Gå til innhold

klokking for første gang

monza

Anbefalte innlegg

Heisand.

dette med klokking er blitt mere og mere intresangt også for meg,men er helt ny i dette

og vet ikke hvordan det gjøres riktig,det jeg lurer på er om noen kan tipse meg ,og

kansje hjelpe meg litt ville været kjempe fint.har lest mye her på forumet ,men skjønner ikke helt hva alt betyr.

utstyret jeg har er cpu:P4A Northwood A80532 2.400 MHZ

HK:Abit ic7-max3

Ram:512x2 pc2700 DDR SDRAM

StrømForsyning NQ 500W

Er dette ok greier til å klokke med?

mvh monza

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt greit utstyr å klokke med dette. Hvis du er ny i klokking, så bør du lese ok guiden her på forumet før du begynner. Der finner du svar på det meste du lurer på. Hvis det mot formodning skulle være noe du ikke finner ut av eller skjønner, gi meg et hint så skal vi nok få presset litt mhz ut av Cpu'en din seru ;)

Endret av flashcrw
Lenke til kommentar
Helt greit utstyr å klokke med dette. Hvis du er ny i klokking, så bør du lese ok guiden her på forumet før du begynner. Der finner du svar på det meste du lurer på. Hvis det mot formodning skulle være noe du ikke finner ut av eller skjønner, gi meg et hint så skal vi nok få presset litt mhz ut av Cpu'en din seru ;)

hei,

flott skal lese litt og prøve takker for svaret.

mvh monza

Lenke til kommentar
Helt greit utstyr å klokke med dette. Hvis du er ny i klokking, så bør du lese ok guiden her på forumet før du begynner. Der finner du svar på det meste du lurer på. Hvis det mot formodning skulle være noe du ikke finner ut av eller skjønner, gi meg et hint så skal vi nok få presset litt mhz ut av Cpu'en din seru  ;)

hei,

mvh monza

hei igjen.

nå har jeg prøvet litt fram og tilbake her noen resultater jeg fikk.er det bra eller kan jeg forvente mer?

her er noen tall lest ut fra everest home edition

CPU:.... 2973 MHZ Orginal 2,400

Multiplier: 18x Tror den er låst ,finner ikke noe meny i bios

CPU FSB: 165,19 MHZ

Minne Bus: 206,19 MHZ

T System: 34,0

T CPU : 43,0

T PWM : 35,0

V CORE : 1,68 V

Målingene er tatt ved romtemp på 25,0

Har ikke fått testet det skikkelig enda,men kjørte burn in med sandra ca 15 min og tempen på cpu steg til 56,0 og flatet ut (cpu kjøler er Thermaltake vulcano 12)

alle kommentarer mottas med takk gode og dårlige.

mvh monza

Lenke til kommentar
Helt greit utstyr å klokke med dette. Hvis du er ny i klokking, så bør du lese ok guiden her på forumet før du begynner. Der finner du svar på det meste du lurer på. Hvis det mot formodning skulle være noe du ikke finner ut av eller skjønner, gi meg et hint så skal vi nok få presset litt mhz ut av Cpu'en din seru  ;)

hei,

mvh monza

hei igjen.

nå har jeg prøvet litt fram og tilbake her noen resultater jeg fikk.er det bra eller kan jeg forvente mer?

her er noen tall lest ut fra everest home edition

CPU:.... 2973 MHZ Orginal 2,400

Multiplier: 18x Tror den er låst ,finner ikke noe meny i bios

CPU FSB: 165,19 MHZ

Minne Bus: 206,19 MHZ

T System: 34,0

T CPU : 43,0

T PWM : 35,0

V CORE : 1,68 V

Målingene er tatt ved romtemp på 25,0

Har ikke fått testet det skikkelig enda,men kjørte burn in med sandra ca 15 min og tempen på cpu steg til 56,0 og flatet ut (cpu kjøler er Thermaltake vulcano 12)

alle kommentarer mottas med takk gode og dårlige.

mvh monza

Bra det der, last ned Prime 95 for å sjekke om det er stabilt. P4 har altid lost MP.

Lenke til kommentar

Grei overklokk det der. Det er fullt mulig å tyne ut mer, men da kan det hende du må vurdere bedre kjøling, bedre ram etc, etc. Jeg tror ikke du får systemet ditt stabilt noe særlig over 3.0 ghz på luft. Hvis du ikke ønsker å styre noe mer med det så er resultatet du har nå helt greit.

Lenke til kommentar
Grei overklokk det der. Det er fullt mulig å tyne ut mer, men da kan det hende du må vurdere bedre kjøling, bedre ram etc, etc. Jeg tror ikke du får systemet ditt stabilt noe særlig over 3.0 ghz på luft. Hvis du ikke ønsker å styre noe mer med det så er resultatet du har nå helt greit.

hei.

får ikke windows til å starte riktig hvis jeg klokker til 2998 ikke problemer med temp går ikke over 58 på cpu (hva er grensen på den 60-65?) på core volt hva er grensen der ?

mvh monza

Lenke til kommentar

hei.

får ikke windows til å starte riktig hvis jeg klokker til 2998 ikke problemer med temp går ikke over 58 på cpu (hva er grensen på den 60-65?) på core volt hva er grensen der ?

mvh monza

Temp grensen ligger på ca 80-90 grader, men den bør uansett ikke komme opp på det nivået.

Tror ikke du bør gå noe mer opp på volten, da 1.68 er rett under grensen for hva cpu tåler. Er dette en 533 eller 800 fsb cpu?

Hva har du på agp/pci clock?

Hvilken ratio har du satt på rammen? 5:4 eller 1:1 ?

Lenke til kommentar

hei.

cpu tror jeg er 533. det andre du spør om er jeg ikke sikker hva du mener,men har lest

litt her på forumet og gjordt noen nye innstillinger kansje det er det du spør om?

cas latency :2,o

ras precharge :2,0

ras to cas delay:2,0

ras active to precharge:5,0

agp/cpi 33-66

med disse instillingene klarer jeg 3000 ghz,skal kjøre sandra burn inn og se om tempen holder seg .

monza

Lenke til kommentar
hei.

cpu tror jeg er 533. det andre du spør om er jeg ikke sikker hva du mener,men har lest

litt her på forumet og gjordt noen nye innstillinger kansje det er det du spør om?

cas latency :2,o

ras precharge :2,0

ras to cas delay:2,0

ras active to precharge:5,0

agp/cpi 33-66

med disse instillingene klarer jeg 3000 ghz,skal kjøre sandra burn inn og se om tempen holder seg .

monza

Ser ut til at du klarer deg bra på egenhånd.

Prøv og feil, det er det beste trikset for å bli en god overklokker :p

Lykke til ....... ;)

Lenke til kommentar

hei igjen.

måtte resette bios fulgte manualen ut med batteriet i 5 min,startet opp igjen med alle innstillingene på default.den starter fint og laster inn windows men kommer med feil meldingen incorrect system data.check the data set on yor computer.

finner ikke ut av det ,har noen en ide hva hvor jeg skal lete,eller sjekke .

mvh monza

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...