Slartibartfast Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Har kjøpt en XP 1900+ og abit KT-7A RAID og hadde gledet meg til stor ytelse.. men cpuen kjører bare på 1200mhz og den skal vel kjøre på 1600? (16år og ganske n00bi på området) får en cpu error melding i oppstarten men trykker F1 for å fortsette of alt går fint. Hovedkortet har original bios (har hørt at det er risikabelt å skifte) Kan noen hjelpe meg? hadde vert fint å få de 400 siste mhzene... Lenke til kommentar
GTS Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 ehm...virker litt dumt, men har du vært i BIOS og stilt inn sånn at hovedkortet oppfatter CPU som 1900+? Du trykker "DEL" for å gå inn i BIOS vettu... Ikke bli fornærma hvis du kan det...du sa jo at du var newbie... Lenke til kommentar
Slartibartfast Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 hehe.. Joda... er nok nokså n00bie ja... men.. har vert inne i bios.. der er det satt som 1500mhz men når jeg starter opp får jeg error besjed og at default cpu seting loaded (eller noe e samme gata) den er på 1200.. altso får jeg en cpu som kjører på 1200mhz mens den kan kjøre på 1600 = tapt maskinkraft... Når jeg er inne i CPU setting menyen er det satt en cpu operating speed på 1500 da får den automatisk verdiene for settingene nedenfor. Jag kan velge mellom forskjellige speeds lr manuell.. multiplier factor, cpu fsb/pci clock cpu fsb plus speed error hold KAn noen hjelpe meg med hva F**n jeg skal putte inn her for å få den fckings cpuen til å virke optimalt? lr er det kanskje en lr annen jumper på hovedkortet som er stilt feil? Jeg finner ikke mange jumpere der.. bare en til å resette cmosen og en jeg ikke vet va er til.. har lett forgjeves i user manual til hovedkortet.. Har lite lyst til å sprenge noe ettersom økonomien er "litt" doven... rettere sagt dø.... Noen som kan hjelpe meg? oki da.. er kansje ikkje helt n00bie.. men ganske Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Det eneste du trenger å gjøre er å sette FSB (Front Side Bus) til 133MHz i bios. Lenke til kommentar
Slartibartfast Skrevet 26. april 2002 Forfatter Del Skrevet 26. april 2002 hmmm.. takker for hjelpen... Jeg fikk ornda det ved å sette multiplier factor til 12.5+ lr noe slikt... men kan jeg få økt yetlse ved å gjøre følgende? Sette AGP aperture size fra 64mb til 128mb? yter da 3dkortet mer? Sette enhance chip performance fra disabled til enabled? Sette CPU drive strength fra2 til 3? Sette Fast CPU Command Decode fra normal til fast? Sette CPU FSBPlus (Mhz) fra null til noe høyere? Ved å forandre disse verdiene.. løper jeg en risiko? går det utover noe annet? fx lavere stabilitet? Føler at dette er ett område jeg burde lære mer om.. noen url som er anbefalt? Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Ytelsen er mer eller mindre klin lik, med AGP Aperture Size på 64mb eller 128mb! Har testet, fikk ikke nevneverdig forskjell. Kjører 64mb nuh! Enhance Chip Performance bør du enable. Det er en setting som får chipsettet (Via KT133A) til å bruke mer aggressive timings. Minnet vil yte en del mer! CPU Drive Strengt bør du ikke kødde med.. La den stå. Fast CPU Command Decode --> Fast CPU Plus MHz råder jeg det til å ikke øke noe. Den vil nemlig overklokke PC'en din litt. Og det vil jeg ikke anbefale deg, som selv sier du er newbie. Det kan koste mer enn det smaker.. - All tweaking/overklokking går til en viss grad utover stabilitet. Det merker du fort hvis du overklokker for mye, for da henger maskinen. Så begynner maskinen å kødde (les henge) etter du har tullet i BIOS, så husk hva du skal sette tilbake. Prøv deg litt fram! Her kan du lære MYE om kortet ditt.. så har du et problem, kan det lønne seg å sjekke her! http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm _________________ tbird 1333mhz :: kt7a-raid :: fop32 v7700'lux @ 232/372 :: wd200bb raid0 512mb :: wd400bb :: da01sld -modded [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-04-27 22:56 ] Lenke til kommentar
Slartibartfast Skrevet 27. april 2002 Forfatter Del Skrevet 27. april 2002 takk for hjelpen.. prøvde meg litt i dag ved å forandre på fsb... satte dn opp noen hakk og endra noe annet..fra 133/33 til 140/35 lr noe slikt kører nå på 1667mhz det windows sier vertfall.... kørere stabilt nok tror jeg.. maskinen ble ustabil på 1692 og windows ville ikke boot på 1760 lr noe der omkring... fikk noen stygge bluescreens før maskinen jikk ned... heldigvis uten noen skade så vidt jeg kan merke.... øket med 200 poeng på en benchmark test fra madonion er det betydelig lr bare en baggatell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå