Gå til innhold

Headphones 2000 - 3000,- Hvilke?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å bruke opp til 3000,- på headphones!

Så det var en nesten lik tråd, men syns ikke jeg fikk svar på det jeg lurte på.

 

Jeg hører veldig mye på musikk, spiller også en del. Har fra før Koss PortaPro. Men ledningen er altfor kort. Jeg vil ha lukkede og selvfølgelig bedre lyd enn det som er i PortaPro.

 

Har Audigy2 som lydkort, vil det fungere greit sammen med gode headphones?

Det jeg har sett mest på er Sennheiser og Grado. Gjerne kom med erfaringer osv. Begrunn hvorfor det vil anbefale nettopp 'det' headsettet.

 

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beyerdynamic DT770 Pro, som blir nevnt her, er meget bra saker, jeg har selv denne. Utrolig rå bass, men en litt tilbakelent mellomtone, kanskje.

 

Men jeg har også fått prøve Beyers helt nye DT660, og denne er knallbra. Den er litt mer "hifi", litt mer korrekt, enn DT770, og isolerer like godt. DT660 er også lettdreven, og brukes uten problem på lydkort eller bærbare saker. DT770 er for tungdreven til at du får tilstrekkelig volum fra MP3-spilleren uten egen forsterker.

Den laveste prisen jeg fant, var hos HPX.no. Den var 1.990,-. De hadde faktisk en på lager også.

 

Grado er også bra saker, men de har ingen lukkede hodetelefoner, og er sykt overpriset her i Norge.

 

Sennheiser har mye bra, spesielt HD595 likte jeg godt, men dette er åpne hodetelefoner.

Du burde titte litt på HD280 Pro, som isolerer meget godt. Jeg eide disse for en stund siden, og de låter slett ikke verst. Jeg holder nok en knapp på Beyer DT660 allikevel. De er bare bedre på alle måter, og koster ikke så altfor mye mer. Jeg kan ikke huske å ha vært borti bedre lukkede hodetelefoner.

 

Alle disse skal funke fint med Audigy2, jeg har det selv. MP3 høres også greit ut, så lenge de er koda skikkelig (www.bestmp3guide.com).

Dette er dog hodetelefoner av svært god kvalitet på alle måter, så jo bedre kilde du har, jo bedre lyd får du.

Lenke til kommentar
Takker JensL, høres ut som du har peil. HD600 og HD650 hvordan fungerer dem med Audigy2?

 

Skal titte på Beyerdynamic DT660.

Headsettet "MÅ" ikke være lukkede. Har sett på HD595.

Joa, har vært borti en del hodetelefoner de siste årene, og er en flittig leser av Head-fi forumene. Mye bra info der. (www.head-fi.org)

Har prøvd det meste av Sennheisers og Beyerdynamics hodetelefoner. Har dessverre ikke vært så mye borti AKG, Koss og Grado.

 

Jeg har eid en Sennheiser HD600, og det er en meget bra hodetelefon. Den er ganske mørk og tilbakelent i lyden. Ganske snill og "høflig". Flott mellomtone.

Men jeg foretrakk Beyer DT880, den var litt lysere og mer engasjerende. DT880 har også en helt utrolig mellomtone og diskant. Detaljert og oppløst, men allikevel behagelig.

 

Sennheiser HD650 har jeg ikke fått prøvd enda, men den skal ha fikset litt på det jeg ikke likte helt på HD600, så denne er jeg litt spent på. Allikevel tror jeg den er litt snillere enn DT880.

 

Både HD600 og HD650 er tungdrevne hodetelefoner, du får ikke tilstrekkelig volum fra bærbare saker. Fra et Audigy2 burde det være greit nok. Kjøper du deg en liten forsterker til 1.500,-, får du ihvertfall mer enn nok volum fra alle kilder.

 

Hvis du også ser på åpne hodetelefoner, bør du absolutt se på Senn HD595, de er litt lysere og mer direkte enn HD600. Litt mer engasjerende, rett og slett.

Men du burde ihvertfall ta en titt på Beyer DT860, den åpne storebroren til DT660. Lyden er ganske litt DT660, men er luftigere og enda mer balansert. Glimrende diskant og mellomtone. DT860 er faktisk lettdreven, og du får godt volum, selv fra en liten minidisk-spiller jeg testet med.

