Gå til innhold

Mario sang på piano!

Newt32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å spille fort på piano over mange oktaver er slettes ingen enkel ting å lære seg. Det er lettere på gitar, for der overlapper aldri fingrene hverandre. Men skal du opp 2-3 oktaver på piano/synth MÅ tommelen flyttes under de andre fingrene hele tida for å komme oppover uavbrutt på skalaen. Motsatt på veien nedover, lang -peke- tommelfinger må overlappe hverandre. Det tar TID å lære den teknikken uten at det høres hakkete ut, tro meg. Og da snakker vi bare om en enkel skala, så blander man inn svarte tangenter innimellom. Vi snakker om å gå opp 16 toner (2 oktaver) med bare 5 fingre, selv om du ikke spiller på alle tangentene, kanskje bare 6-8. Og dette skjer ofte på under ett sekund. De fleste keyboardister bruker bare høyrehånda til å spille kjappe soloer med, og venstre til å styre pitch/modhjulet på synthen. Pianister bruker mere begge hendene.

Slenger ut en liten sample av en veldig flink synthist for å illustrere:

http://home.online.no/~tom-rf/joost.mp3.

Andrestemmen er spilt inn på forhånd.

Den lynkjappe nedovergangen i slutten spilles bare med lang, peke og ringfinger, tro det eller ei, har det på DVD.

Kuttet er forresten fra Ayreon's The Human Equation, sang 2.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg spiller synth. Den på linken for tida. Men alle tangentinstrumenter har samme basisteknikkene.

Bandet mitt finner du her:

Where Angels Fall

Det er ikke rom i musikken for å spille kjappe synthsoloer ala samplinga i posten min over, men jeg kan det også hvis jeg vil.

Der finnes også veldig tidlige preproduksjoner av noen låter. EP kommer til høsten, og det låter 100 ganger bedre :) Se under "Band" så ser du utstyret jeg bruker mest. Nok pimping. Men jeg leter etter pianoundervisning, føler jeg mangler noe der.

Prøv en ting på bordet. Tapp alle 5 fingrene på ei hand i bordplata en etter en. Da har du 5 toner. En oktav (fra C til C) er 8 toner. Altså trenger man tre fingre til. Bruker ikke da den andre handa, men bytter fra den tredje fingeren over til tommelen igjen og spiller videre til C med resten av hånda. Altså jeg spiller de tre første tonene med tommel, peke, langfinger, flytter tommel under og begynner den fjerde tonen med tommelen igjen, og det skal høres uavbrutt ut. Ved virkelig raske løp mellom oktaver toucher man ofte bare borti hver 4. eller 5. tone på veiein oppover. Da blir det mye å holde styr på med fingrene kan du tro.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Spiller piano selv. Det høres vanskligere ut enn det er. Er jo ikke veldig vansklig når man kan spille tagenter. Men for noen som aldri har gjort det før er det jo såklart vanskelig, de mangler fingermusklene (hvertfall på piano), teknikken og de kjenner ikke pianoet idet hele tatt (umulig for dem å spille en sang i blinde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...