Gå til innhold

er socket 939 best for gaming? hvilke hk, cpu....

Illmatic

Anbefalte innlegg

har lest litt rundt om kring angående socket 939. hvis man skal kjøpe en passe kraftig gaming pc i år, er det denne plattformen man bør satse på? er den bedre enn socket 754? hva anbefalles av hk, minne og cpu? jeg har INGEN planer om å skru selv eller overklokke, er det noen butikker/netbutikker som setter sammen 939 pc'r? fant ikke det på komplett....

takker for svar!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kurv med 50 jordbær er bedre enn en med 49 jordbær... (forutsatt like store osv). Men det behøver ikke dermed å bety at det er verd å betale 50% ekstra for den med 50 jordbær.

Slik er det med Socket 939 vs. Socket 754 også:

* Socket939 hovedkortene koster noen hundringser mer.

* Samme CPU'en (f.eks 2,2GHz 0,5MB L2 cache) koster ca 2300kr mer fordi den kalles 3500+ på Socket 939 og "bare" 3200+ på Socket 754.

* Ytelsen er i følge tester (bla. gårsdagens test her på HW.no) svært lik pga svært like egenskaper. Noen få ganger yter Socket 939 bedre pga to minnekanaler, men det er relativt skjelden og relativt få programmer/spill det gjelder. I gjennomsnitt tilsvarer denne ekstra ytelsen ca 1/3 av det å gå fra en 2,2GHz til en 2,4GHz med samme spesifikasjoner ellers.

Så hvis du snakker rent ytelse for penga så er faktisk Socket 939 betydelig dårligere. Fordelen ligger hovedsaklig i fremtidige oppgraderingsmuligheter av CPU'en på det hovedkortet du har.

Lenke til kommentar
En kurv med 50 jordbær er bedre enn en med 49 jordbær... (forutsatt like store osv). Men det behøver ikke dermed å bety at det er verd å betale 50% ekstra for den med 50 jordbær.

* Samme CPU'en (f.eks 2,2GHz 0,5MB L2 cache) koster ca 2300kr mer fordi den kalles 3500+ på Socket 939 og "bare" 3200+ på Socket 754.

* Ytelsen er i følge tester (bla. gårsdagens test her på HW.no) svært lik pga svært like egenskaper. Noen få ganger yter Socket 939 bedre pga to minnekanaler, men det er relativt skjelden og relativt få programmer/spill det gjelder. I gjennomsnitt tilsvarer denne ekstra ytelsen ca 1/3 av det å gå fra en 2,2GHz til en 2,4GHz med samme spesifikasjoner ellers.

Så hvis du snakker rent ytelse for penga så er faktisk Socket 939 betydelig dårligere. Fordelen ligger hovedsaklig i fremtidige oppgraderingsmuligheter av CPU'en på det hovedkortet du har.

så eneste fordel i dag, er at man kjøper en socket type som kommer til å leve i mange år.....i motsetning til 754?

Lenke til kommentar

så eneste fordel i dag, er at man kjøper en socket type som kommer til å leve i mange år.....i motsetning til 754?

Praktisk talt: JA ... eller det vil si prisforskjellen på 3500+ med hovedkort og 3200+ med hovedkort blir ca 2500-3000kr. Dette er dobbelt så mye som det koster for ett nytt High-end hovedkort. Dvs. det du sparer på å velge 3200+ og Socket 754 nå kan du bruke senere til et nytt Socket939 hovedkort + Socket 939 CPU. (Når prisen på CPU'en faller til fornuftige nivåer) Så da faller egentlig oppgraderingsargumentet i fisk også. Hvis du i tillegg selger den gamle 3200+en og Socket 754-kortet så har du ennå mer å rutte med. Faktisk kan du gå i pluss ved å velge taktisk nå og oppgradere senere. Ytelsen du sitter med i mellomtiden er uansett så godt som identisk uansett løsning.

Men jeg kom på en annen grunn for å velge Socket 939: Den svindyre Athlon64 FX-serien ikke kommer i Socket 754-utgaver så hvis du skal ha det råeste av det råeste samme hva det koster så er det kun Socket 939 som gjelder.

Altså:

Prioritet: Ytelse, "mony no object" Svar: Socket 939

Priorotet: Ytelse for pengene, Svar: Socket 754

Hvis f.eks valget står mellom disse to løsningene:

Athlon64 3400+ 2,4GHz 0,5MiB Socket 754 og

Athlon64 3500+ 2,2GHz 0,5MiB Socket 939

så får du både bedre ytelse og lavere pris ved å velge 2,4GHz'en over 2,2GHz'en.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
socket 754 kommer vel til å holde lenge det? vil heller velge det og bruke resten av penga på ram og bra skjermkort!

