Gå til innhold

Nikon Coolpix 3200 eller Canon PowerShot A75

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på en del forskjellige lavpris kameraer, og det virker som Nikon Coolpix 3200 og Canon PowerShot A75 er best innenfor sin prisklasse (mellom 2000 - 3000 kroner).

Så, hvilket av disse to kamraene har noe det andre ikke har?

Jeg har også vurdert å anskaffe meg et webkamera, men har hørt at det finnes digitalekamera som faktisk også kan fungere som webkamera. Er dette noe disse kamraene kan?

En annen ting jeg lurer på er hva burde/må kjøpe i tillegg til hvilket av kamraene, om noen. Om jeg f.eks. bør kjøpe en opplader og ekstra minne dersom jeg velger det ene av disse kamraene fremfor det andre, og om dette gjør at det andre kameraet blir et bedre valg eller ikke.

Og bildekvalitet er selvfølgelig viktig! Men de fleste av bildene kommer til å bli brukt på PCen, men jeg ønsker selvfølgelig å få et godt resultat med de bildene jeg eventuelt ønsker å skrive ut på fotopapir. Når det gjelder bilder som blir brukt på PCen, bør kvaliteten være minst like godt som dette.

Svar, forslag og råd settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har cp3200... utrolig fornøyd =)

Hm, og kan dette brukes også som et webkamera?

Men heller fortsatt litt mot Canon sin modell, men er det noen som vet hva slags batterilader man bør kjøpe i tillegg, hvor på nettet man kan få tak i de, og om de koster mye? Jeg har lest at NiMH batteriene skal være gode.

Lenke til kommentar

Du må kjøpe oppladbare batterier og lader i tillegg til begge disse to. Begge bruker standard ni-mh AA batterier, og bruker vanlig lader for disse. Men husk å kjøpe ni-mh, da andre typer oppladbare (og engangs batterier) varer utrolig kort i forhold.

4 batterier og lader ligger vel på en 2-300 kroner. Jo høyere mah, jo bedre. Alt over 2000 er egentlig bra.

Det er stort sett billige "leke-kamera" som har webkamerafunksjon, slik som Mustek, Trust og andre jalla-jallamerker.

Hva som er best av Canon A75 og Nikon 3200 kommer ann på brukeren, men Canon bruker 4 batterier mot Nikon sine 2 og har derfor bedre batterilevetid uten at man behøver å bytte batterier. På den annen side, er Nikon kameraet en god del mindre, og det er jo bare å ha de to andre batteriene i lomma til de må byttes. Canon A75 har flere manuelle innstillingsmuligheter.

Bildekvalitetsmessig er det ikke store forskjellen... mulig Canon er hakket vassere, men ikke så mye at det er noe å bry seg om.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...