Gå til innhold

Helt basic noob elementært greier


Anbefalte innlegg

Jeg har så vidt begynt å potle litt med JCreator.

 

Men jeg forstår ikke hvorfor dette programmet gir meg de nedenforstående feilmeldingene.

 

program:

----------------------------------------------------

import cs1.keyboard;

 

public class gjennomsnitt

{

public static void main (String[] args)

{

double a,b,c,d;

 

System.out.println ("Skriv inn tre tall");

 

a = Keyboard.readFloat();

b = keyboard.readFloat();

c = keyboard.readFloat();

 

d = (a * b * c) / 3;

 

System.out.println ( +d );

}

}

--------------------------------------------------

feilmeldinger ved kompilering:

 

--------------------Configuration: Java Development Kit <Default>--------------------

C:Program FilesJCreator LEMyProjectsgjennomsnitt.java:1: cannot resolve symbol

symbol : class keyboard

location: package cs1

import cs1.keyboard;

^

C:Program FilesJCreator LEMyProjectsgjennomsnitt.java:11: cannot access Keyboard

bad class file: C:Program FilesJCreator LEMyProjectsKeyboard.class

class file contains wrong class: cs1.Keyboard

Please remove or make sure it appears in the correct subdirectory of the classpath.

a = Keyboard.readFloat();

^

2 errors

 

Process completed.

---------------------------------------------

 

Jeg har lagt jar-filen cs1 + keyboard.class i samme mappe. Og for sikkerhets skyld la jeg keyboard.class i undermapper cs1 også. Bare fordi jeg ikke vet hvordan det virker enda :grin:

 

jeg ber - hjelp meg!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første: jobber du med mindre java prosjekter er det aldri nødvendig å innføre egne pakker. hvis du noen gang skal jobbe med større ting, som 3d spill kan det være lurt å innføre pakker. man kan da få litt lettere kontroll over større mengder programmer.

i et program som dette er det lettest å legge Keyboard.class filen i samme katalog som programmet ditt. man kan ikke skrive a = Keyboard.readFloat(); forde.. man må først lage en referanse til dette objektet ved å skrive foreksempel:

Keyboard taster = new Keyboard();

deretter kan man lese fra keyboard ved å skrive:

a = taster.readFloat();

 

dette skulle rette programmet ditt, feilmeldingene går for det meste i at Keyboard klassen ikke er funnet

Lenke til kommentar

NB!! STORE og små bokstaver har noe å si. slik at

import cs1.keyboard; er ikke det samme som

import cd1.Keyboard;

det er vanlig å skrive klassenavn med stor bokstav i begynnelsen, metoder skrives med liten bokstav i begynnelsen og store for hver "nytt" ord, som:

public void skrivUtTekst() {}..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...