Gå til innhold

RAM - Hva gjør jeg galt?

Shulgin

Anbefalte innlegg

Har et problem med PC'en, men problemet er en så lang historie at den gidder jeg ikke ta opp... :smile:

PC'en gir fra seg lyder nå, jeg får ikke startet den opp, og etter et søk i forumet fant jeg ut at det PC'en min skriker etter er RAM'en. Noen forslag om hvordan jeg skal sette dem ordentlig inn eller hvordan få fikset problemet?

Nå har det seg slik at jeg aldri har bygd en PC, men jeg har ganske mye kunnskap om invollene. Ifølge manualen til hovedkortet så er det bare å dra ut spakene ved siden av "RAM slot'ene" og sette inn RAM'en, ikkesant? Jeg har prøvd flere forskjellige slots uten noe hell.

Pipingen lyder ca. 2 sek piping, 2 sek stopp osv.

det er RAM'en som gjør det, ikkesant?

Hvordan skal jeg få fikset det, kan RAM'en være svidd eller ødelagt? Har ikke forsøkt på noe særlig overklokking enda, men skulle akkurat til å overklokke når PC'en ble SYK!

Hjelp... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er Abit KG7 du har (står det i signatur) så er det litt kresent på ram. Dvs hvis du har kjøpt billig noname ram (f.eks fått brikker med M-Tec chiper på så er dem ikke så glade i KG7 hovedkort.

Hvis du har satt rammen rett i, det er et spor i ram brikken som kun går nedi en vei så har du monter det riktig. Klipsene må selvfølgelig klipses på rammen!

Kan selvfølgelig være du har en defekt rambrikke også. Men jeg anbefaler deg å kjøpe/bytte til Original ddr ram. Koster ikke mer enn 1-200,- kr mer men har høyere kvalitet, også om du skal overklokke.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 22:01, FooKer skrev:

Hvis det er Abit KG7 du har (står det i signatur) så er det litt kresent på ram. Dvs hvis du har kjøpt billig noname ram (f.eks fått brikker med M-Tec chiper på så er dem ikke så glade i KG7 hovedkort.

Hvis du har satt rammen rett i, det er et spor i ram brikken som kun går nedi en vei så har du monter det riktig. Klipsene må selvfølgelig klipses på rammen!

Kan selvfølgelig være du har en defekt rambrikke også. Men jeg anbefaler deg å kjøpe/bytte til Original ddr ram. Koster ikke mer enn 1-200,- kr mer men har høyere kvalitet, også om du skal overklokke.

:lol: Jeg var vel litt dårlig til å forklare...

Jeg har maskin, men den har plutselig beynt å kvitre.

Jeg har Apacer minne, jeg også såpass a jeg har satt RAM'en i riktig vei... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

-----------------------------------------------

Har ikke forsøkt på noe særlig

overklokking enda, men skulle akkurat til å

overklokke når PC'en ble SYK!

Har du prøvd å resette bios? Hvis du har overklokket for mye så kan du får den type feil du nevner.

Les i manualen hvordan du resetter bios.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 22:05, FooKer skrev:

Quote:

Har ikke forsøkt på noe særlig

overklokking enda, men skulle akkurat til å

overklokke når PC'en ble SYK!

Har du prøvd å resette bios? Hvis du har overklokket for mye så kan du får den type feil du nevner.

Les i manualen hvordan du resetter bios.

Jeg er fortsatt dårlig å forklare...

Jeg overklokket 1400@1466 for et halvt år siden, men den kjørte på 1400GHz da jeg fikk problemet.

Kan jo prøve å resette BIOS allikevel, men det er da bare innstillinger i BIOS som blir ressetta ingenting annet som jeg må være oppmerksom på?

Og en ting til: Jeg får jo ikke startet maskina...

Kan jeg resette den på en eller måte uten å starte maskina?

Abit KG7 Raid :: AMD TBird 1400 MHz :: 256 MB DDR RAM ::

GeForce 3 Ti200 64 MB :: IBM 60GXP 41GB ::

Creative SB Live! Player 5.1 :: TT Volcano 7+ ::

[ Denne Melding var redigert av: sanoj_20 på 2002-04-24 22:11 ]

Lenke til kommentar

Regner med det er Award bios på maskinen....

Hvis den piper hele tiden jevnt, så er det noe med minnet...du må passe på at de klipsene på RAM slotten er helt inntil RAM brikkene, når de er helt inntil er ram'en helt satt i....

Men visst lyden varierer i styrke når den piper (høy/lav hele tiden), så er det noe med CPU'en.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-24 23:37, dudsi skrev:

Regner med det er Award bios på maskinen....

Hvis den piper hele tiden jevnt, så er det noe med minnet...du må passe på at de klipsene på RAM slotten er helt inntil RAM brikkene, når de er helt inntil er ram'en helt satt i....

Men visst lyden varierer i styrke når den piper (høy/lav hele tiden), så er det noe med CPU'en.

Jevn piping. Klipsene helt intil. Får prøve litt til når jeg kommer hjem. Tror dere det kan hjelpe å resette BIOS'en?

Lenke til kommentar

Nå har jeg resetta BIOS'n, jeg flyttet ihvertfall jumperen vedsidenav det flate batteriet til den andre plassen og deretter tilbake. Har jeg resetta nå? Hvis jeg har klart det så hjalp det ikke... :sad:

Da må det vel være RAM'en som gjør det da, men jeg har da vært forsiktig med den jeg, har bare hatt den ute tre ganger, og det var tre ganger etter at jeg fikk problemet...

Noen forslag til hvordan jeg kan sjekke om det er RAM'en som gjør det, eller selfølgelig hvordan jeg kan fikse det? Vet at jeg kan låne DDR RAM av noen, men jeg kjenner ingen som har det (tror jeg).

Og en ting til. Si at RAM'en er godt i stykker, jeg senderden inn til service. Selger den etterpå:

Er PC2700 RAM veldig mye mer overklokkbart, eller er dte bare litt? Tenkte da på samsung sine som noen har annonse om her på hw.no?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:48, sanoj_20 skrev:

Nå har jeg resetta BIOS'n, jeg flyttet ihvertfall jumperen vedsidenav det flate batteriet til den andre plassen og deretter tilbake. Har jeg resetta nå? Hvis jeg har klart det så hjalp det ikke... :sad:

...for å få en vellykket reset av bios, må du huske å ta ut batteriet (og selvfølgelig strømledningen) før du flytter på jumperen....så er det bare å sette jumperen tilbake samt batteriet....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:53, dudsi skrev:

Så lenge det er jevn piping, så er det minne relatert...har du prøvd å bytte posisjon på brikken(e)?....hvis det ikke funker, så er det vel en liten sjangse for at en brikke er gåen...

Det er en brikke, har prøvd tre forskjellige slots, har en til, men tviler på at det hjelper. Eneste løsning er vel å låne minne av noen?! Noen i Kristiansand som vil låne meg DDR RAM, for littegran penger?

Men hvis jeg får flere svar på hvordan jeg kan fikse mitt helsikkes problem så blir jeg glad... :smile:

Takk for alle svar hittil!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-25 14:56, knutivarr skrev:

Nesten sikker på at RAM-brikken din er blåst. :sad: Har du ikke muligheten til å sjekke den på en annen maskin?

Jo, har ikke tenkt på det... :smile:

Det er jo dumheten til dagens ungdom, men jeg bort til en annen fyr, med P4 NW, men det blir ikke før mandag pga. reise... :sad:

Andre problemløsninger, mottas fortsatt med takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...