Gå til innhold

Trenger å senke filstørrelsen på et .png-bilde

Anbefalte innlegg

Har et bilde på ca 10kB som trenger å havne under 6. Det har områder som skal være gjennomsiktige og 256 farger er for få. Bruker til vanlig PaintShop Pro, men jeg finner ingenting der som kan gi meg en tilstrekkelig nedgang i størrelse. Ved å skifte fra/til interlacing kan jeg redusere størrelsen til ca 7 eller noe, men jeg må ha det under 6.

Noen som vet om en bra metode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, heh, hadde trodd de fleste skjønte at det var snakk om en ny avatar når jeg vil ha den under 6kB :)

Oppløsningen vil jeg helst hav på 80px. Men det er altså ikke mulig å sette ned til kanske bare 2K farger (Er 2.2K atm) eller bare ned kvaliteten generelt som med jpg?

Lenke til kommentar

Oi! Når jeg nå prøvde å konvertere bildet til 256 farger så så det ikke ille ut lengre. Tror iallefall at det var det jeg gjorde, for nå er det plutselig bare 3kB! Yey! Får bare håpe at uploading av avatarer begynner å funke igjen snart da :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet. Sist gang jeg prøvde meg på akkurat det samme ble den helt herpa. Du ser fremdeles forskjell fra denne og kvaliteten på den tidligere, hvis du zoomer inn. Men for det vanlige øye ser den fremdeles bare digg ut :)

Lenke til kommentar

Er ikke alle program som er like flinke med PNG. Man kan sjekke hvordan

status er her -> http://www.libpng.org/pub/png/pngstatus.html#apps-quality

:)

Men 256 farger ja, den tar 256 forskjellige farger av oransje o.l da - ikke som

gamle formater gjør og bare kjører ned til 256 forskjellige farger :) Er sånn

flott indexed colors i PNG :) Ellers er det verdt å si at GIF er bedre enn PNG i

Adobe PS, men det er ikke realiteten, for bruker du et program som er flink

med PNG (f.eks GIMP) klarer du å presse PNG størrelsen mer ned enn hva

GIF klarer. Dessuten så har jo PNG lækkær (:p) transparency støtte :)

(bare grrr, internet explorer, grr, som ikke fikser det :])

Lenke til kommentar
Jeg hadde transparent PNG-avatar før, mener å huske at det transparente ble grått i IE?

Sant. - Men så er det nå veldig få folk som har peiling på PC som bruker IE da (*gjemme

seg*)

Uansett, det er dårlig gjort av IE. - Bra at folk står imot og bruker Trans PNG uansett,

lurer på om jeg skal få kvitta meg med min avatar og kjøre Trans PNG jeg også, er

ganske stilig :]

(hvis jeg ikke allerede gjør det på hjørnene? Husker ikke jeg, lenge siden jeg laga greia)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...