Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fant en liten trommel med kabel!

Anbefalte innlegg

Hei!

fant en liten trommel med 100m kabel.

det står:

Alcatel kabel Norge AS

nr. 531.90.203

D4-0.5 EP-45P

25.138.2942

100m R-45882

produsert 2000

Det er 8 tråder i den +et lag med tynt stoff rundt rundt disse og hvit plast kabel rundt til slutt (døhh).

Tror kanskje det er telefonkabel.

Men det stor spm er: Kan jeg bruke det som nettverkskabel?

uCtaudio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe

fett, da slapp jeg å stå 2 timer i kø hos komplett for å få service også da! :D

fant en trommel til å gitt.

Da blir det kabel rundt i hele huset da til naboen også da.

En annen ting.

Har fra før strekt kabel over til naboen, så vi er nå 6 stk på nettet. Men mine nyanskaffede meter med kabel har jeg mulighet til å koble til 2 rom til så vi blir 8 stk på nett.

slik system et er nå

nextgentelbredbånd

|

svitsj

------------------------------------------------------------------------

|------------------------|-----------------|--------------|------------|

|- - - - - - - - - - - - - -|-----------------1bruker------filserver ---nettverksprinter

luftstrekk til nabo-----svitsj stue

|-------------------------|

svitsj--------------------2-3brukere

|

3brukere

(hver strek ned er en kabel fra hoved svitsjen)

Er det noen andre og kanskje lurere måter å gjøre dette nettverket på?

hvorfor jeg har svitsjer (100mbit) rundt om er for å slippe å trekke så mye kabel, men har det noe å si på ytelsen på linja. Noe vil det jo ha å si siden da alle deler 100mbit! (svarer vel egentlig meg selv her..)

vil det ha noe forseg å feks sette opp filserveren med linux? nå kjører den emule og er filserver.

er det mye jobb å sette opp linux med brukertilganger for hvor mye båndbredde til internett de skal ha? (i tillfelle hvilken distro egner seg?)

mye på en gang her nå..

kos dere :)

uCtaudio

Lenke til kommentar

Ut fra merkingen og beskrivelsen, så er det tvilsomt at dette er nettverkskabel. Høres ut som en helt standard signalkabel som brukes til telefon, alarmer osv. Nettverkskabler vil være merket Cat5/5e/6 eller tilsvarende, og normalt ha grå kappe. Har selv en liten bunt med signalkabel med åtte svunnede fargede ledere liggende. Ville ikke finne på å gjøre meg selv så vondt å prøve å bruke denne som nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Eneste jeg får ut av dine beskrivelser er at det kan være en installasjonskabel, altså ikke noe nettverkskabel. En installasjonskabel kan benyttes til telefonlinjer og dataoverføring på en relativt lav MHz, altså f.eks. til alarmer.

Teknisk informasjon

Tipper den ikke har rare verdien, og det er nok derfor du har kommet over den uansett - for 100 meter installasjonskabel er ikke noe man samler på.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kjenner til så har ikkk tlf kabler 8 ledere, så du har nok funnet en rull med nettverks kabel.

bare for å pirke så er det ikke noe som pr.def heter 'telefonkabel' :)

...merket Cat5/5e/6 eller tilsvarende, og normalt ha grå kappe...

gjengen som lager de beste stripsene, Panduit, leverte iaf for et par år siden hvit cat5e... /me liker strips :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934

Og luftstrekk har blitt diskutert i andre tråder. Men det anbefales fortsatt ikke å dra kabel over til naboen, hverken i luftstrekk eller i grøft. Det er ikke lovlig og i tillegg kan du skade datautstyret ditt.

Lenke til kommentar
...merket Cat5/5e/6 eller tilsvarende, og normalt ha grå kappe...

gjengen som lager de beste stripsene, Panduit, leverte iaf for et par år siden hvit cat5e... /me liker strips :)

Man kan få Cat-kabel i alle farger. Det er en grunn til at jeg brukte ordet normalt, og ikke alltid. Du vet hva ordet normalt betyr?

Lenke til kommentar
Og luftstrekk har blitt diskutert i andre tråder. Men det anbefales fortsatt ikke å dra kabel over til naboen, hverken i luftstrekk eller i grøft. Det er ikke lovlig...

kan du forklare litt mer hvorfor dette er ulovlig. søkte og kunne ikke evt finne en post i forumet hvor dette er forklart.

en privatperson må da ha lov til å legge internt nett mellom seg og sine naboer.

Lenke til kommentar
send en mail til Alcatel.no med nummeret som du har på eska... er vanskelig å gjette på åssn kabel det er hvis du ikke kan ta bilde av den av-isolert med 4 par synlige.

Hvis du sjekker koden D4-0.5 EP-45P mot linken Multiflex gav oss, så ser du at dette er en signalkabel, og ikke noen nettverkskabel. Ingen tvil.

Lenke til kommentar
vil det ha noe forseg å feks sette opp filserveren med linux? nå kjører den emule og er filserver.

er det mye jobb å sette opp linux med brukertilganger for hvor mye båndbredde til internett de skal ha? (i tillfelle hvilken distro egner seg?)

mye på en gang her nå..

kos dere :)

uCtaudio

Ang Linux og filserver, gjøres dette enkelt med Samba, eller en gui du får til samba. aMule får du også til linux, det er emule til *nix

Når det kommer til båndbredde er dette noe som ikke burde være noe problem å sette opp ilinux, det er snakk om iptables, og en modul eller 3, som gjør dette for deg om jeg ikke husker helt feil.

Dette finnes det også user interfaces på, men har aldri titta så mye på det, skal jeg sette opp en slik boks, skal jeg lære meg å kode buckets osv, for å få kontroll på hva som kan sendes hvilke veier.

Men tror du vil tjene på å velge en brukervenlig distro, Fedora Core2 er kanskje ok, husker ikke den andre som er lett for begynnere, mandrake eller en annen var det vel. Du finner garantert noen småprogrammer som hjelper deg med conf av båndbredde og fildeling.

Lykke til

Lenke til kommentar

Mener å huske at det ble nevnt noe snakk om teleselskapenes monopol på utendørs nettverkslinjer en gang, men er det snakk om 5-6 meter er det vel neppe noen som ringer etter politiet. Det kan nok være fare for diverse naturuhell ved en usikret kabel i åpent lende (f.eks. lynnedslag ødelegger nok raskt et nettverk der), men det vet nok andre mer enn meg om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934

Denne tråden i hvertfall: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=175652&hl=

Poenget er at innendørs har man et forholdsvis kontrollert miljø. Utendørs er det en helt annen sak. Og du må i tillegg ta hensyn til spenningsforskjeller mellom husene, forskjellig jordingspotensiale pluss en rekke ting som kondens i kabel.

Edit: typo

Endret av Slettet+98123897187934
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...