Gå til innhold

Oppgradering av Athlon XP maskin

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har tenkt å oppgradere min maskin en liten gang... Vil ikke kjøpe meg ny PC enda.. venter et år eller noe på det.. Til S939 og PCIe har etablert seg litt..

Her er hva jeg har:

- Chieftec Dragon Miditower

- AMD Athlon XP 2400+ 2,0 GHz

- MSI KM2M Kombo

- TwinMOS 256 MB PC2100

- Western Digital 40 GB 2MB Cache

- Samsung 80 GB 2 MB Cache

- NEC 2510 DVD-brenner

- Asus Radeon 9600 SE

Skjermkortet er ikke nødvendig å oppgradere, da jeg ikke er en veldig heftig spiller.. driver for det meste med Internett-surfing og (veldig) lett bildebehandling

Tenker jeg har et budsjett på 2000-2500 kr.

Hva bør jeg oppgradere?

- Har tenkt på mer minne.. en 512 MB PC 3200 brikke, og fjerne den 256 MB PC2100 brikka. det vil jo kommer på rundt 900 kr.

- Hovedkort kanskje.. har mange deler som jeg kan bruke til en server hvis jeg får et hovedkort å bruke..

- Harddisk.. får jo koselige 200 GB harddisker til 1100-1200 kr. nå

Noen forslag som vil komme min maskin til gode...

Er litt fysen på å prøve å sette oppe en server ass.. men glem nå det.. hva er best for maskinen min for 2500 kr.?

På forhånd takk for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit NF-S V2

TwinMos PC3200 512MB CL2.5

WD 36.7 GB Raptor 10000rpm

En oppgradering jeg hadde likt hvis jeg hadde hatt samme oppsett som deg. Cpu kan du kanskje klokke litt. harddisken er gullegod til OS og programmer, kan du godt bruke senere. Minne kan du kjøpe en identisk til, og ha 1024MB senere. HK klokker fint og kan sikkert selges for 400-500 hvis du er heldig (1400-1500 på qxl :thumbdown: )

Lenke til kommentar

k-zen:

hehe ja.. kunne gjort det.. men har ikke råd..

tenkte liksom å gi denne maskinen et siste leveår før jeg pensjonerer den og kjøper en S939 maskin når jeg flytter hjemmefra...

Minne står helt klart høyest på ønskelista.. det er jeg nødt til å ha.. så da fyker nærmest en 1000-lapp der... da sitter jeg igjen med 1500 kr.

har litt lyst til å kjøpe et nytt hovedkort også, så kanskje jeg får klokka opp prosessoren litt mer :cool: .. Abit NF7-S eller Asus Deluxe et eller annet..

uansett så vil jeg da ha nok deler til en ekstra server PC..

MSI KM2M Kombo HK

AMD Duron 1,3 GHz CPU

256 MB minne

15 GB harddisk

CD-spiller

Floppy

Kabinett

eller kanskje jeg får solgt den PC'n til en dum person :)

-------------------------------------------------------------------------------------

**edit: kom flere svar i mellomtiden..

Playmofetish:

Der tror jeg du er inne på noe bra... vurderer det sterkt nå.. er hypp på en Raptor.. har aldri prøvd.. spennende å se hvor raskt maskinen kan starte og sånn da.. og ikke minst hvor mye raskere programmer starter..

--------------------------------------------------------------------------------------

jarmo:

ja.. et nForce 2 kort hadde sikkert gjort susen...

som jeg sa i min første poste så er jeg ikke interessert i å paye 1000 kr. for et skjermkort jeg absolutt ikke har behov for.. klarer meg helt fin med SE-versjonen her.. ;)

nForce 2 kort

512 Mb minne

120 GB harddisk

Radeon 9600 Pro/XT

det der kommer nok på litt mer enn 2000 kr. som du mente det kom til å havne sånn ca. på.. blir vel snarere 3500 kr.

------------------------------------------------------------------

Takker alle for forslag.. la dem komme.. :cool:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ikke så lenge man følger bruksanvisningen. Bare å huske å ha s-ata drivere på diskett og trykke F6 under innstalering av Windows. Også er det sikkert 40-50 poster her på forumet om folk som lurer på akkurat det samme når de skal montere sine maskiner. Det å ha IDE-disker fra før av er ingen grunn til å ikke anskaffe seg en Raptor, det er virkelig verdt det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...