Gå til innhold

RAM trøbbel. HJELP!

Anbefalte innlegg

Har i det siste hatt 2 ram brikker i pc`n. En på 512 og en på 256. Nå har jeg skaffet en til på 256 men jeg får det ikke til å funke. Kan sette brikkene hvor som helst på di 3 plassene men det er bare brikkene i DIMM1 og DIMM2 som blir registrert. (Etter det jeg finner ut når maskina tar memory test). Eneste som ikke funker er når 512 brikken står i midten, da starte ikke maskina opp. prosessor er en intel pentium 2.4 og di tre ram brikkene er på 266 mhz. Hovedkort, Abit BH 7

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre vet jeg ikke hva problemet er, eller hvordan du kan løse det, det må noen andre finne ut av for deg, men dersom du ikke får løst problemet, bør du selge de 2*256 og kjøpe 1*512 ny (som om du ikke klarer å tenke det ut selv).

DDR står for "Dual Data Rate" så vidt jeg husker, og det vil si at 2 brikker av samme størrelse jobber mye mer effektivt samen enn 2 av forskjellig størrelse. 2*512 er derfor å foretrekke fremfor 1*512+2*256, men siden du allerede hadde en 25 fra før, så...

Altså, dersom du har 4 plasser, kan du kjøre 2*512+2*256 rimelig bra, poenget er at det bør være 2 og 2. Men oppsettet ditt funker helt greit (i teorien)...

Lenke til kommentar

Abit var i allefall litt sær på mange områder før når det gjaldt kompabilitet

Det er riktig at når man dual channel som er best med 2 og 2, men det skal fungere med begge deler da...

2x256 i to matchene ramporter + den 512 mb brikken i en annen..

Å ha en 256 og en 512 mb i to matchene porter ville jeg ikke anbefalt nei

Hvorfor har du forresten 266mhz ram...

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Abit var i allefall litt sær på mange områder før når det gjaldt kompabilitet

Det er riktig at når man dual channel som er best med 2 og 2, men det skal fungere med begge deler da...

2x256 i to matchene ramporter + den 512 mb brikken i en annen..

Å ha en 256 og en 512 mb i to matchene porter ville jeg ikke anbefalt nei

Hvorfor har du forresten 266mhz ram...

Hvorfor ikke 266?

Lenke til kommentar

BH-7 bygger på i845 og har ikke Dual Channel DDR. Sjekk Abits hjemmeside for spesifik informasjon på det kortet, du finner kanskje svar der. Mener å ha lest at kortet kun støtter en PC3200-brikke, kanskje det er noe slikt på gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...