pgdx Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Først vil jeg bare si en ting: Spoiler warning! Hvis du ikke har sett denne filmen, vil du garantert ikke lese mer! Da går du og leier den, kjøper den, eller laster den ned! Dette er en film alle som bryr seg om film bør se. Og den må ofte sees flere ganger. Selv har jeg sett den tre ganger denne uken, og mener jeg har kommet frem til en teori om hva som foregår... De første 1 time og 50 minuttene er en drøm. Dette er passe opplagt, må jeg si, og de fleste som har sett denne flere enn én gang, trekker nok samme konklusjon. I den drømmen, drømmer hovedpersonen Betty (i virkeligheten Diane Selwyn) at hun er en skuespiller på vei opp og frem i verden, mens i det virkelige liv, taper hun for Rita (i virkeligheten Camilla Rhodes). Hvis vi tar utgangspunkt i David Lynchs ti tips til å "knekke koden": (hentet fra http://observer.guardian.co.uk/screen/stor...,636136,00.html ) Pay particular attention to the beginning of the film: at least two clues are revealed before the credits. Vel, det eneste jeg ser der, er at hovedpersonen, vår venn Betty (Diane) tydeligvis vinner jitterbug-konkurransen som hun senere forteller om hos Adam Kesher. Det andre cluet vet jeg ikke, men må se filmen igjen i morgen! Notice appearances of the red lampshade. Første gang ser vi den da en person (kalt "long haired arm guy") ringer til den telefonen for å fortelle at jenten ikke er funnet. Telefonen blir ikke svart. Jeg tror det er fordi eieren av telefonen ligger og sover og drømmer. Senere ser vi at eieren av den røde telefonen er hovedpersonen Betty (Diane). Can you hear the title of the film that Adam Kesher is auditioning actresses for? Is it mentioned again? Nei, det kan jeg ikke. Den blir ikke nevnt i det hele tatt, og det er jeg nesten 100% sikker på. Eneste filmtittel som blir nevnt er Silvia West Story (tror den het det), og det er en person ved navn Rob (Bob) Kessler, tror jeg. Om Adam Kesher virkelig er regissør i virkeligheten er jeg heller ikke sikker på, bortsett fra at han forteller (og viser) en skuespiller hvordan han skal kysse Camilla Rhodes, mest sannsynligvis under innspillingen av tidligere nevnte film, hvor Camilla Rhodes blir forelsket i Adam Kesher. An accident is a terrible event... Notice the location of the accident. Grunnen til at han skriver "An accident is a terrible event" er i min mening ikke på grunn av at han hinter til at bilulykken var en tragisk hendelse, for det vet jo alle, men fordi han vil vi skal tenke på hvilke andre tragedier som hendte der.Den tragedien som hendte der, var at hun gikk til huset til Adam Kesher på festen, og det var en tragedie for henne å se Camilla Rhodes (Bettys kjærlighet) holde på slik hun gjorde med Adam Kesher. Derfor tror jeg den bilulykken i drømmen er et bilde på den ulykken som i virkeligheten hendte. Etter bilulykken blir Rita (Camilla Rhodes) helt avhengig av Betty (Diane Selwyn) og hennes hjelp, mens det i virkeligheten var omvendt. Who gives a key, and why? The hitman. Han gir henne, Diane Selwyn (Betty) en nøkkel når han har drept Camilla Rhodes. Grunnen til at Diane Selwyn velger navnet Betty i drømmen, er fordi hun, den dagen hun bestiller leiemorderen, ser en meget pen kelner ved det navnet. Hun har fått hennes navn i drømmen og omvendt. Enda en blå nøkkel får vi senere se som åpneren til den blå boksen, som det virker som om er hennes vei inn i virkeligheten igjen. Notice the robe, the ashtray, the coffee cup. På DVD-en min står det vitterlig "Rope", og dette var et meget stort irritasjonsmoment for meg da jeg aldri så noe tau. Derimot kan disse tre gjenstandene forklare oss litt mer om hvor og når i tiden vi befinner oss. Er litt uklar på det punktet. Må se filmen igjen. What is felt, realised and gathered at the club