Gå til innhold

Dumme data uttrykk...


Shulgin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikkje verdas beste forklaring, men....

Quote:


According to an article written by Paul Bonner for Builder.Com on 11/18/1997:


"Lou Montulli, currently the protocols manager in Netscape's client product division, wrote the cookies specification for Navigator 1.0, the first browser to use the technology. Montulli says there's nothing particularly amusing about the origin of the name: 'A cookie is a well-known computer science term that is used when describing an opaque piece of data held by an intermediary. The term fits the usage precisely; it's just not a well-known term outside of computer science circles.'"


Quote:


:

The origin of the term remains something of a mystery. One version has it that the term was drawn from a book by Dan O’Neill, Hear the Sound of My Feet Walking, Drown the Sound of My Voice Talking. In it, Fred gives Hugh and Sam magic cookies and watches their interactive Magic Cookie Land dreams, then uses a magic cookie himself to get into Hugh’s dream.


 

Eller frå htmlgoodies.com:

Quote:


-In UNIX, files of this type had a name something like k00k.z. Thus the strange pronunciation as "cookie" (uh- huh...).

-The guy who got really really really rich by creating Netscape digs these particular chunky cookies--thus the name (hmmm...).

-Because distributing cookies is like leaving crumbs all over (uh...).

-Just because (probably the most truth in this one...).




Ben Buckner offers what sounds as if it could be a true story:


About the term's origin, it's a very old bit of programmer slang (usually) for a piece of data stored to communicate between two processes, typically separated in time, and often as some kind of flag. The fuller form is "magic cookie." I know I've heard it used as far back as the late '80s anyway. The real defining point of the magic cookie is that some part of the data is unique to the process(es) so that the receiver can ensure that it's getting the message from the expected source. In the HTTP cookie, the server domain name serves that purpose, though in this case the client actually performs the verification to prevent server-based hanky-panky. I've heard that the term "magic cookie" was originally coined in reference to one of those old adventure games (perhaps "Adventure" itself) in which you had to give some character a magic cookie to get something from it (analogous to cookie verification), but that's just a vague memory.


 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-04-25 12:19 ]

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Quote:


Den 2002-04-24 21:45, skrev viggo:

En jeg lo meg fillete av:

"CPU-holder", om et stativ med hjul til å sette boxen oppå.

Dette var en annonse.


Ikke for å skuffe, men jeg er redd latteren din kanskje var litt forgjeves. I veldig gamle databøker kan man lese om CPU (Central Prosessing Unit) som brukes om den delen av en server som utfører dataprosessering. Man hadde da noe sånn som Skjerm-Tastatur-LagringsBånd-CPU.

Selvfølgelig brukes ordet ganske annerledes i dag, men historisk sett var ikke annonsen feil. Bare noen etter sin tid :wink:

Lenke til kommentar

Ord som svitsj, verdensveven og vevleseren gir meg hetta! Jeg takler det bare ikke. Hvem er så dum at de kommer på slike ord? En switch er en switch (det er slik det skrives!). Det uttales jo likt, så hvorfor forandre det? :smile: Nettleser må da være et mye bedre ord enn vevleseren om en absolutt skal fornorske alt. Og verdensveven; hva med...hmm...kanskje...internett? Er jo bare å omforme setningen litt slik at man slipper å finne på slik tulleord.

 

Beklager, men jeg er absolutt imot slike ord. Ikke bare høres det teit ut, det rett og slett ødelegger norsken. Finn ihvertfall på ord som er fornuftige! Selv synes jeg det meste av dataord bør være på engelsk. Det gjør alt lettere for oss som driver mye med data, man får et språk å forholde seg til (så slipper også lærere å bruke krefter på å si begge ordet på begge språkene :smile:)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-01 14:32, skrev smetho:

Og verdensveven; hva med...hmm...kanskje...internett? Er jo bare å omforme setningen litt slik at man slipper å finne på slik tulleord.


 

Her er nok du mer på jordet enn språkrådet. World Wide Web kan ikke oversettes til internett. Det blir jo like teit som å oversette f.eks. e-mail eller FTP til internett.

 

Forsåvidt enig i at verdensveven høres litt rart ut, men jeg har ikke hørt noen bedre alternativer til WWW på norsk. Om man i det hele tatt skal oversette slike ord er jo et helt annet spørsmål.

 

Rune

Lenke til kommentar

At en stakkers "amatør" sier "CPU" om hele boksen sin, er jo nokså forståelig siden det er så mange som benytter dette begrepet feil. (Husk at de aller færreste har noen gang virkelig sett en CPU.)

 

Da synes jeg det er vesentlig mer komisk å høre alle de fagfolk i bransjen som går rundt og snakker om "karakterer" på skjermen, når de egentlig mener "tegn".

Lenke til kommentar

Jeg jobber i norges største bedrift innen logistikk og bruk av it-systemer (så kan jo noen gjette på navnet). Der har på en eller annen måte uttrykket "legge ned" sneket seg inn. Det er ikke snakk om nedleggelse av filialer. "Legge ned" har blitt en fellesbetegnelse for "Lukk" og "Minimer", og det er helt f*** umulig å få folk til å benytte riktige termer. Forvirringa er nå komplett da vi jobber "paralelt" på lokal maskin og via terminalserver. Lurer bare på når folka innser at egenlæring er mer enn å lære hvordan man starter "kabal".

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-04-24 21:58, skrev oddarne84:

Her om dagen hørte jeg to ungdomsskoleelever som diskuterte hvem som hadde best datamskin:


Fyr1: Hvor rask maskin har du da?

Fyr2: Hehe, raskere enn deg ihvertfall!

Fyr1: Hvor rask da? Jeg har Windows 98!

Fyr2: Jeg har bedre, jeg har nemlig Windows 2000!


Uhm...ja

Jeg måtte bare stoppe opp for å forklare disse to analfabetene at Windows bare var et operativsystem osv osv.

Seinere hørte jeg at de diskuterte hvor mye RAM de hadde. Han ene hadde raskere maskin, for han hadde 8MB mer RAM...


Skjedde dette i sverige eller i østlandet?
Lenke til kommentar

Tja, en tidligere venninne av meg fikk litt problemer en gang og jeg skulle ordne maskinen hennes. Hun hadde, som så mange andre, en oppfatning av at harddisken er hele maskinen.

 

Hadde maskinen hennes til rep etter en krasj og hun hadde noen opplysninger liggende på disken, som hun trengte ganske fort.

 

Skulle gjerne sett hva som foregikk inne i hodet hennes når jeg sa at jeg skulle sette harddisken hennes inn i min maskin. Hun hadde et minitower og jeg server, men likevel.. tror hun kobla ut der ja :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 00:41, skrev Akelbee:

At en stakkers "amatør" sier "CPU" om hele boksen sin, er jo nokså forståelig siden det er så mange som benytter dette begrepet feil. (Husk at de aller færreste har noen gang virkelig sett en CPU.)


Da synes jeg det er vesentlig mer komisk å høre alle de fagfolk i bransjen som går rundt og snakker om "karakterer" på skjermen, når de egentlig mener "tegn".


 

Helt enig. Jeg blir kvalm av å høre folk snakke om "karakterer", "supportere", "aksessere", etc.

 

Oversett til skikkelig norsk, eller snakk konsekvent engelsk, eller hold kjeft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...