Radial Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Hei! Jeg vurderer å skaffe meg en god lcd skjerm, men klarer ikke å bestemme meg. Før dere kommer med "gud, enda en lcd tråd", så må jeg også si at jeg har pløyd gjennom det som er av tester her på hardware.no, spesielt den store lcd testen 1, da det er 17" som er aktuelt for meg. Budsjett: Ca kr 4500. Bruksområde: Primært relativt tunge fps spill. Men også litt film og annet generelt bruk. Alternativene som jeg vurderer ligger alle ca innenfor prisramma: 1) Iiyama ProLite E431S Denne fikk 1. plass på hw.no sin spilltest i den store lcd-testen del 1 12. februar 2004. Følgende ble sagt: Denne skjermen er helt perfekt til spilling og har videre en rekke andre fordeler av mer praktiske hensyn. I foto og film kan vi si at den havner sånn litt over gjennomsnittet, men ikke bra nok til å utmerke seg. DinSide Data testet skjermen 5. februar 2004, og ga terningkast 5 med følgende kommentar: iiyama E431S er en av de bedre 17-tommerne, med et panel som har mer til felles med dagens 19-tommere og et stilig design. Dette innebærer bedre bildekvalitet og et større bruksområde enn konkurrentene. Samtidig er prisen like lav som konkurrentene. PCWorld testet skjermen i juli 2004 og ga den 83 i totalscore, med 3,5 stjerner av 5 mulige - med denne kommentaren: Clean text, no-nonsense design, and a low price make the Iiyama ProLite E431S a good bet for many users Med andre ord virker dette som en meget bra lcd skjerm for spilling, med noe redusert evne for film og foto. 2) NEC 1760 NX Denne fikk en delt 3. plass i spilltesten i hw.no sin store lcd-test del 1, med bl.a. disse kommentarene: NEC 1760 NX er utrolig rask og gir et klart og flott bilde i spill. Den er fin til film- og fotobruk.. Dette er den desidert sterkeste TN-panel baserte skjermen vi testet, og flere i testpanelet mente dette var noe av det beste de har sett. DinSide Data har visstnok ikke testet denne modellen, men alle de andre modellene har fått topp score der. Shopping.compare computers testet skjermen allerede høsten 2003 og ga 5 av 5, med denne kommentaren: BOTTOM LINE: The 1760NX offers all the most up-to-date features and a very fast screen response time, in a minimalist yet stylish package that lends itself well to dual displays. It's near-on-axis image is superb, but is best suited for a single user as off-axis viewing is subpar. With research to get a good price, it represents a very attractive alternative to 19" LCDs and CRTs, and a dual 1760NX display can be had for about price of a single high-quality 21" CRT. Toms Hardware testet 1760V i februar 2003. Denne har visstnok samme skjerm som 1760NX, men er litt billigere. Sluttkommentaren: To sum up, the 1760V, and therefore the 1760NX, belongs to the highly sought after club of the best 17-inch LCDs on the market. A safe bet for anyone. Svenske M3 Digital World virker ikke riktig like imponert og gir 6 av 10, bl.a. med denne kommentaren: Multisync 1760NX är hyfsad på det mesta. Den har en dvi-ingång och går att justera i höjdled vilket ger pluspoäng. Bildkvaliteten är bra utan att imponera, och skärmen känns prisvärd. Alt i alt virker det som om NEC 1760NX er en lcd skjerm som egner seg godt til både spilling og foto/film. 3) Samsung 173T Dette er vinneren totalt sett i hw.no sin store lcd test del 1. På spilltesten får skjermen en 5. plass, mens den erobrer 2. plass i foto- og filmtesten. Kommentar under spilltesten: Samsung 173T viste ingen synlige tegn til etterslep, men den har noe tregere responstid enn de andre skjermene i vår spillanbefaling. Vi påpeker at skjermen er basert på et VA-panel, som i utgangspunkter har noe trege oppdateringstid enn TN-paneler. Kommentar under foto- og filmtesten: Samsung 173T har klar og skarp i bildekvalitet, og en imponerende fargegjengivelse. DinSide Data har testet 3 skjermer fra Samsung, men ikke 17". M3 Digital World har testet Samsung 172T, ikke 173T (jeg vet ikke forskjellen). 172T oppnår i alle fall 8 av 10 på deres skala. Consumerguide testet skjermen og ble imponert, men hadde følgende kommentar: The pixel response time is specified as 25ms. This is good, but not in the range of the 16ms or so response time that avid game players look for. Extreme Overclocking testet skjermen høsten 2003 og ga totalscore 9 av 10, men hadde følgende kommentar som uroer litt: Testing out the gaming performance was a little less impressive. Running at 1280x1024 there was some bad ghosting and tearing during Unreal2. In some cases it looked like someone had picked up the screen and was shaking it like and old etch-a-sketch. Most likely running in the 173T's native resolution of 1024x768 would correct this problem. Link Bjorn3D.com har også testet 173T skjermen, og ga sitt "seal of appovement" med 8 av 10 poeng. Om spilling: Like I said earlier we played all of Max Payne 2 and saw no problems with this game. We did notice some slight ghosting in UT 2003 if we spun around fast. This was more noticeable on inside dark lighted levels. We also played Halo and found no problems or ghosting. Samsung skjermen virker altså som en meget bra all-round skjerm, bra til spilling og meget bra til foto og film. Kanskje finnes bedre alternativer for de som spiller veldig mye? Konklusjon: Jeg heller litt mot NEC 1760NX, men er langt fra sikker. Det kan hende jeg blir fornøyd uansett hvilke av disse jeg kjøper, men lilkevel.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Go NEC du De svenskene har ikke peil i det hele tatt. btw: imponerende stykke arbeid i posten din her. Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Ville nok hørt på Øyvind og kjøpt en 1760NX! Lenke til kommentar
Radial Skrevet 23. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2004 Go NEC du Må nok høre på guruen ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå