Gå til innhold

Hvilken kabbinett vifte?


MIZZ_HELL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lyden dobler seg for hver desibel. så 20dB er ikke dobbelt så mye lyd som 10dB, men 11dB er. (shoot me if I'm wrong)

 

19dB er passelig hvis du ikke skal ha viftestyring. tilnærmet uhørlig vil jeg tro. og to 19dB-vifter lager ikke 19dB+19dB=38dB støy, men ca. 22dB. se her.

 

dessuten kan du se på Microplex sine sider for å sammenligne viftestøy på forskjellige vifter.

Endret av reeeeg
Lenke til kommentar
lyden dobler seg for hver desibel. så 20dB er ikke dobbelt så mye lyd som 10dB, men 11dB er. (shoot me if I'm wrong)

Veldig godt mulig at jeg surrer, men jeg trodde lyden dobbla seg for hver 3dje db?

 

The sound intensity of a given source doubles for every three decibels is registers on the scale. In other words, a source recorded at 53dB is twice as loud as one recorded at 50dB
Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Vel det er vel menneske øret / sansen som oppfatter 10db økning som dobling .

Den faktiske fysiske intensitetens dobling var noe annet (3db ).

 

Er ikke ingeniør på lyd men slik oppfattet jeg det utfra det jeg leste isted .

 

En annen ting var hvilket frekvensområdet det var .

Noe som denne viser:

 

18072003-1.gif

 

Fra http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/07/15/6415531

Quote :

En forøgelse af lydniveau på 10 dBA medfører en fordobling af oplevet lydniveau. Den subjektive lydoplevelse må aldrig forveksles med den fysiske stimulusintensitet, da stimulusintensiteten fordobles ved 3 dBA (hvilket du også er inde på).

Så lydstyrkeforøgelse på 10 dBA opleves som en dobbelt så høj lyd i vore ører, og 3 dBA medfører fordobling af den fysiske stimulusintensitet.

 

...

Lenke til kommentar

For å gi deg en følelse av hvor lite dem bråker: Normalt snakker man ca rundt 30 db. når man da fordobbler den effekten man snakker med så økes det med 3 db.

da kan du bare tenke deg bakover.

 

mener det er noe slik (skyt meg om jeg driver med vrang lære her)

 

 

Mvh

KFB

Lenke til kommentar
lyden dobler seg for hver desibel. så 20dB er ikke dobbelt så mye lyd som 10dB, men 11dB er. (shoot me if I'm wrong)

Veldig godt mulig at jeg surrer, men jeg trodde lyden dobbla seg for hver 3dje db?

 

The sound intensity of a given source doubles for every three decibels is registers on the scale. In other words, a source recorded at 53dB is twice as loud as one recorded at 50dB

sikkert riktig det. ser det er flere som sier det samme. jeg var usikker, og derav "shoot me if I'm wrong" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...