Gå til innhold

Trenger jeg speilrefleks? Lyst på D70 tror jeg ...

Anbefalte innlegg

Jeg har et canon ixus V3 og kjøpte det egentlig fordi det var lite og digitalt på den tiden (er jo gammelt nå, bare 3.2 mbpixels)

Jeg har fryktelig lyst å starte å jobbe mer med photoshop fordi det er veldig morro å editere bilder osv etter man har tatt de..

jeg begynner nesten å få litt lyst på et digitalt speilreflekskamera, tiltross for at jeg er super amatør og aldri brukt speilrefleks kamera før..

Jeg ser at både komplett.no og mpx.no selger kamera med objektiv 18mm-70mm til 12995,- og at mpx.no får inn et objectivt 28mm-100mm (tror jeg det var) som selges meg kamera.

Prisen er omtrent den samme? Isåfall, hvilken bør jeg gå for?

har lest en del på forumet her nå, og er veldig usikker på hvor bra egentlig d70 speilreflekskamera er iforhold til vanlig speilrefleks.

Bør jeg vente på ytterligere prisfall modeller, eller bør jeg bruke 13 000 på dette kamera?

Jeg er ikke en gang sikker om jeg skal kjøpe.. Er litt mer impulsivt av meg dette..

Håper på litt tilbakemelding

mvh

Espen Ringom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et canon ixus V3 og kjøpte det egentlig fordi det var lite og digitalt på den tiden (er jo gammelt nå, bare 3.2 mbpixels)

Jeg har fryktelig lyst å starte å jobbe mer med photoshop fordi det er veldig morro å editere bilder osv etter man har tatt de..

jeg begynner nesten å få litt lyst på et digitalt speilreflekskamera, tiltross for at jeg er super amatør og aldri brukt speilrefleks kamera før..

Jeg ser at både komplett.no og mpx.no selger kamera med objektiv 18mm-70mm til 12995,- og at mpx.no får inn et objectivt 28mm-100mm (tror jeg det var) som selges meg kamera.

Prisen er omtrent den samme? Isåfall, hvilken bør jeg gå for?

har lest en del på forumet her nå, og er veldig usikker på hvor bra egentlig d70 speilreflekskamera er iforhold til vanlig speilrefleks.

Bør jeg vente på ytterligere prisfall modeller, eller bør jeg bruke 13 000 på dette kamera?

Jeg er ikke en gang sikker om jeg skal kjøpe.. Er litt mer impulsivt av meg dette..

Håper på litt tilbakemelding

mvh

Espen Ringom

Jeg er nok også en impulsiv person som også går med sommerfugler og planer i magen om å skaffe et digitalt speilrefleks.

Jeg har den fordelen (eller ulempen :ermm: ) å ha liggende optikk fra min analoge EOS som jeg kan bruke hvis jeg velger Canon.

Jeg har i dag et Canon Powershot G5 som jeg er veldig fornøyd med og som tar flotte bilder ( lyssterk god optikk med blender 2.0 og enkel menystyring).

Men.......med speilrefleks åpnes en ny verden.....fokuserer raskere , kan bruke mye høyere ISO uten for mye støy , bruke søkeren på en ny måte , bygge ut med flere og bedre objektiver og annet utstyr og kan ta raskere bilder når det skjer.

Dette er vel bare noen av fordelene med DSLR.

Ulempene er vel at det er stort og dyrt(tilslutt :D )

Hviket kamera jeg velger er usikkert....det er fristende å velge 300D pga prisen , men magefølelsen sier alikevel at jeg bør kjøpe 10D , men jeg er ikke sikker.

Jeg må uansett vente et par måneder på noen kroner som kommer , og da kan jo en annen modell ha kommet.

Men elllers er jeg av den oppfatningen at har man pengene så bør man kjøpe når man har lyst , for det vil alltid , alltid komme et nytt og bedre kamera etter hvert.

Men tenk så gøy du kan ha det med kameraet den tiden du hadde ventet på et nyere kamera , og når det nye hadde kommet så ville ryktene om enda et nytt og bedre allerede ha hvert over deg.

Så lykke til med valget ditt........og mitt :yes::thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorvidt du "trenger" et speilrefleks-kamera er vel vanskelig å si :)

Jeg personlig "trenger" ikke et slikt kamera men du verden hvor mye mer morro det er å ta bilder med det. Forsvunnet er "lang tid" fra jeg trykker på knappen til bildet blir tatt, følelsen av litt mangel på kontroll på hvordan bildet blir tatt, osv.