 

Du kan stort sett ikke gjøre noe feil med å kjøpe en av disse, det kommer bare litt an på bruken og åssen type lyd man foretrekker.

Lenke til kommentar

okey, et par spm til :) Beyerdynamic DT880 ser at den er 250ohm 50 mindre enn bl.a HD600 og 650 det betyr at den er mer lettdrevent. Vil jeg få bra utbytte av den med A2? Har veldig lyst på HD600 skjønner ikke hvorfor.

 

Men du anbefaler Beyerdynamic DT880 fremfor HD600? Hva mener du med "greit nok" fra et A2, vil det si at det fungerer greit kan spille høyt med dyp bass? Eller vil det bli at du kan spille på halvt volum og det låter sprengt fort?

Endret av Holmgr3N
Lenke til kommentar
okey, et par spm til :) Beyerdynamic DT880 ser at den er 250ohm 50 mindre enn bl.a HD600 og 650 det betyr at den er mer lettdrevent. Vil jeg få bra utbytte av den med A2? Har veldig lyst på HD600 skjønner ikke hvorfor.

 

Men du anbefaler Beyerdynamic DT880 fremfor HD600? Hva mener du med "greit nok" fra et A2, vil det si at det fungerer greit kan spille høyt med dyp bass? Eller vil det bli at du kan spille på halvt volum og det låter sprengt fort?

Det er bare bra at du spør. :-)

 

DT880 og HD600 er omtrent like tungdrevne.

Man skal ikke bare se på impedansen, men også følsomheten.

Følsomheten er hvor mye decibel som blir gjengitt på en meters hold hvis hodetelefonen får tilført 1 watt. Ikke så greit... :-)

 

Jo mer motstand (ohm), jo mer tungdreven (men kan også gi bedre lyd).

Jo høyere følsomhet, jo mer lettdreven.

 

For å få en lettdreven hodetelefon, burde impedansen være UNDER 100 ohm, og følsomheten være OVER 100 dB.

Dette er litt vel lettvint, men en grei regel å forholde seg til. Det kommer an på hvor mye utgangseffekt f.eks. MP3-spilleren har.

 

F.eks. Sennheiser HD595 har 120 ohm og 104 dB. Det er på grensa, men man får tilstrekkelig volum fra en bærbar spiller.

 

 

Ja, du vil få et bra utbytte med HD600 og et Audigy2, men du får ikke utnytta det fulle potensialet.

Hverken DT880 eller HD600 vil høres sprengt ut rett fra et lydkort, bare lavere enn hva du kanskje foretrekker. Hvis du begynner å trikse litt for mye med diverse equalizere, kan lyden for forvrenge.

Jeg sjekket nettopp med en annen PC med et gammelt Creative Live kort i, og det er ikke noe problem å skru helt opp, og det ble høyt nok for min del. Dette var med DT770, som er like tungdrevne.

 

Jeg skjønner godt at du har lyst på HD600, det er en flott hodetelefon. Stilig å se på og meget komfortabel å ha på seg. Jeg foretrakk lyden på DT880, men det er ikke sikkert du gjør det. Konstruksjonsmessig likte jeg også DT880 bedre, de er enda litt mer komfortable, og må pinadø være skuddsikre (har ikke sjekka det, dog).

 

Hvis du skal kjøpe nytt, tror jeg du burde gå for HD650 istedetfor HD600. Dette fordi prisforskjellen ikke er allverden, og HD650 er garantert forbedret. Men det skal være mulig å finne HD600 brukt til under 2.000,- og da er det en annen sak...

 

Sjekk www.hifisentralen.no for fine bruktbørser.

Lenke til kommentar

Beyerdynamic DT880 er definitivt bra greier. Favoritten min. :-)

Du får forresten med en 5 meters skjøteledning av knall kvalitet. Veldig kjekt.

 

HPX er nok helt greie, det er bl.a. de gamle Compo folkene. Har vært litt borti dem, og har ingenting å klage på.

De har nok neppe varen den 25., siden det er en søndag... ;-)

Men bestiller du nå, så har de nok den på lager på mandag eller senest tirsdag.

Lenke til kommentar

Jeg støtter vel egentlig det som er skrevet tidligere i tråden. Sennheiser Beyerdynamic, Grado, AKG, alle disse er bra høretelefoner i mine øyne, men forskjellen mellom de er overraskende stor (synes jeg da), alle er bra på hver sin måte, så jeg anbefaler å ta med den type musikk du hører på, og teste alle klokkene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, det er forskjeller i mellom de forskjellige merkene, de har alle sine egne lydfilosofier. Og det beste hadde vært å få prøvd alle mot hverandre, men det er dessverre ikke så lett her i Norge. Jeg kan ikke huske å ha vært innom en eneste butikk som har latt meg kunne teste de hodetelefonene jeg ville. I denne prisklassen er forskjellene ganske små, dog. Så man må nesten få til en direkte sammenlikning. Ganske synd.

Derfor er Head-fi.org en enormt bra ressurs.

 

AKG skulle jeg gjerne prøvd litt mer av, for de har en del bra saker, men de er også veldig variabel. Noe kan være skikkelig bøtte og noe helt på topp. De er ikke like jevnt bra som noen av de andre.

 

Grado greier jeg bare ikke å anbefale hvis man må kjøpe dem i Norge. Hvis man tar prisen i USA og legger til moms, er de allikevel dobbelt så dyre i Norge. Grado har visst bestemt seg for å tjene godt på eksporten... Amerikanske butikker har heller ikke lov til å selge til utlandet. Huff. Skal man ha Grado, bruk eBay eller Head-fi's bruktmarked.

Lenke til kommentar

Beyer DT880 er imo det beste valget en kan gjøre mht hodetelefoner pr dags dato. Har selv hatt grado RS (på lån), Sennheiser (av forskjelige klasser) mfl. (jeg jobbet med hifi før i tiden).

 

And lydkort vil jeg råde deg til å kjøre signalet digitalt ut av PC`n og la DA convertingen skje utenfor kabinettet (jeg gjør dette ved å koble en stasjonær Sony MD spiller (som står på record uten disk) på den optiske utgangen).

Lenke til kommentar

Grattis! Godt valg. :p

 

Du vil nok merke en ganske seriøs forskjell fra Koss'ene.

Også er den så deilig å ha på... :-)

 

Det er virkelig godt at folk begynner å få øynene opp for gode hodetelefoner. Det er jo vanlig at folk tror du er helt gæern når du bruker 6-700,- på et par Portapro.

 

Én ting er at lyden er så utrolig mye bedre, men de litt dyrere sakene er også vanvittig mye bedre bygget. Jeg hadde antakeligvis ikke greid å ødelegge DT880'en om jeg gikk inn for det. Hadde nok skada MEG hardere... :cry:

 

Good stuff, ihvertfall.

 

Kom gjerne med noen ord om hva du synes når du får dem.

Spre det gode budskap!

:w00t:

Lenke til kommentar

Jeg begynner å tvile litt. Etter å ha lest litt rundt så har jeg fått med meg at DT880 er ganske så tungdrevne. Leste litt på head-fi. Hvis man ikke hadde amp med de. Så ville du mangle mye av lydbildet. Bass, mellomtone osv. Er det slik eller er det volumet som ikke går så høyt.

 

Hva vil gi best lyd rett ut fra lydkortet? Se bort ifra pris.

- Senn HD595, 600, 650

- Beyer DT660, 860, 880

 

Kan også sette phon'sa i decoderen på Klipsch Promedia 5.1 anlegget mitt som er kobla til xboxen via Digital Decoder. Vil den virke som en slags amp?

Lenke til kommentar
Jeg begynner å tvile litt. Etter å ha lest litt rundt så har jeg fått med meg at DT880 er ganske så tungdrevne. Leste litt på head-fi. Hvis man ikke hadde amp med de. Så ville du mangle mye av lydbildet. Bass, mellomtone osv. Er det slik eller er det volumet som ikke går så høyt.

 

Hva vil gi best lyd rett ut fra lydkortet? Se bort ifra pris.

- Senn HD595, 600, 650

- Beyer DT660, 860, 880

 

Kan også sette phon'sa i decoderen på Klipsch Promedia 5.1 anlegget mitt som er kobla til xboxen via Digital Decoder. Vil den virke som en slags amp?

Ja den vil fungere som amp til en hviss grad. Det er jo ingen high-end amp, men den vil nok drive de uten problemer. Lydkortet vil ikke klare det tilstrekkelig. Om du også kan kjøre signalet digitalt ut til klipsch settet vil nok lydkvaliteten være meget god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...