Gå til innhold

Unik id på harddisker

Anbefalte innlegg

Har et problem her (i tillegg til at jeg ikke kommer på en bra topic). Har 3 WD 120GB 8MB disker og den ene har begynt å lage merkelige klikkelyder og fryser systemet i 2-3 sekunders perioder om jeg prøver å f.eks lese filer fra den. Er rimelig sikker på at det er noe galt med den, men jeg vet ikke hvor jeg har kjøpt disken ettersom jeg har 3 like som er kjøpt på forskjellig tidspunkt og sted. Om det er den eldste er jeg heller ikke sikker på om garantien gjelder ennå. Går det an å finne ut av dette ved hjelp av serienummer eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har fått fysiske bad sectors... Ihvertfall hvis den lager sånne merkelige skrapelyder når den jobber... Det går ikke ann å fikse, men finnes en garanti på hvis ikke disken er for gammel. (over 1 år)

Jeg har sendt inn 3 sånne disker, og jeg har fått alle igjen...

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

Hei.

Det kan også være strømforsyninga.

Hadde samme problem med to stk hdd (samme hdd som du har) og bestemte meg for å kjøpe ny og ga de bort. Men når de kom i en annen maskin, så funka de som de skulle.

Jeg har kjøpt meg ny strømforsyning og har ikke hvært plaget med det siden.

Mvh tosson

Lenke til kommentar

Du kan sjekke garanti m. serienret på web'n til WD.

Fyi, du får også samme symtom om disken er for varm, og den stadig kjører kalibrering. Om de står så tett at de varmer hverandre bør de kjøles ned med en vifte.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. webtjenesten til WD sier at disken min er "In Limited Warranty" (The product is still under warranty and the serial number is valid and ready for replacement)

Men jeg vet fortsatt ikke hvilken webshop jeg har kjøpt den fra. Går det an å sende den rett til WD eller et serviceverksted?

Lenke til kommentar
Men jeg vet fortsatt ikke hvilken webshop jeg har kjøpt den fra. Går det an å sende den rett til WD eller et serviceverksted?

Har et par kamerater som har sendt inn direkte til WD, så det går vel.

Enkest om du finner ut hvilken webshop det er, men jeg vet ikke hvordan du kan gjøre det. Har aldri stått på kvitteringene jeg har fått, så det blir vel fort mye arbeid.

Det å sende direkte til WD tar lengre tid, men ikke ille.

Når disker har blitt sendt direkte til WD har det gått slik;

Søk om RMA

Du får RMA nummer.

Send pakke til adressen du får oppgitt med RMA nummer tydelig påført.

Du mottar etter en stund pakke med UPS eller lignende med "ny" disk.

Lenke til kommentar
Hørtes greit ut det. Gjør ikke noe om jeg må vente litt da jeg fikk en ny 200GB WD disk i posten i dag. Fikk forøvrig redda alle dataene jeg hadde på den gamle. Alle filmene, mp3, konsertopptak, serier osv.

Heldig du, 200GB disken min røyk i går kveld og jeg klart ikke redde en dritt. 200GB med film :cry:

Si meg: Er dere virkelig så lite redd for filene deres at dere ikke tar backup? :dontgetit:

Det er så utrolig mange som mister verdifulle filer hver eneste dag. Dere MÅ jo ha hørt det. Likevel gambler dere på denne måten... Lærer dere aldri? :no:

La meg gjette: Dere fortsetter som før uten backup. Neste gang dere mister data så gråter dere, angrer på hvorfor i H* dere ikke hørte på rådet om backup, blir forbanna og kjører knyttneven i veggen (eller noe annet like dumt, kanskje ødelegger noe) Så savner dere filene i månedsvis etterpå, kanskje år (digitalbilder og egenproduserte ting), men fortsetter som før uten backup ... *oppgitt* :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tar backup av unike ting som digitalbilder, ting jeg har laget selv, og annet som er vanskelig eller umulig å erstatte, fortløpende.

Når det gjelder mediafiler har jeg mesteparten på cd. I tillegg har kompiser av meg omtrent de samme mediafilene på sine disker.

Uansett hvor bra man er på backup er det alltid kjedelig når disker krasjer, da det medfører mye styr. Å kopiere 100GB fra cd'er tar litt tid.

Endret av Villmink
Lenke til kommentar
Uansett hvor bra man er på backup er det alltid kjedelig når disker krasjer, da det medfører mye styr. Å kopiere 100GB fra cd'er tar litt tid.

Enig! Jeg gjordet akkurat det for et par år siden. Overførte 100GB fra CD. Det tok meg en hel kveld. Noen få av filene var blitt korrupte selv om CD'ne hadde ligget ubrukt og beskyttet i mapper hele tiden. Det var da jeg sverget på å aldri bruke CD som backupmedie igjen. Siden da har jeg alltid hadd backup på harddisk. Nå har jeg såpass mye filer at det er uaktuellt å bruke DVD også. Tar jo år og dag å brenne + at det koster penger + at det tar år og dag å legge tilbake + at det koster ennå mer når man må oppdatere filer + at brenneren koster. Harddisk er ofte undervurdert som backupmedie og CD/DVD er tilsvarende overvurdert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...