av bilen en vinter, og den var mildt sagt ripete etter å ha blitt tråkket på og dyttet rundt om kring. Den virket selvsagt ikke etter en grundig vask.

Jeg hadde ingenting å tape, så jeg slipte ned platen med 1000- korn våtslipepapir, og polerte med polerpasta. Etter nok en vask fikk jeg mot formodning lest hele platen med 1 av de fire CD- ROMene jeg testet. De andre tre klarte det ikke. Dermed fikk jeg brent en kopi.

Nå er det selvsagt ikke slik at dette virker på alle plater, og trolig har jeg hatt griseflaks med denne.

Poenget er at det er lov å prøve seg. Husk å slipe fra midten og utover, og ikke rundt og rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...