Jeg visste ihvertfall den dagen jeg holdt 300D i hånden og tok et bilde med det at det ikke var noen vei tilbake.

Men som sagt, jeg "trenger" ikke speilrefleks :)

Lenke til kommentar

Sant så sant Lasse, jeg trenger nok ikke speilrefleks selv, men kjenner jeg meg rett så kommer jeg til å kjøpe det..

Tok en rask titt på forumet her og leste noen tester og så at d70 kameraet kom bra ut, derfor jeg nevnte dette. Er cannon å foretrekke? Er det mye dyrere?

Lenke til kommentar

EssspeN: Slik jeg leser det du skriver: Nei du trenger ikke digital speilrefleks. Du vil leve et lykkelig liv uten. Men tro du meg: Du vil leve et enda lykkeligere liv hvis du skaffer det! Jeg er enda mer amatør enn deg - helt sikkert. Likevel - en drøy måned med D70 fotografering har virkelig overbevist meg om at selv jeg kan ta bedre bilder med et slikt kamera i hånden - det fokuserer der jeg vil med en dybdeskarphet jeg kontrollerer. Og ikke minst: Det reagerer umiddelbart.

Du kommer ikke til å angre! Gå for D70. Jeg har 18-70 linsa og er kjempefornøyd, men det kan jo hende 20-100 er enda bere, det må andre svare på.

Lenke til kommentar

Jeg er også fullstendig amatør, men ville prøve meg litt. Fikk meg et analogt speilrefleks som egentlig er nok for meg. Men jeg er jo av den nye generasjonen som ikke tenker på hvordan jeg skal få det ut på papir, men heller inn på pcen, og synes negativscanner+fremkalling blir mye penger i lengden.

Så jeg fikk prøve et panasonic fz10 noen dager, flott kamera det, men savnet optisk søker og hurtigheten til det gamle analoge speilrefleksen.

Så jeg leverte det tilbake og skaffet et D70 med 18-70 objektiv. Kan sikkert fremkalle mange filmer på det D70 koster, men hadde jeg gjort det? Neppe.

Lenke til kommentar

Dykkern: Det ser ut som om vi har samme smak i kamera. Hvis jeg ikke husker helt feil hadde du også et PC330? Jeg slet med problemer med feil på firewireporten, selv om det ble sendt land og strand rundt for at denne skulle repareres. Jeg fikk hevet kjøpet, og har nå bestilt et D70 i stedet.

Når det gjelder videofronten venter jeg på HC1000 som kommer i september...

Lenke til kommentar

Elling: Dumt med FW porten, men for å være bunn ærlig så tror jeg du gjorde et knallgodt bytte med å skifte til D70 i stedet for (hvis du ikke har råd til begge deler da). I alle fall har jeg hatt myyyyyyyye mer glede av mitt D70 enn DV kameraet i sommer, synes det er kjempegøy å eksperimentere med alle mulighetene i kameraet. Lov å dele erfaringene dine når du får dette HC1000-greiene!

Lenke til kommentar

Dersom du finleser i teksten om kamera ser du at det er en 20-80 linse det er snakk om. Da er det trolig denne det er snakk om;

Nikon Nikkor AF 28-80mm f/3.3-5.6G (Akam.no) koster ca 1024,-

"KIT-linsa" som er den som følger standard med D70en;

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED (Akam.no) koster ca 3600,-

Objektivet på 28-80mm er mao MYE simplere enn KIT-linsa på 18-70. Hvorfor MPX har priset pakken med hus og 28-80 linsa HØYERE enn hus og KIT-linsa skjønner jeg ikke. Hos Komplett.no er pakken med 28-80 linsa nesten 2000 kroner billigere enn den med 28-80.

Pakken med 24-120mm 3.5 - 5.6 VR linsa (som jeg håper å kunne kjøpe) er hos MPX nesten 8000 kroner dyrere enn bare huset. Sjekker vi Akams oversikt Nikon Nikkor AF-S VR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED så ser vi at prisen på dette objektivet ligger på rundt 6000,- hos andre butikker.

