TWA Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 hei da jeg slo på maskinen i går, var plutselig HDD'en min treig og bråkete. jeg tok en kikk i event viewer, og fant denne: The driver has detected that device \Device\Harddisk0\DR0 has predicted that it will fail. Immediately back up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent. disken blir bare treigere og treigere for hver gang jeg har skrudd på maskinen siden. noen som har opplevd det samme, og vet om noen måte å fikse det på? har lett litt rundt på nettet, men ikke klart å finne noe, så det ser ut til at jeg må belage meg på å kjøpe nytt ja :/ disken er en WDC 80 gig på vanlig IDE. Lenke til kommentar
sm1pea07 Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Hmmm.... skjekket om det kan være virus? Lenke til kommentar
TWA Skrevet 23. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2004 har søkt gjennom ja, fant ikke noe... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) Det der er ikke virus. Meldingen er reell og disken VIL gå i stykker innen kort tid. Hvis du ikke har tatt backup av det som ligger på den bør du seriøst gjøre det med en gang, evt vente med å slå på maskinen til du har mulighet å ta backup. Disken VIL bli ødelagt innen kort tid, og du vil miste ALT som ligger lagret der hvis du ikke får overført filene. Bare for å forklare hvor meldingen stammer fra: Disken har innebygd et system (S.M.A.R.T. = Self Monitoring And Report Technology) som sier i fra dersom det er i ferd med å utvikle seg noen feil ved harddisken. Driveren er i kontakt med S.M.A.R.T.-kretsen på selve harddisken og varsler deg før det går alvorlig galt. Feilene er typisk mekaniske feil, med noe som er utslitt, eller støvkorn som ødelegger sektor etter sektor slik at reservesektorene blir brukt opp og du til slutt vil få korrupte filer. Det er ingen annen praktisk løsning enn å ta backup og bytte ut disken med en ny. En upraktisk måte er derimot å vente til disken ryker og sende den inn til http://www.IBAS.no En slik redningsoperasjon koster som regel over 10.000kr. Hvis du ikke har backup og har verdifulle data på disken (digitalbilder, egne dokumenter, bookmarks, eposter, musikk og filmer, egenproduserte ting osv) så er dette absolutt en krisemelding. Gjør noe NÅ eller mist filene dine. PS. Hvis du allerede har backup så gjør det tingene lettere. Bare monter ut disken og kjøp en ny. Endret 23. juli 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
TWA Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 hmmmm. har tatt backup av det viktigste, så jeg dør ikke. anyway, takk for forklaringa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå