Gå til innhold

Hvilken Linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve ut Linux, men hvilken release passer meg?

Jeg er eg. kjempefornøyd med Win XP, og har ikke bruk for serverfunksjoner etc. Allikevel har jeg lyst til å installere Linux på "gamle-PC'n".

Jeg har generelt relativt god peil på data, men har ingen erfaring med Linux/Unix. (Men jeg kan DOS.)

Red Hat 7.2 eller SuSe 8.0? Eller andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært fornøyd med Suse sånn rent generellt.

Hadde sansen for Mandrak 8.2 når jeg skulle bruke X.

Kanskje SuSE ligger et hestehodet forann med KDE3.0 ferdig implimentert i 8.0?, det virker jo kjempebra.

Redhat er jo og bra...

Ellers så er Lycoris et yndet tema nå i nyere tid.

Masse folk maser om *BSD, dette har jeg enda ikke sett på, men håper at anledningen byr seg snart.

Ellers så er det vel bare å prøve seg fram, det er alltids preferanser, og jeg har ikke prøvd så mye.

SuSE

Mandrake

Slackware

Redhat

Lycoris

Debian

Det er bare å begynne som sagt, det er sikkert MASSE jeg har glemt, og alle folk som skriver innlegg vil ha forskjellige erfaringer, gode og dårlige men de forskjellige (ja, til og med de jeg har glemt å ramse opp....)

Lenke til kommentar

Når du er ny og vil installere Linux så er nok Redhat eller Mandrake to gode muligheter. Jeg har ikke prøvd Suse eller Debian, men jeg har hørt at de også skal være bra. De to første har ihvertfall fått et rykte på å være enkle å sette seg inn i. Ellers har SuSe 8.0 kommet ut med blant annet Kde 3.0 (www.kde.org) som er en grei desktop som kan minne om Windows (som om det er noe poeng! :smile:)

Ellers hvis du er seriøst interessert i å lære deg Linux skikkelig og er villig til å bruke litt tid på det samt lese litt dokumentasjon o.l. så ville jeg gått for Slackware. Jeg bruker Slackware nå, men jeg begynte med Redhat for å se hva Linux egentlig var (var helt grønn).

Nå har jeg fått ganske god oversikt over Slackware og det er til veldig stor hjelp når jeg skal jobbe med Unix systemer generelt.

Det er klart at for de som bare vil se hva Linux er, og ikke er interesserte i å bruke altfor mye tid på det kanskje vil ha større glede av Redhat eller Mandrake.

Det har også kommet en ny Linux nå nylig som heter Lycoris. Denne skal vistnok være utrolig brukervennlig, men jeg har ikke prøvd den og den minner så mye og XP jeg er litt redd for å anbefale den :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Zofuzz på 2002-04-24 20:19 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Zofuzz på 2002-04-24 20:20 ]

Lenke til kommentar

Jeg bruker debian og er kjempe fornøyd.

Kjapp, sikker og et herlig pakkesystem: apt-get.

Anbefales...!

Skal fortiden teste ut gentoo linux, men den er ikke anbefalt for folk uten erfaring med *nix...

Gå for debian, ganske likt slack, men har et mye bedre pakke sys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...