Man bør mao GLEMME å kjøpe kamerahus i pakke med en linse (bortsett fra KIT-linsa der det er spot on) fra MPX. Istedet for at man får en rabatt på å kjøpe hus og linse får man altså er "prispåslag" på ca 2000,- :p

Lenke til kommentar

Hei

Igrunn har det kommet masse gode tips/råd allerede her EssspeN, men det skader vel ikke med enda litt til? :D

Jeg heller trenger vel strengt tatt ikke et digitalt speilrefleks, men selv om jeg har måtte grave dyypt i lommeboka så har jeg ikke angret et eneste sekund på mitt valg!

Jeg kjøpte D70 m 18-70 kit linse for 12995,- og har tillegg kjøpt en Sigma 70-300 APO Macro II for 2000,- på Itech. Så uten minnekort og annet ekstra så kostet dette meg ca 15 000,- (Eller ca 17000,- totalt med minnekort og kameraveske) Jeg er i alle fall storfornøyd, og tar mye mer bilder nå enn jeg noengang før har gjort. Tror faktisk jeg har blitt en anelse bedre amatørfotograf med dette kameraet også ;)

Jeg har hverken noe forhold til Canon eller Nikon, men tror nok jeg ville anbefalt Nikon D70 fremfor Canon 300D. Ikke det at 300D er noe dårlig kamera, men det var alt for "plastikk" for meg (og det, i tillegg til at D70 fikk mye positiv omtale i tester rundt om, var faktisk avgjørende i mitt valg). Dessuten er nok D70 et kamera med bedre spesifikasjoner totalt sett. Alternativet ville nok vært Canon 10D, men det koster et noen tusenlapper mer..

Mitt råd vil være; har du 15k +/- å avse til digitalt speilrefleks og du tror du kommer til å bruke det selv om det er litt stort og klumpete i mange sammenhenger, så kjøp et dSLR! Tror ikke du kommer til å angre om du bare har en ørliten fotograf inni deg :)

Lenke til kommentar

Enig i at det er mye artigere å fotografere med speilrefleks.

Men etter at den første fasen med entuiasme begynner å legge seg, er realiteten at kameraet er svært digert og tungvint å ta med seg. Hvis du ikke ser på størrelse som et problem er speilrefleks sikkert det rette for deg, men personlig blir det til at jeg bruker mest mindre kameraer som jeg kan ta med meg overalt. Speilreflekset blir brukt kun til spesielle anledninger.

Lenke til kommentar

Jeg legger meg på denne tråden for jeg var i samme situasjon som deg for kort tid siden.

Jeg hadde et helt ok digitalkamera og var ganske fornøyd med dette. Det var før jeg fikk prøve et DSLR kamera. Du får så mye mere frihet og muligheten til å få bildene slik du hadde tenkt deg at de kom til å bli når du tok de!!!!!!!

Jeg vil anbefale deg Canon 10D eller Nokon D70.

Forskjellen på disse modellene er (i mine øyne):

Canon 10D er mer solid kamerahus og mer beregnet for de "proffe"

Nikon D70 er nyere og raskere kamera

Så lenge du ikke har objektiver eller annet ustyr som er kompatibelt med noen av kameraene er det lite eller ingen forskjell i resultatene du får fra bildene du tar.

Det siste rådet jeg gir deg er:

ER DU I TVIL OM DU TRENGER ETT DIGITALT SPEILREFLEKSKAMERA, IKKE PRØV ETT FOR PRØVER DU ETT BLIR DU AVHENGI...........

Jeg endte opp med ett Nikon D70

Endret av lobster
Lenke til kommentar

Jeg ser at dere aldri blir enige om hva som er best. D70, 300D osv.

Men det er vel det kamera DU velger som er best. For alle kjøper vel ut i fra sitt behov. Og for meg var 300D det beste valg. Har aldri angret.

har dere forresten sett at Canon hedres med tre samtidige DIWA Awards.

Se link: http://www.digit.no/wip4/?id=35535

Det står ikke nevnt hvilken plassering D70 fikk.

Lenke til kommentar

Digit.no er anti-nikon side delux.

De har vel ikke en eneste nikon artikkel der.

(Bare se på toppbanneret der merkene står)

Det jeg vil frem til er at man finner like mange sider der nikon eller andre merker får feter priser enn konkurentene...

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Jeg legger meg på denne tråden for jeg var i samme situasjon som deg for kort tid  siden.

Jeg hadde et helt ok digitalkamera og var ganske fornøyd med dette. Det var før jeg fikk prøve et DSLR kamera. Du får så mye mere frihet og muligheten til å få bildene slik du hadde tenkt deg at de kom til å bli når du tok de!!!!!!!

Jeg vil anbefale deg Canon 10D eller Nokon D70.

Forskjellen på disse modellene er (i mine øyne):

Canon 10D er mer solid kamerahus og mer beregnet for de "proffe"

Nikon D70 er nyere og raskere kamera

Så lenge du ikke har objektiver eller annet ustyr som er kompatibelt med noen av kameraene er det lite eller ingen forskjell i resultatene du får fra bildene du tar.

Det siste rådet jeg gir deg er:

ER DU I TVIL OM DU TRENGER ETT DIGITALT SPEILREFLEKSKAMERA, IKKE PRØV ETT FOR PRØVER DU ETT BLIR DU AVHENGI...........

Jeg endte opp med ett Nikon D70

Hehee.. Slik var det med meg også.Jeg hadde først ett Canon G5 som jeg hadde i ca 1mnd,også skulle jeg en tur for å se på noen filtre til G5`n på Lømark Foto.DET skulle jeg ikke ha gjort,der hadde de nemlig ett 300D som jeg måtte prøve. :innocent: 10min etter dette gikk jeg ut i fra butikken med dette i hendene og uten noen filtre til G5`n.. :!: :yes: Etter en stund med 300D gikk jeg lei det og kjøpte ett Nikon Coolpix 5700 som jeg hadde i tre mnd og nå har jeg byttet ut Coolpix`n med ett Nikon D70 Kit (med 18-70mm) og en Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro. :thumbup::whistle: Og jeg må si at D70 er ett mye bedre kamera enn 300D,fikk litt følelsen av at det var ett lekekamera.Skjønner ikke hvorfor.. :hmm: Men som sagt,D70`n kommer jeg ikke til å bytte ut på leeeenge.............hvis ikke Canon kommer med en oppfølger av 10D snart da til en rimelig penge. :D;) jeg trenger nok ikke et DSLR jeg heller,men guuuud så gromt det er når man kan prøve seg frem med forskjellige ting på ett slikt.Noen bilder blir ikke fullt så bra mens andre blir uuuutrolig bra,så det gjelder å eksperimentere litt med de,særlig med lukkertider og blenderåpninger etc.AUTO innstillinger blir litt for kjedelig i lengden synes nå jeg. :hmm:

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar

Digit.no er anti-nikon side delux.

De har vel ikke en eneste nikon artikkel der.

(Bare se på toppbanneret der merkene står)

Det jeg vil frem til er at man finner like mange sider der nikon eller andre merker får feter priser enn konkurentene...

Det kan hende at det ikke skrives like mye om Nikon som f.eks Canon hos Digit.no og det kan vel ha mange grunner.

Og bannerne øverst på siden er vel de siste testene tror jeg..

Men å gi Digit hele æren for utnevnelsene er vel å ta hardt i....

Det er 11 forskjellige land som er med på denne kåringen.

Og Canon gjør det vel bra i andre kåringer også.

Som f.eks TIPA og EISA for å nevne to av de mest presisjetunge.

Canon var vel nylig også kåret til det kameramerke folk i Europa hadde mest tiltro til.

Men jeg har alikevel ikke bestemt meg for hvilken av 300D , D70 eller 10D jeg kommer til å velge , selv om jeg hører til i " Canon leiren" og har vært strålende fornøyd med Canons produkter. :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Tenk deg godt om før du kjøper en digital speilrefleks (uansett merke).

De er mye større og tyngre å dra på, så du vil nok ofte la det ligge hjemme istedet for å ta det med deg.

Hvis du med en speilrefleks kun tar bilder på full automatikk, og med de objektivene du nevner, så er du sansynligvis bedre tjent med et kompakt kamera.

Og det er ikke noe galt i det !

Men om du vil ha full kontroll over blender og lukker, kombindert med gode og lyssterke objektiver så er nok speilrefleks et riktigere valg.

Jeg har brukt digitale speireflekser i flere år (Canon D30, D60 og sist 10D), men

bruker for tiden kun en kompakt modell av typen Canon S60.

Ble veldig glad i "S" serien til Canon da jeg var på fjelltur i Sør Amerika for et par år siden. Der var det helt uaktuelt å ta med speilrefleks pga. vekt/størrelse.

Her er noen bilder fra turen (Tatt med Canon Powershot S40):

http://www.samdal.com/inkatrail.htm

Roger Samdal

www.samdal.com

24.jpg

Lenke til kommentar

Det virker litt rart at ikke DIWA har oppdatert sine egne sider med disse prisene som Canon har fått. Sist registrerte awards er fra februar...

