Gå til innhold

IBM fra danmark?

Anbefalte innlegg

hei sitter og ser på www.laptops.dk og ser at prisene er mye lavere her.

i tillegg er bare frakt 450 kroner, og de trekker fra 25% dansk moms.

så du får den jo nesten til prisen på siden ferdig inn.

i forhold til prisene i norge, hvilken modell ville dere tatt? står mellom IBM thinkpad T42 , IBM Thinkpad T41p , IBM thinkpad T41,

IBM Thinkpad T40p ,

og ikke minst :

IBM thinkpad X40

vil gjerne ha råd og tips, vurderinger utifra nypris i norge, samt bruksområde.

student: kontorarbeid, surfing, litt filmtitting kanskje litt Championship manager og Heroes 4 en gang i blandt :)

takker for svar!

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss se på den IBM X40en du har tatt frem i eksempelet ditt:

Kostnad i Danmark:

14.495,- inkl. moms, 11.596,- eks. moms.

Legger så til frakt på 350,- = 11.946,-

Regner så om til norsk valuta: 13.620,80

Så må du betale norsk moms ved innførsel, så total sum blir da: 16.889,80

Kostnad for ca. samme maskin i Norge (mer minne, men dårligere batteri...): 20,658.40

Dette tilsvarer en besparelse på nesten 20% (kan hende det tilkommer noen hundringser i gebyrer og lignende, regner jeg med...)

Det du da må ta med i beregningen som negativt er:

Du får bare 24 mnd garanti fra butikken, de følger ikke norsk kjøpslov.

Dansk tastatur ser litt annerledes ut enn norsk.

Hvis dette imidlertid ikke skremmer så kan du spare noen lapper på å handle dansk. :)

Lykke til!

-KJ

EDIT: Den danske maskinen ser heller ikke ut til å ha SD kortleser og IR, noe den norske har. (Ikke sikkert du har så mye bruk for det, men rett skal være rett. :p)

Endret av jevel
Lenke til kommentar

There is no "Danish t41p" or "Norwegian t41p".

There are only the model numbers - I'm pretty sure the one on laptops.dk is a GGU, which means it only has 802.11b wireless.

I have a T41p with Danish keyboard, but it's a GEU - the T41p topmodel, which comes with the IBM a/b/g wireless card.

Btw some of the laptop.dk models DO NOT come with IBMs international warranty, because of the way laptop.dk imports them (outside of IBM Denmark) - so you have to check with laptop.dk if the model you are looking at, comes with IBM warranty, or laptop.dks own warranty.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt dansk tastatur før. Løsningen var enkel: Vippe ut Æ og Ø-tastene, bytte de om og trykke de ned på rett plass.

Jevel: Du glemte fortollingsgebyret. Det er på ca et par hundringser. du glemte også at bankene gjerne tar en hundrings eller to i vekslingsgebyr og overføring til utenlandsk konto.

Den danske (og svenske) forbrukerloven er forresten svært lik den norske så det skal ikke være noen grunn til å ikke handle derfra. Jeg tror den lovfestede reklamasjonen på hele PC'er er 5 år der også. I tillegg kommer produsentens frivillige garanti på normalt 1-2 år. Frakt i tilfelle reklamasjon blir bare litt dyrere enn om du hadde benyttet en norsk nettbutikk.

Jeg mener disse små ulempene fint er verd de ~4000 kronene du sparer.

Lenke til kommentar
Jevel: Du glemte fortollingsgebyret. Det er på ca et par hundringser. du glemte også at bankene gjerne tar en hundrings eller to i vekslingsgebyr og overføring til utenlandsk konto.

;) Leser du innlegget mitt så ser du at de er med.

Den danske (og svenske) forbrukerloven er forresten svært lik den norske så det skal ikke være noen grunn til å ikke handle derfra. Jeg tror den lovfestede reklamasjonen på hele PC'er er 5 år der også. I tillegg kommer produsentens frivillige garanti på normalt 1-2 år. Frakt i tilfelle reklamasjon blir bare litt dyrere enn om du hadde benyttet en norsk nettbutikk.

Jeg mener disse små ulempene fint er verd de ~4000 kronene du sparer.

Som nevnt over så har ikke denne butikken IBM sin offisielle garanti ser det ut til. De lover 24 mnd garanti det jeg kan finne.

-KJ

EDIT 3 år er 36 mnd, ikke 24. Litt svak i matte, tydeligvis. :)

Endret av jevel
Lenke til kommentar

har nå vært i kontakt med Laptops.dk om Thinkpad T41p.

Den er GGU, og kan oppgraderes til 802.11a\b\g for 700 kroner, er det verdt prispåslaget?

i tilegg opplyser han om at det er 1 års internasjonal garanti igjen ( demobrukt).

hva mener dere? 17.495, er det en god pris?

Lenke til kommentar

Ett års internasjonal garanti igjen? Hvordan går det an? Modellen bel ikke lansert for to år siden for å si det slik...

Ett års garanti på en maskin ville jeg uansett ikke ha godtatt. Tre års garanti fra butikk er OK, IBM sin egen 3 års garanti er det beste, da den gjelder uavhengig av butikk.

-KJ

Lenke til kommentar
Som nevnt over så har ikke denne butikken IBM sin offisielle garanti ser det ut til. De lover 24 mnd garanti det jeg kan finne.

-KJ

EDIT 3 år er 36 mnd, ikke 24. Litt svak i matte, tydeligvis. :)

Hva innebærer denne garantien da? Er det verd xxx kr å ha den? (Man har jo uansett rettighetene i forbrukerkjøpsloven)

Lenke til kommentar

IBM sin internasjonale garanti innebærer at du som oftest slipper å sende fra deg maskina. Du bare leverer den inn på nærmeste IBM verksted og så reparerer de den for deg. IBM har serviceverksteder i de fleste store byer.

Du må bare melde feil på maskina på IBM sine nettsteder eller ringe det nasjonale supportnummeret, så får man oppgit hvor maskina kan leveres.

-KJ

EDIT: Se forøvrig http://www-1.ibm.com/servers/support/machine_warranties/

EDIT 2: Om det er verdt xxx penger det får vedkommende som vurderer avgjøre. For meg har det vært verdt pengene da jeg er veldig avhengig av maskinen min i det daglige. (Regnskap, fakturering osv.)

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...