Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Hei, til neste år så skal jeg ha datafaget 1B: Informasjonsbehandling og jeg har hørt at jeg skal lære å programmere Visual Basic der. Så jeg lurer på om noen har erfaring med faget/kurset, slik at de kan gi meg litt råd og tips om hvor vanskelig det er, og hva det legges vekt på. Jeg har allerede begynt på nybegynner guiden her på forumet for å ligge litt i forkant. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Du begynner på en skolen etter ferien? Tror nok ikke de går så fort fram hvis det er første året. Du kommer nok en del i forkant hvis du begynner nå Kan du andre språk en det også en fordel. Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Man lærer ingening der. Det gjorde i hvert fall ikke jeg. Men det kan ha noe å gjøre med at læreren var totalt amøbe når det gjaldt andre ting enn "if" og "else". Om jeg skulle lære noe så måtte jeg gjøre det på egenhånd. Hadde ikke så mye tid, så jeg er fortsatt nybegynner Uansett, lykke til (det er lett å imponere lærer'n i dette faget....) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Nuja, det er nok VELDIG lærerbestemt hva som skjer. Det er VKII-faget eh? Hos meg er det ialelfall en virkelig dreven Linux-guru med 1337 skills som skal lære oss mye stilig Heh, han kan iallefall utrolig mye og er en rå fyr. Så du får håpe selv at det er en grei lærer Lenke til kommentar
ratata Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 hadde 1b sist skuleår. Me lærte oss simulering med Powersim og VB, ikkje noko meir enn det i grunn... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Det høres ut som det samme jeg skal ha ja. Kan du vennligst fortelle meg hva Powersim er for noe? :S Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Et program som brukes til å simulere ting, i stedet for å ha faktiske forsøker. Det kan for eksempel være å simulere innholdet på en bankkonto i løpet av et år, der alle beregninger med renter osv, er tatt med. Vi hadde det slik at vi ofte måtte lage simuleringene i VB også, slik at vi skulle se forskjellene. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Inneholder det masse småprogrammer som kan simulere diverse predefinerte hendelser da, eller skal du programmere opp disse selv? Og hvordan er Powersim bedre på slik simluering enn f. eks et regneark med noen koder på? Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Du må programmere alt selv, men jeg er ikke så flik til det, for vi hadde bare bittelitt. Det var mest VB og html vi dreiv med. Powersim er bedre enn regneark fordi det er laget kun for å simulere, og inneholder mange funksjoner som skal gjøre det lett å sette opp en simulering. Det er forresten et ganske gammelt program (i hvert fall den versjonen vi brukte)... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Takk for hjelpen da. Jeg skal begynne på almennfag VK1, til neste år. Og da skal jeg ha både 1B og 1A som tillegsfag. Planen var å ligge litt i forkant med iallefall et av fagene. Slik jeg har forstått det så er 1B: Informasjonsbehandling mest visual basic, mens 1A: Brukersystemer er mest Acsess, er det riktig? Iallefall så fortsetter jeg med nybegynner guiden her på forumet slik at jeg kan noe før skolestart, og jeg får se om jeg får satt meg litt inn i acsess i tilegg.... Håper jeg får en flink lærer da som er lett å imponere Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Å begynne med VB var et lurt valg, fordi også 1A bruker litt VB. Men det er først når du kommer litt lengre ut i året, og databasene begynner å bli avanserte. Du finner vel ut av det etter hvert. Lykke til! Lenke til kommentar
zypher_ut Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 PS: Om lærerne dine er ok, så ville jeg valgt 2B neste år. Det faget er enda kulere Lenke til kommentar
ratata Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 powersim vert brukt til å simulere ting, slikt som f.eks ein bankkonto. Ikkje særleg vanskelig etter mi meining. VB'en er og lett, så lenge du gidd sette deg inn i det... Lenke til kommentar
JonH Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Man lærer ingening der. Det gjorde i hvert fall ikke jeg. Men det kan ha noe å gjøre med at læreren var totalt amøbe når det gjaldt andre ting enn "if" og "else". Om jeg skulle lære noe så måtte jeg gjøre det på egenhånd. Hadde ikke så mye tid, så jeg er fortsatt nybegynner Uansett, lykke til (det er lett å imponere lærer'n i dette faget....) Hehe, ja jeg kjenner meg igjen litt der! Tok kurs for å ta MCSD-sertifiseringen for noen år siden, og mens læreren satt og foreleste om if og else, brukte jeg tiden på å løse "mysterier" som det å ta i bruk registry og hvordan fikse en subclassing for flere objekter. Det hendte ofte at jeg ble "konsulent". Men når det gjelder databaser henger jeg ikke helt med ennå... Kjenner ikke til hva som går under tilleggsfagene nevnt tidligere, jeg tok kurset på et litt høyere nivå enn videregående. I samme slengen kan jeg godt gi tips om noen steder på nett jeg har lært mye, og fortsatt tar en tur innom: http://vbnet.mvps.org/ (mye bra her) http://www.activevb.de/startseite/index.html (tysk, men koden er forståelig...) http://www.vbip.com/ ("Internet Programming with Visual Basic") http://is6.pacific.net.hk/~edx/ (litt OpenGL for VB) Og siden jeg ikke er helt ukjent med C, så hender det at jeg at en tur innom SysInternals - http://is6.pacific.net.hk/~edx/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå