Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Å koble sammen 2 routere...

Anbefalte innlegg

Sitter å sliter med en ny router jeg har skaffet meg - http://www.ovislink.com.tw/WMU9000.htm

Rett fram og grei den, men saken er at jeg har linje fra Nexgentel, og de har innebygget router i sitt ADSL modem... Har også en 8 ports switch som skal kobles på...

Slik tenkte jeg det:

1: Min nye router koblet rett i Netopia routeren fra Nextgentel.

2: Switchen koblet til èn av de fire portene på min nye router.

Noen som har forslag til hvordan jeg skal få dette til å fungere?

Litt nybegynner her... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Um... Det har jeg selvsagt prøvd, uten hell...

Saken er jo at Netopia routeren deler ut lokale IP adresser fra 10.0.0.1 og oppover. Altså mottar min nye router en lokal IP adresse som f.eks. 10.0.0.7. Hvordan konfigurere den nye routeren? Kan denne adressen regnes som statisk? Eller skal jeg benytte DHCP? Andre alternativer?

Min nye router deler ut lokale IP'er i serien 192.168.X.XX

Takk for svar foresten.

Lenke til kommentar

Du bør konfigurere en av routerene til å fungere i bridged/gated modus. Dette gjør at kun en av routerene fungerer som DHCP-tjener, og motta IP-adresse fra NGT. Hvis begge routerene er konfigurert som routere, vil du operere med flere nettverk, noe som normalt er unødvendig og vanskelig å få til for nybegynnere. På denne siden kan du kanskje finne noen nyttige tips.

Lenke til kommentar

Nextgentel tillater ikke oppsett av routeren som bridge :(

Nextgentel informerer om at routeren deres kan settes opp som "transparang" - men dette forutsetter 4 faste IP adresser til 150 kroner ekstra i måneden. Antar da at Netopiaen deres deler ut disse 4 IP'ene i steden for lokale IP'er (10.0.0.X(X)). Da er DHCP disabled, men hva met NAT'inga?

Fordømt at det heller ikke er mulig å benytte et eget ADSL modem uten router funksjonalitet - da hadde saken vært såre enkel.

Må jeg oppgradere abonementet for å få dette i r(o)ute?

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Um, når jeg tenker over det er det vel mulig å sette opp min egen router uten NAT'ing. Men dette er ikke den heftigste løsningen når det kommer til konfigurasjon av servertjenester (åpning og lukking av porter, DNS, etc.) Desuten blir det ikke mulig å konfigurere min nye router på en enkel måte, da denne vil ha en lokal ip utdelt fra Netopiaen...

Nå blir vel alle bare forvirret over hva jeg prøver å få til... Men har du forslag så kjør på!

Lenke til kommentar

Sett fast WAN IP på din nye ruter, 10.0.0.2

Skru av DHCP på NGT ruter

Sett NGT ruter til å forwarde all pakker til 10.0.0.2.

Da kjører du NAT to ganger, men enkleste måten å sette opp ting på.

Hvis du kjører DHCP for LAN på din ruter, må du huske å legge til info om DNS servere slik at hosts på LAN får den infoen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...