Både Socket754 og 3200+ kommer til å holde seg en god stund. Hvis du f-eks oppgraderer om et år så får du ganske mye for det brukte hovedkortet + CPU'en. (jeg gjetter rundt 1500kr sommeren 2005)

Disse 1500 kronene + besparelsen ved å velge Socket 754 nå (ca 2500kr) vil garantert gi det et rått system om 1 år.

Eller som du sier å bruke de 2500kr nå på å velge skjermkort og ram nå. Da har du likevel ca 1500kr å legge i potten til nytt HK og CPU om et års tid.

Lenke til kommentar

Du kan se oversikten over amd-cpu'er i denne hw.no artikkelen.

http://hardware.no/art.php?artikkelid=8941

Som du ser så vil den høyeste hastigheten for S754 være 3700+, som vil komme til høsten, etter det må du klare deg med det du har.

Med det sagt vil jeg ikke si at det er noen god ide å kjøpe førstegenerasjons S939 kort. Største problemet for meg er at de ikke støtter PCIe som ødelegger litt av fremtidsrettetheten, og dermed store deler av poenget. Hvis jeg skulle hatt S939 ville jeg ventet på nForce4 som forhåpentligvis kommer rundt jul og sansynligvis vil bli et mye bedre chipset enn nForce3.

Dermed kan jeg bare si meg enige med de andre postere om at det sansynligvis er smartest å gå for S754 for øyeblikket og heller bruke pengene på noe annet. 3700+ burde holde en stund uansett.

Lenke til kommentar
1024 mb ram+++, geforce 6800 og 3700 64 bit holder vel i over et år til spilling. kan jo eventuelt oppgradere ram og skjermkort da. men cpu'n er vel såpass bra at den holder lenge?

Det kan jeg garantere deg. Når spill begynner å gå litt tregt, kan du heller investere i GT, sikkert under en tusenlapp :cool:

Lenke til kommentar

De aller fleste vil vel uansett bytte både hovedkort og CPU ved neste oppgradering allikevel.

Å prøve å kjøpe et system som er veldig fremtidsrettet er vel nesten umulig så raskt som teknologien utvikler seg.

Vi får vel neppe se noen socket som varer så lenge som gode gamle socket A gjorde.

Lenke til kommentar

leste at s-939 4000+ skulle komme i Q4 2004,og 4200+ i Q1 2005 og i Q2 2005 kom 4400+ ut på marked..

hvis s-754 3700+ kommer i Q3,skulle vel 3400+ kunne synke en del i pris.men blir det bare 20-30% eller vil den komme ned på 2000-2500.- ?

sikkert bra ytelse fra en xp 3000+ til s-754 3200,men en 3400+ hadde vært noe så man slipper og oppgradrere får langt ut i 2005..

men s-939 er jo bare og glemme dette året iallefall,man får jo ikke samme ytelse pr krone som man gjør med s-754.

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
mhm. litt kjipt da, kjøpe ny pc i år(754), så må man bytte veldig mye neste år.

Om du kjøper ny pc i år, en s-754 og en XP 3000+, så må du nok ikke bytte om nøyaktig 1 år, utstyret holder nok en god stund til(om du ikke skal spille absolut alle spill på max).

Så det er som Simen1 sier, det er mye bedre å gå for et s-754 system og så oppgradere senere(når s-939 og cpu'ne blir billige). Det er mye bedre.

Om du kjøper s-754 hk og XP 3000+ nå for ca 3000,- så sparer du ca 3000,- iforhold til å kjøpe s-939 og XP-3500+, og hvis du da selger HK og CPU for 1500,- om 1 år, har du nemlig 4500,- og hvor mye bedre system får du ikke da om et år? Ganske mye bedre vil jeg tro! Og du vil nok ikke merke noen serlig forskjeld unansett om du har en 3000+(eller 3200+) enn en 3500+ i år(!!). Men du vil ha nok penger til å oppgradere maskinen din senere, til et ganske mye fetere oppsett, isteden for å være helt blakka ut.

Men det spørs jo selvfølgelig på hvor fet lommebok du har.

Slik pleier iværtfall jeg å gjøre det.

Lenke til kommentar
754 plattformen kommer nok til å leve lenge den, amd skal jo bruke den til andre cpuer ,det som skjer er at du ikke får større A64 cpuer til den en de som er på markede i dag , men de skulle uansett holde en stund tenker jeg

oh,viste ikke det.trodde det skulle komme en 3700+ til s-754,men den er hvis allerede ute..

er en stund siden du kjøpe din 3400+,tror ikke den har gått ned ei krone i pris ?

hvis det ikke blir litt prisfall i aug da,men går rykter om bare 20% ned :wallbash:

Lenke til kommentar
754 plattformen kommer nok til å leve lenge den, amd skal jo bruke den til andre cpuer ,det som skjer er at du ikke får større A64 cpuer til den en de som er på markede i dag , men de skulle uansett holde en stund tenker jeg

da så. bare 2 andre spm: er fx serien 64 bits cpu'er? er de socket 939?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...