Gå til innhold

Hvilken kabbinett vifte?


MIZZ_HELL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville satset på noen vifter mellom 19-25 dB.

Det er mulig også å bestille en viftestyring hvor man regulerer hastigheten(bråket) på viftene etter kabinett temperaturen.

 

Kan også bestille Enermax vifter med regulerbar motstand, er litt billigere enn viftestyring.

slitsomt å måtte inn i kabinettet hver gang man skal regulere motstanden? eller har de en lurere ordning?

Lenke til kommentar

Derfor det er lurere med en viftestyring enn justerbar vifte dersom man skal regulere hastigheten. Da slipper man og åpne kabinettet.

Må ha en 5 1/4 plass ledig for viftestyringa. Er ikke sikker på om det finnes som tar opp en 3,5 front plass.

Med viftestyring så kan man kjøpe en vifte som man har bruk for på varme dager (selv om de bråker litt) og heller skru ned hastigheten til akseptabelt nivå når det er kjøligere i været.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Jeg kjører rheobus vifte styring og 4 papst 79 kubikk vifter som bråker 37 dB hver som er kjekt og ha på sommern. har en rimelig høy kabinett temp for det (rom temp på 30). Kjører dem på ca 50-75% ellers når det er kjøligere i været når jeg har 20 grader i rommet.

 

Alternativet hadde vært og slått av pc pga av høye temperaturer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bare posting om PCvifter her?

Tenk nytt og utradisjonelt, prøv å få tak i en vifte som dekker hele døra på kabinettet og lag en regulator som får vifta til å gå på 50rpm.

Kanskje kjølevifte fra en bil hadde vert tingen.

På 230V vifter kan det brukes motorstyringer for små motorer (triac) eller frekvensomformer, eventuelt 12V vifte med noen sort turtalsregulering.

Kanskje nytt emne under "casemod"

 

 

Det blir i allefall stille og alikevell mange cm3. :w00t:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det bare posting om PCvifter her?

Tenk nytt og utradisjonelt, prøv å få tak i en vifte som dekker hele døra på kabinettet og lag en regulator som får vifta til å gå på 50rpm.

da blir kabinettet så og si åpent, og støy fra harddisker, CD/DVD/o.l. og etc. chipset og VGA-vifte vil slippe lettere ut. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det bare posting om PCvifter her?

Tenk nytt og utradisjonelt, prøv å få tak i en vifte som dekker hele døra på kabinettet og lag en regulator som får vifta til å gå på 50rpm.

Kanskje kjølevifte fra en bil hadde vert tingen.

På 230V vifter kan det brukes motorstyringer for små motorer (triac) eller frekvensomformer, eventuelt 12V vifte med noen sort turtalsregulering.

Kanskje nytt emne under "casemod"

 

 

Det blir i allefall stille og alikevell mange cm3. :w00t:

Ehhh... Det var en veldig dårlig teori. Det kommer aldri til funke. du får aldri vifta til å gå 50 rpm. Den vil ikke gå rundt. Husk at dette drives av magneter el. jeg kjørte en vifte på et 9v batteri en gang. Det funka, så prøvde jeg med et 4,5v batteri, da starta den ikke engang. Med din teori burde den gått halvparten så fort, men det gjør den ikke fordi magnetene ikke får nok strøm.

 

Mvh Selvlært forsker :p

Lenke til kommentar
da blir kabinettet så og si åpent, og støy fra harddisker, CD/DVD/o.l. og etc. chipset og VGA-vifte vil slippe lettere ut. 

 

Enig med deg om det.

 

Ehhh... Det var en veldig dårlig teori. Det kommer aldri til funke. du får aldri vifta til å gå 50 rpm. Den vil ikke gå rundt. Husk at dette drives av magneter el. jeg kjørte en vifte på et 9v batteri en gang. Det funka, så prøvde jeg med et 4,5v batteri, da starta den ikke engang. Med din teori burde den gått halvparten så fort, men det gjør den ikke fordi magnetene ikke får nok strøm.

 

Du prøvde å kjøre vifte på batteri ja.

Jeg snakker om regulering av noe slag.

På 12V er enkleste metode å bruke en effektmotstand i serie med vifta for å få ned turtallet, eller man kan lage seg en transistorstyring.

En kjølevifte fra en bil treker f.eks mere en et 9V batteri klarer å levere.

Tingen er at med både likespenning og vekselspenningsmotorer er det mulig å regulere turtallet veldig nøyaktig, spørsmålet er vel prisen eller hvor mye arbeid man skal legge i det.

 

Prøvde bare å tenke litt alternetivt til papst her.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Derfor det er lurere med en viftestyring enn justerbar vifte dersom man skal regulere hastigheten. Da slipper man og åpne kabinettet.

Må ha en 5 1/4 plass ledig for viftestyringa. Er ikke sikker på om det finnes som tar opp en 3,5 front plass.

Med viftestyring så kan man kjøpe en vifte som man har bruk for på varme dager (selv om de bråker litt) og heller skru ned hastigheten til akseptabelt nivå når det er kjøligere i været.

3,5 finner man her. Den stiller viftene fra 7-12 volt om jeg iukke tar helt feil. Mer enn nok for den vanlige bruker. Og dessuten er den billig :)

Lenke til kommentar

Jeg ramlet borti den ultimate og enkleste måten å regulere en 230V viftemotor på.

Jeg koblet til en kjøkkenventilator med regulering for ekstern vifte og gjett hva?.

Vifta reguleres av en transformator med 3 spenningsuttak der den minste spenningen var 103V.

Det er jo bare å finne en kasert kjøkkenventilator og lage styring av den.

Vifta denne styrte gikk veldig sakte på laveset hastighet så det er mulig å bruke til en stor 230V vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...