Gå til innhold

Radeon 9800 -> TV problem


roy_nor

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med å få tv'en til å vise data bildet.

 

Jeg har et PowerColor 9800 PRO og en Dover tv.. :D en 24''

Jeg har kjøpt en sånn S-video (???) kabel på Claus Ohlson som går inn i den runde inngangen på skjermkortet og inn i den ensomme scart koblinga bak på tv'en. (sorry det barnslige "språket" er newbe på data :innocent: )

 

Bildet er bare Svart-hvitt, da er det ganske skarpt og klart...

når jeg krongler meg fram til å få litt farger (bytter litt på PAL og oppløsning) men da får alt små rosa-flimrete i kantene på vinduer i windows..

 

jeg har version 4.3 av Catalyst..

 

flott om noen har noen konkrete svar=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at TVen din støtter s-video inn? I så fall pleier det å være en "AV" kanal på TVen som heter ett eller annet med S f.eks "AV1-S" som vil si at det benyttes s-video signal.

Du kan også sjekke manualen. De fleste TVer som støtter s-video støtter også RGB signal, så om TVen din støtter RGB så burde det funke.

 

Grunnen til at du ser de rosa kantene er på grunn av måten farger representeres i et vanlig PAL signal. Samme effekt som når noen har rutete skjorte på TV. Du ser da en masse farger i den på en måte. Det samme skjer når man ser fra PCen. Der er det fort endel linjer som kan forårsake slike fenomener. S-video signale har skilt fargesignalet fra sort-hvitt signalet, så der forekommer ikke det problemet i det hele tatt.

 

Håper dette klarer opp noen spørsmål.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Jeg har et PowerColor 9800 PRO og en Dover tv.. :D en 24''

Jeg har kjøpt en sånn S-video (???) kabel på Claus Ohlson som går inn i den runde inngangen på skjermkortet og inn i den ensomme scart koblinga bak på tv'en. (sorry det barnslige "språket" er newbe på data :innocent: )

 

Bildet er bare Svart-hvitt, da er det ganske skarpt og klart...

Dette er jo det klassiske spørsmålet her....

Jeg kjenner ikke Dover TV-er, men billige TV-er med en scart støtter ikke s-video i ca 99% av tilfellene. Løsningen er en "s-video til kompositt"-adapter. På noen skjermkort følger det en slik adapter med i bundelen. Eller så finnes de å få kjøpt mange steder, f. eks. denne hos Biltema eller denne hos bl.a. Computercity.

Lenke til kommentar
... De fleste TVer som støtter s-video støtter også RGB signal, så om TVen din støtter RGB så burde det funke....

Helt feil! :nei:

Fra 20" og oppover støtter (så og si) alle RGB.

Under 28" er det bare noen få påkostede modeller som støtter s-video.

Nyere billige 28" støtter ikke s-video.

Påkostede 28" og større støtter alltid s-video, men dette må velges i menyen eller med spesiellt inngangsvalg (f. eks. AV2S).

Lenke til kommentar

Javel? Dette er nytt for meg i alle fall. Har ennå ikke sett en eneste TV som har reklamert med RGB inngang uten å ha s-video i alle fall, og mitt billige (2400,-) 28" støtter s-video som bare det.

 

Synes uansett det er litt merkelig å støtte composite uten å støtte s-video. Composite gjøres jo uansett om til s-video ett eller annet sted før fargesignalet demoduleres.

 

Har ellers ikke så mye kjennskap til billig tver, vet bare at alle jeg kjenner som har kjøpt TV har jeg anbefalt å få ett som har RGB støtte, og alle dem har også hatt s-video. De 250 monitorene vi har her på jobb støtter det meste av signaler, men de koster da heller ikke under 20K stykket....

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sjekke at kabelen sitter ordentlig, til meg skal det bare den minste bevegelse til og bildet blir sort-hvitt.

Hvis det ikke fungerer kan du prøve å bla gjennom alle ext kanalene på TVn, man kan få sort hvitt av at feil kanal står på.

Enda en ting som kan være problemet er at en annen enhet "overstyrer" SVHS ingangen på TV'n. F.eks på min philips TV kan jeg ikke bruke Kameraingang på front samtidig med SVHS, da får jeg sorthvitt bilde...

Lenke til kommentar
... De fleste TVer som støtter s-video støtter også RGB signal, så om TVen din støtter RGB så burde det funke....

Helt feil! :nei:

Fra 20" og oppover støtter (så og si) alle RGB.

Under 28" er det bare noen få påkostede modeller som støtter s-video.

Nyere billige 28" støtter ikke s-video.

Påkostede 28" og større støtter alltid s-video, men dette må velges i menyen eller med spesiellt inngangsvalg (f. eks. AV2S).

De fleste tver som _har_ (les: har) støtte for S-video støtter nok RGB også, som Ko_dez sa.

 

Men ikke omvendt! "De fleste som støtter RGB" støtter ikke alltid s-video, siden det er mer fancy

Lenke til kommentar
... De fleste TVer som støtter s-video støtter også RGB signal, så om TVen din støtter RGB så burde det funke....

Helt feil! :nei:

Fra 20" og oppover støtter (så og si) alle RGB.

Under 28" er det bare noen få påkostede modeller som støtter s-video.

Nyere billige 28" støtter ikke s-video.

Påkostede 28" og større støtter alltid s-video, men dette må velges i menyen eller med spesiellt inngangsvalg (f. eks. AV2S).

De fleste tver som _har_ (les: har) støtte for S-video støtter nok RGB også, som Ko_dez sa.

 

Men ikke omvendt! "De fleste som støtter RGB" støtter ikke alltid s-video, siden det er mer fancy

Nå har ikke jeg veldig inngående kunnskap om hvordan en TV fungerer, men sånn jeg har forstått det så er det noe slikt som skjer:

 

RF inngang

*demoduleres

Pal signal (her hekter man på composite inngang)

*filtrere ut fargesignal

s-videosignal (og her kan man altså koble til s-videosignal om produsenten har lagt opp til det)

*demodulering av fargesignal + transformasjon til RGB signal

RGB signal (eventuelt RGB inngang)

*sendes videre til bilderøret på ett eller anna vis.

 

Hvis jeg har rett i at et vanlig TV er bygd opp slik så kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare kobler på en s-video inngang på det punktet der man uansett har s-videosignal... Godt mulig jeg har feil her, men synes dette ser ut til å være en "logisk" måte å gjøre det på. På ett eller annet punkt må man vel skille fargesignalet ut av PAL signalet for å få demodulert det, eller? Og da har man jo på sett og vis et s-video signal...

 

Håper på å bli utdannet litt på dette området av noen som vet hvordan det fungerer. Med min nåværende kunnskap kan jeg ikke forstå hvorfor et TV ikke har støtte for alle typer innsignal...

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...