Gå til innhold

endring av cpu fsb clock --> systemkræsj

Anbefalte innlegg

Har AMD XP 1900. Etter å endre innstillinger i bios/fsb clock fra 100 til 133 (som den skal være), låser maskinen seg inne i 3D-spill etter kort tid. Har prøvd å satt tilbake til 100 og da fungerer det som det skal. Temperatur på cpu varierer mellom 50-60 grader. Vet det er ganske mye, men cpuen skal jo tåle opp til 90.

Har også kjørt memtest86+ uten noen feil. Jeg har selv lurt en del på om det ikke kan være psu. Men den jeg har er på 360W og kan ikke skjønne at denne skulle være for liten.

Noen smarte karer der ute med noen gode forslag? :cry:

CPU: AMD XP 1900+

RAM: 512 MB DDR

Video: Geforce TI 4600

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis cpu ligger mellom 50 og 60 grader med bare 100 fsb så når du setter opp hastigheten blir den også varmere... Så det jeg tror er at du kan ha en varmeproblem, ta av døra og prøv da...

Muligens jeg gjetter i veldens sky, men du har en xp palominio kjerne, right? De produserer varme og klokker dålrig, samt at de er noe skitt!!

Lenke til kommentar

Tingen er den at temperaturen ikke endrer seg noe særlig når jeg endrer til fsb 133. Kansje et par, tre grader. Men kan hende du er innepå no. Har nettopp bestilt nye vifter + kjølepasta fra komplett så får vi se om lavere temperatur hjelper.

XP paloimino kjerne?? :p

Lenke til kommentar
Tingen er den at temperaturen ikke endrer seg noe særlig når jeg endrer til fsb 133. Kansje et par, tre grader. Men kan hende du er innepå no. Har nettopp bestilt nye vifter + kjølepasta fra komplett så får vi se om lavere temperatur hjelper.

XP paloimino kjerne?? :p

Ok.. Da får vi vente litt og se da, med mindre noen andre svarer da... Du har vel ikke oppdatert bios, muligens en bios oppdatering vil hjelpe...

Angående Palomino kjernen... Du sa at du hadde en Xp 1900+ (kan nesten gjette det ut i fra tempen og-....) og den var blant de første cpuène som som kom med palomino kjernen. De ble veldig varme og høyeste cpu i den kjerne familien der var Xp 2100+ før de gikk over til T-bred kjerne.

Vennligst rett meg hvis jeg tar feil.... ;)

Bruk Aida, Everest, Sisoft Sandra, til å finne ut info om ditt system...

Lenke til kommentar

Joda, du kan godt oppdatere bios, men krasjer systemet etter en slik liten endring i systemet så bør du også sjekke noen småting :

Stod multiplier på det samme når du forandret fsb??? Hvis den gjorde det så har du greid å overklokke sytemet og da er det ikke rart at den blir litt mer ustabil, ønsker du å stabilisere den så kan du øke volten noe, men det er ikke noe som anbefales på di temperaturene der.

En annen ting som kan være greit er å sjekke at kjøleribba er rein og pen og at den sitter ordentlig på, mye av varmen kan skyldes nettop feilmontasje og eller akumulering av hybelkaniner.

Goop/Kjølepasta av ymse sort kan renne bort etter en stund så det kan like godt være greit å demontere kjøleren og legge på et lag med AS5, bruk gjerne guiden som er inne på forumet eller den grafiske fra artic silver.

Sjekk gjerne innstillingene til minnet med det samme, og slakk litt på timingsene, det kan være det lille som trengs for å få spill aplikasjoner til å gå stabilt, pluss sjekk at agp farten står på 66mhz i bios.

Lenke til kommentar

--> Corvette: Desverre men vet ikke hva NB står for :dontgetit:

--> Rayderlight: Har oppgradert BIOS nå. Har brukt World of Warcraft som testspill. Med fsb 100 --> 1200 mhz har det aldri låst seg. Med fsb 133 --> 1600 mhz har jeg kunnet spilt maks 5 min før hele maskin hang seg (før bios oppdatering). Nå etter biosoppdatering, hang ikke maskinen seg men fikk en feilmelding fra spillet:

ERROR #132 (0x85100084)

Program: C:\World of Warcraft\WoW.exe

File: C:\build\buildWoW\WoW\Source\ObjectMgrClient\ObjectMgrClient.cpp

Line: 1154

Failed to update object data. Object (0x0000000000CA061C) unknown to client!

Vet ikke om dette sier dere noe.

--> Malvado: Når det gjelder fsb og multiplier; har MSI KT3 Ultra hovedkort. Dette setter automatisk fsb til 100 i bios men støtter altså 133 som AMD XP 1900 skal kjøre med. Hvis den står till 100, vil min 1600mhz prosessor bli gjenkjent som 1200 Mhz. Multiplier har stått til auto hele tiden.

Er ikke så mye skit og lort inni maskin men mangler utblåservifte i bakkant. :blush: har bestilt nye vifter.

Når det gjelder innstilinger for AGP og minne så kunne jeg ikke finne det du påpekte. Kansje dette hjelper? :

AGP timing control:

AGP mode Auto

AGP comp driving Auto

AGP fast write Disabled

AGP aperture size 128MB

AGP master 1 W/S write disabled

AGP master 1 W/S read disabled

AGP read sync disabled

DRAM timing control:

current host clock 133

configure SDRAM timing by SPD

SDRAM frequency SPD

SDRAM cas# latency 2.5

Row precharge Time 3T

RAS pulse width 6T

RAS to CAS delay 3T

SDRAM bank interleave disabled

SDRAM burst lenght 4QW

SDRAM IT command disabled

Fast command Normal

andre data fra BIOS:

cpu 60 grader (veit, ganske hot :( )

system temperature: 45 grader

Vcore : 1.760 V

+5.0V 5.113V

+12.0V 12.349V

-12.0V -11.989V

-5.0V -5.127V

+5V SB 5.042V

Vet ikke om all denne informasjonen hjelper no :ermm:

Lenke til kommentar

En AMD athlon xp1900 skal iflg. AMD's referanse dokument

ha 1.50v vcore .

AXDA1900DLT3C L=1.50V

Default settings 12x 133 1600mhz

Kanskje manuellt stille inn vcore noe lavere .

60C ved idling , hva er det under 100% load da tro....

Faktisk den eneste cpuen sammen med xp1800 med 1.5v (også DLT3C).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Smør et jevnt tynt lag da....

NB står for NorthBridge og sitter i nærheten av cpu, den styrer det meste i hk... Kjøleribba på den kan ofte bli varm, og klarer du ikke å holde fingeren der så anbefaler jeg å gjøre no...

Tempen på cpu var litt for høy syns jeg. Også temperaturen inni kassa lå på 45 grader hvis jeg ikke tar feil. Så jeg ville satt en vifte i fronten til å blåse inn og en bak til å blås ut.... Du får se om det hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...