Litt morro at TIPA trekkes frem; Trykk på New: The Awards omtrent midt på siden. EOS 300D har fått en pris som nyvinning ("DSLR til folket"), mens D70 blir kåret til "Best Consumer Digital SLR Camera" :p

Hos EISA derimot vinner Canon, men da med LANGT dyrere 10D.

D70 er et nyere kamera enn EOSen og profiterer på det. Leste nettopp et blad der skribenten mente at gutta hos Nikon hadde hatt "a field day" mens de sjekket ut den da nyankommede EOSen og spekket opp forbedringer som de kunne ta med i D70en som de holdt på med å lage :!:

Hvordan styrkeforholdet blir når/dersom den oppgraderte versjonen av EOSene kommer i september slik ryktene vil ha det til er jo derimot ikke godt å si :hmm:

Lenke til kommentar
Det virker litt rart at ikke DIWA har oppdatert sine egne sider med disse prisene som Canon har fått. Sist registrerte awards er fra februar...

Litt morro at TIPA trekkes frem; Trykk på New: The Awards omtrent midt på siden. EOS 300D har fått en pris som nyvinning ("DSLR til folket"), mens D70 blir kåret til "Best Consumer Digital SLR Camera"  :p

Hos EISA derimot vinner Canon, men da med LANGT dyrere 10D.

D70 er et nyere kamera enn EOSen og profiterer på det. Leste nettopp et blad der skribenten mente at gutta hos Nikon hadde hatt "a field day" mens de sjekket ut den da nyankommede EOSen og spekket opp forbedringer som de kunne ta med i D70en som de holdt på med å lage  :!:

Hvordan styrkeforholdet blir når/dersom den oppgraderte versjonen av EOSene kommer i september slik ryktene vil ha det til er jo derimot ikke godt å si  :hmm:

:cool: Noen kan vel få denne diskusjonen til å vare i det uendelige.....

Mitt poeng var vel å få frem at Digit.no ikke alene valgte ut AIWA prisene som først ble nevnt , men flere andre fotointerreserte magasin rundt om i verden.

Det er vel også en av grunnene til at sidene du nevner ikke er oppdatert med siste nytt.

Derfor nevnte jeg også EISA og TIPA som mere kjente utnevnelser , som jeg mener å huske helt tilbake i barndommen :p , har gitt Canon mange priser.

Selvfølgelig tar andre kameraprodusenter også disse prisene , og at modellene blir mer og mer like viser vel også det at TIPA utvider sitt sortimang av kategorier priser. :thumbup:

Det er jo flott at de også gir pris til "folkelige" modeller også......

for det er vel folkelig de fleste av oss er. :yes:

Så la oss derfor glede oss over de små forskjellene som fremdeles er der på gode kameraer , og la de "ikke folkelige"(TIPA , EISA og AIWA) få finne ut de andre forskjellene som man må ha laboratorier til å finne ut . ;)

Lenke til kommentar

Mitt forsiktige råd til oss som ikke 'trenger' en digital speilrefleks:

Utviklingen med de digitale kameraene har gått fort, og kommer til å fortsette å gå fort. Jeg har hittil hatt 3 digitale kompaktkameraer, kjøpt etterhvert som teknologien har blitt bedre, og etterhvert tror jeg det samme kommer til å skje med de digitale speilrefleksene. Om noen få år vil vi sikle over fantastiske nye SLR kameraer som vil få oss til å mene at dagens kameraer er avleggs. Min analoge EOS 1 har jeg hatt i over ti år, og den kan brukes ennå (selv om den er i plast). Jeg kan ikke se for meg at min 300D vil være i bruk om ti år....

Jeg vet jeg kommer til å bytte ut min digitale 300D om noen år!

Dermed er det vel en fordel om en velger blandt de billigste kameraene, som D70 og 300D?

Og så bruke resten av pengene på skikkelige linser, da de ikke går så fort ut på dato....

Eller kanskje se på den Canon S60'en som nevnes lenger oppe? Jeg er også svak for den serien...Det er vel mye billigere å skifte et slikt kamera annen hvert år? Hvis du da ikke trenger en SLR.

Ellers så jeg her på lørdag, på Torget i Bergen, flere turister som hadde to kameraer hengende rundt halsen. Begge digitale, f.eks en SLR og en kompakt med stort zoomområde. Er dette en ny mote/image greie eller er det noen som kan forklare vitsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...