Gå til innhold

Kommentarer & endringer?

Anbefalte innlegg

Lønningen er like om hjørnet, og da skal PCen byttes ut :yes:

Det mest krevende jeg har tenkt å bruke den til er videoredigering, så jeg tror jeg går for en Intel denne gangen.

Jeg er ikke særlig kjent med det som foregår inne i PCen, så alle tips mottas med takk. Det er også godt mulig ting jeg byttet inn selv ikke passer sammen med det andre...

Jeg har basert meg på Multicoms Royal 800 PC, men med en god del forandringer. Tror nok jeg skal bestille fra Multicom, med mindre noen kan finne en liknende mye billigere annetsteds. Forslag til endringer bør ikke være for store prishopp.

Pentium-4 3.2GHz PC800 BOXED 512kb 2,499.00

Elitegroup PF2 hovedkort 1GHz+ FSB 1,399.00

Kingston 1GB DDR 400MHz KIT 2x512MB 1,769.00

Asus Radeon 9600XT 128MB VIVO DVI 1,669.00

Western Digital 250GB S-ATA 7200rpm 1,899.00

NEC ND-2510 DVD%B1R/RW DL-brenner svart 749.00

DVD-rom 16X OEM-utgave u/software 289.00

Antec Sonata Piano Black Quiet MidiTower 1,299.00

Sharkoon kabinettvifte 120x120x25mm 21db 99.00

Multicom mus med surfehjul PS/2 89.00

+endel småting, diskettstasjon bl.a

Jeg er mest usikker på hovedkort, skjermkort og harddisken.

Ville det være en ide å ta et hovedkort som støtter Raid, og heller ta f.eks 2 160GB harddisker til ca 100 kr mer? Er det en stor fordel å ha egen systemdisk?

Skjermkortet må ha VIVO, men trenger ikke å være det nyeste nye når det kommer til spill. Spiller ikke noen grafikk intensive spill.

Takker på forhånd for alle innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å kjøpe radeon 9800 pro til 1700-1900 istedet for 9600XT. Du kunne jo vurdere en raptor 36GB og en 160-200GB vanlig hd, da går operativsystemet fortere.

FIC P4-875P Max Socket 478 I875 chipset

- ATX/GB-Lan/lyd/Raid/S-ATA/IEEE1394 1250,- hos netshop.no. trenger vel ikke mer enn det??

Lenke til kommentar
Anbefaler å kjøpe radeon 9800 pro til 1700-1900 istedet for 9600XT. Du kunne jo vurdere en raptor 36GB og en 160-200GB vanlig hd, da går operativsystemet fortere.

FIC P4-875P Max Socket 478 I875 chipset

- ATX/GB-Lan/lyd/Raid/S-ATA/IEEE1394  1250,- hos  netshop.no. trenger vel ikke mer enn det??

Radeon 9800 Pro med VIVO koster såvidt jeg kan se ca. 4000 kr.

Når det gjelder hovedkort så vil jeg helst kjøpe alt samme plass og få den ferdigbygget med garanti. Virker ikke som Multicom har kortet du foreslår.

Lenke til kommentar

Seriøst? Du får vel X800PRO VIVO til den prisen vil jeg tro?

Istedenfor å kjøpe 3.2GHz, kan du kjøpe 2.8, samt en kraftig (luft)kjøler, så klarer du nok å klokke den opp til 3.2/3.3 minst...

Må legge til: uansvarlig overklokking av komponenter/overklokking uten å vite helt hva du driver med, kan ødelegge både gjeldende komponent(er) og hovedkortet og kanskje andre ting i maskinen, samt at du ved overklokking kan miste garantien... Kjekt å ha sagt dette...

EDIT: Finner ikke noen 9800PRO med VIVO??...

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Seriøst? Du får vel X800PRO VIVO til den prisen vil jeg tro?

Istedenfor å kjøpe 3.2GHz, kan du kjøpe 2.8, samt en kraftig (luft)kjøler, så klarer du nok å klokke den opp til 3.2/3.3 minst...

Må legge til: uansvarlig overklokking av komponenter/overklokking uten å vite helt hva du driver med, kan ødelegge både gjeldende komponent(er) og hovedkortet og kanskje andre ting i maskinen, samt at du ved overklokking kan miste garantien... Kjekt å ha sagt dette...

EDIT: Finner ikke noen 9800PRO med VIVO??...

Jeg kan ingenting om overklokking, så det tror jeg at jeg skal holde meg borte fra...

Så visst litt skjevt ja, det var X800Pro som hadde VIVO :blush:

Lenke til kommentar

hm.. syns oppsettet ditt var bra, men jeg ville kanskje gått ned til 3,0 GHz Pentium 4, samt gått ned til 160 GB lagringsharddisk, og så valgt en rask 36 GB Western Digital Raptor harddisk til Operativsystem og krevende programmer...

Da vil du få en knall maskin...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
hm.. syns oppsettet ditt var bra, men jeg ville kanskje gått ned til 3,0 GHz Pentium 4, samt gått ned til 160 GB lagringsharddisk, og så valgt en rask 36 GB Western Digital Raptor harddisk til Operativsystem og krevende programmer...

Da vil du få en knall maskin...

Det høres bra ut :thumbup:

Hvis jeg kunne spare litt penger på hovedkortet så har jeg råd til 2x160GB HD i tillegg til Raptoren. Er det noen stor forbedring med hovedkortet som jeg har i forhold til f.eks Abit AI7?

Endret av Paul G.
Lenke til kommentar

Du kan ikke spare 1000 kr. på å velge et billigere hovedkort... du får jo ikke hovedkort til et par hundrelapper :p

Syns det blir teit.. ser ikke poenget med å kjøpe masse lagringsplass med en gang og la dette gå uttover ytelsen på maskinen..

nøy deg heller med en 160 GB harddisk + Raptoren i første omgang, så kan du heller kjøpe en til harddisk ved en senere annledning når du begynner å få plassmangel..

:thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan ikke spare 1000 kr. på å velge et billigere hovedkort... du får jo ikke hovedkort til et par hundrelapper  :p

Syns det blir teit.. ser ikke poenget med å kjøpe masse lagringsplass med en gang og la dette gå uttover ytelsen på maskinen..

nøy deg heller med en 160 GB harddisk + Raptoren i første omgang, så kan du heller kjøpe en til harddisk ved en senere annledning når du begynner å få plassmangel..

:thumbup:

Trenger jo ikke spare 1000kr da, har ikke noen helt satt grense. Likevel godt poeng at jeg kan vente en liten stund med å kjøpe en ekstra HD.

Lurer likevel på å kjøpe et annet hovedkort siden det jeg har satt opp ikke støtter Raid. Abit IC7-G skal vel være et av de bedre?

Hvis jeg kjøper en ny HD etter et par måneder, kan jeg da sette den i Raid sammen med den andre lagringsharddisken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...