Silencio? "This is all a tape recording". Dette er hva hele forestillingen baserer seg på, og jeg tror det er da Betty (Diane Selwyn) innser at alt er en drøm, og hva hun har gjort (tatt livet av Rita (Camilla Rhodes) indirekte). Dette tror jeg skjer samtidig som hun blir vekket av Cowboyen, eller at hun registrer at en person er inni stuen med en blå nøkkel. Alle kan vi vel huske å ha avsluttet en drøm på en måte vi ble vekket. Husker en gang på fotballcup jeg drømte at jeg ble skubbet utfor en bro ned i en sjø, mens jeg i virkeligheten våknet av å få en 10-litersbøtte med vann over meg. Did talent alone help Camilla? I drømmen er det mafiaen som står bak. I virkeligheten kan det være at hun kjenner Adam Kesher, men da ryker min teori om at de ble kjærester under innspillingen.Uansett finner Betty (Diane Selwyn) det meget urettferdig at hun ikke fikk hovedrollen selv. Note the occurrences surrounding the man behind 'Winkies' Eieren av den mørkeblå boksen. The reality gateway. Jeg tror denne personen er speilbildet av Diane Selwyns fæle self. Merk at personen som får hjerteinfarkt av å se henne, tidligere har sett at hun har bestilt en leiemorder. Grunnen til at personen i hennes drøm får slag, eller hva det er, er fordi han har blitt svært sjokket over hvor fæl hun er, nemlig at hun bestiller en leiemorder. Vil også legge til at i drømmen hennes kan de to voksne være hennes samvittighet. Men jeg er meget i tvil på dette området. Where is Aunt Ruth? I drømmeland er hun i Canada og spiller film, for vi drømmer vel ofte det vi vil skal være ekte, mens hun i virkeligheten er død. Trenger også hjelp med meningen bak damen med blått hår (som fargen på nøkkelen) på Club Silencio. Kommer ikke på mer å skrive nå. Skriv deres meninger om denne filmen! Endret 24. juli 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg så filmen da den gikk på kino, så jeg har ikke akkurat filmen frisk i hukommelsen. Men fikk en assosiasjon til blåfargen på damens hår og på nøkkelen, når du nevner det nå. Blått kan assosieres med død eller med gift, cyanid som er meget giftig og dødelig er jo knallblått Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 *Klapper* Jeg har sett filmen to ganger for lenge siden, og mener jeg kom frem til en del av det samme. Men jeg brukte vel ikke hintene. Men det var bare en brøkdel av ditt. Ting ga ganske mye mer mening når jeg leste innlegget ditt. Kanskje litt for mye. Men jeg må se den igjen snart. Husker litt for lite. Fabelaktig film. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Dette er indeed en fabelaktig film, og den er helt genialt laget. David Lynch er en genial mann. Jeg tror han har et poeng med alle detaljer i filmen. Jeg tror ikke noe er tilfeldig plassert, og for hver gang jeg ser filmen, går noe nytt opp for meg. Filmen er en must-see-film. Og man må som oftest se den flere ganger. Lenke til kommentar
T.L Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg tror "the man behind winkies" er et symol på hollywood, og hvor ondt og nådesløst hollywood kan være for de som ikke slår gjennom. Denne mannen ser jo på en måte forbrent ut, og den samme leiemorderen som dreper Camilla, dreper noen flere personer i en annen scene. En av disse har en svart bok : "the famous black book", og før leiemorderen stikker av får han skutt på en støvsuger, sånn at åstedet tar fyr. I denne scenen blir det også zoomet inn på håret til den samme fyren, som kan minne litt om håret til fyren bak winkies. I det hele tatt så er det noe som gir meg følelsen av at dette kan være samme person. Og fyren har jo denne "the famous black book", man får ikke vite akkurat hva dette er, men det kan tenkes at dette er Diane/Betty sin "unnskyldning" for hvorfor hun aldri fikk noen roller, fordi alt var forhåndsbestemt av mektige bakmenn. Et sted sies det vel også: "he's the dream man, he controls everything". Altså tror jeg mannen bak winkies på en måte ER hollywood, og hvis noen kunne hatt evnen til å se alt dette,ville få hjertestans omtrent, som Dan fikk. Dette er hvordan jeg tolket akkurat den scenen, men jeg har bare sett filmen 2 ganger. uansett, filmen er genial Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Det har faktisk ikke slått meg å tenke på den måten. Men jeg mener at David Lynch var i noen uoverenstemmelser med et Hollywood-selskap, og derfor måtte få et fransk selskap til å spille den inn. Har også fått med meg at han har en ting eller to imot Hollywood. Den svarte boken har jeg sett på som et middel leiemorderen skal bruke for å finne Rita. For det virker som om mannen med det lange håret som blir drept får tak i den boken i bilulykken, elns. Og jeg trodde derfor at leiemorderen kunne finne nummeret til Rita i den. Har ikke lagt merke til det med det svarte håret, og kan heller ikke huske den setningen som blir sagt. Dan (er det navnet på han som får hjertestans?) ser jo Diane leie en leiemorder. Hvorfor er han med i den scenen? Ps: Avatar = Clockwork Orange? Genial film... Lenke til kommentar
T.L Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Det har faktisk ikke slått meg å tenke på den måten. Men jeg mener at David Lynch var i noen uoverenstemmelser med et Hollywood-selskap, og derfor måtte få et fransk selskap til å spille den inn. Har også fått med meg at han har en ting eller to imot Hollywood. Den svarte boken har jeg sett på som et middel leiemorderen skal bruke for å finne Rita. For det virker som om mannen med det lange håret som blir drept får tak i den boken i bilulykken, elns. Og jeg trodde derfor at leiemorderen kunne finne nummeret til Rita i den. Har ikke lagt merke til det med det svarte håret, og kan heller ikke huske den setningen som blir sagt. Dan (er det navnet på han som får hjertestans?) ser jo Diane leie en leiemorder. Hvorfor er han med i den scenen? Ps: Avatar = Clockwork Orange? Genial film... Jeg får i hvertfall følelsen av at David Lynch prøver å vise oss hvor kaldt Hollywood kan være...Blant annet så kan man se i den siste scenen at de to gamle menneskene kommer etter henne. Det kommer vel ikke helt klart fram hvem disse er, men av introen er det tydeligvis noen som har hatt en finger med i spillet for at Diane vant jitterbug-konkurransen, og endte opp i hollywood. Det tolker jeg som at Diane gir dem skylden for sin ulykke, at hun endte opp i Hollywood Men så Dan at at Diane leide en leiemorder? Og ja, avataren er fra a clockwork orange, genial film Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Er lengesiden jeg har sett filmen, men jeg mener å huske, og hørt at alt fra og med når jentene åpner boksen er en drøm, ikke starten. Og det med at David Lynch hater hollywood er ikke helt riktig, eller ikke det med det franske produksjons selskapet. Han har en film kontrakt med ett Fransk selskap, en deal om å lage filmer for dem, noe som er normalt. De var veldig missfornøyd med hans første film for dem, Lost Highway, noe som resulterte i den mer normale filmen, The Straight Story. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2004 (endret) kildeDavid Lynch's compelling Mulholland Drive is that Hollywood-on-Hollywood movie lurking within every director, but its origins were inauspicious. It began three years ago when ABC-TV eagerly commissioned an open-ended, free-flowing television series along the lines of Twin Peaks, hated the pilot and shelved the project. A while later, the French company Canal Plus offered $2 million additional financing if Lynch would turn it into a cinematic movie and provide a satisfactory ending. Endret 25. juli 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå