lobster Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Heisan, jeg har lyst til å gjøre om noen bilder fra farge til sorthvit. Hva er den beste måten å gjøre dette på ? Hittil har jeg bare gått inn å dratt ned fargespaken i kulør/metning (CTRL-U) men jeg tror det finnes bedre måter en dette. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Image -> Mode -> grayscale eller Image -> Adjustments -> desaturate Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 uffuffuffuff...... Neinei rulleguru! Helt feil!... Skal vi se. Æsj, du skrev Photoshop, vel uansett, jeg kan si hvordan i Gimp (sakset ifra et annet forum jeg skrev den i) Evt. ta ut hver fargekanal - rød vil du nok ikke bruke om du vil ha et trist bilde, synes alltid at den røde fargekanalen er så fin og flott. Altså, hver fargekanal til grayscale - også kan du mikse med dem. Om du skjønner. - Har du bilde av en rød firkant i midten av et hvitt rom så vil fargekanalene til grønn og blå være helt svarte, mens den røde vil være svart på kanten, men hvit i firkanten fordi her finnes det rød farge. - Når en "lager" s/h bilder er det viktig å ikke bare trykke på "greyscale" fordi da pleier bildet å bli litt flatt og kjedelig, det ligger informasjon i fargekanalene som man heller kan bruke. Hm, håper jeg klarte å forklare det, med mindre alle visste dette fra før da, da var det heller liten vits i å prøve i det hele tatt .. I en annen post fortsetter jeg: Jeg kan si deg hvordan du gjør det i GIMP siden det er billedbehandlingsprogrammet jeg bruker. Er nok flere måter å gjøre det på, men slik jeg gjør det (trenger ikke være beste måten) er: Filters -> Color -> Decompose Et nytt vindu kommer opp med hver kanal som et layer. (du kan velge RGB, RGBA, CMYK osv. og du vil få dem opp)... - Så er det bare å jobbe med dem som forskjellige layere, først se på hver kanal for seg selv, er ganske så interessant. - Du kan bruke "Screen", "Multiply", stille på Opacity, kopiere layerene og masse annet helt til du får frem ønskelig resultat Å lage s/h bilder er en egen kunst det :] Jeg fant også ut at på den nye bildet som kom opp kan du også gå tilbake til fargeversjonen, etter du har gjort endringer i de forskjellige kanalene. Dette gjøres med "Compose" - og jeg må få testet dette ut Virker interessant. Så litt på bildet ditt før jeg posta forrige innlegg, må si at den røde kanalen og den blåe er mest ulik "grayscale" versjonen Se på dem du :] (I Photoshop har jeg hørt noe om Lab Color osv, - programmet har definitivt muligheten, men jeg vet selv ikke hvordan ) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 som sagt gimp 2 rocker: http://www.gimpguru.org/Tutorials/Color2BW/ Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 ok, lager aldri noe i sort hvitt Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 ok, lager aldri noe i sort hvitt Hehe, men nå vet du hvordan - om du en gang skal :] Fant ut at Channel Mixer tydligvis var den letteste veien, men jeg liker Decompose bedre, den HAR mer fleksibillitet, samt at du kan bruke "Screen", "Multiply" o.l på de forskjellige kanalene å få veldig interessante resultater. Lenke til kommentar
BetaCam Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Du kan prøve slik: 1. Hent opp bildet du skal bruke. 2. Velg deretter, fra menyen: Layer-New Adjustment Layer-Channel mixer. Pass på å huke av i boksen merket Monochrome. Nå kan nivåene justeres på hver enkelt "farge". Ved å justere de forskjellige nivåene frem og tilbake, kan man oppnå ønsket effekt. Om man i tillegg passer på at samlet sum for de tre fargene ikke overstiger 100, så unngår man utbrente områder i bildet. 3. Når du er fornøyd med inntrykket, kopiér dette layeret ved å dra det ned på dupliseringsknappen. Du har nå to identiske channel layers. Sett layer mode til overlay for det siste layeret, og dra deretter ned opacity til alt fra 20 til 50 prosent, alt etter hva som gjør størst effekt. Fremdeles ikke fornøyd? Kjør en hårfin justering med levels. Bildet er fremdeles i farger, noe som gjør at filen opptar unødvendig stor plass. Kjør en konvertering til grayscale for å redusere filstørrelsen. Ferdig. Eller denne? Hent opp et fargebilde. 1. Gå til Layers palette, og legg til et Hue/Saturation adjustment layer. Ta saturation hele veien ned til verdi 0 sik at bildet blir sort/hvitt, omtrent som om fargebildet er konvertert til gråskala. 2. Merk background layer, og legg til et nytt Hue/Saturation adjustment layer. I den første dialogboksen, sett blending mode til Color. I neste dialogboks, huk av Colorize. Nå skal det være mulig å gjøre endringer med en stor grad av kontroll, ved bruk av alle tre spaker. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 6. august 2004 Del Skrevet 6. august 2004 Her er ei bra lenke med flere alternativer. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Image -> Mode -> grayscale eller Image -> Adjustments -> desaturate Støtter dette forslaget, dere andre driver jo å konkurrerer i å gjøre det mest mulig tungvint Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har også hatt gode resultater med å konvertere bildet til Lab, gå inn på channels og slette a og b kanalen (da er det bare Luminosity kanalen igjen, og den er uten farger) for så å konvertere til Grayscale. For tiden bruker jeg for det meste channelmixermetoden selv. Til 356speedster: Årsaken til at man velger å gjøre konverteringene på tilsynelatende tungvindte måter er at disse måtene ofte gir mulighet for å fremheve kontraster eller spesielle deler av bildet. Prøv med et bilde der du har hvite/grå skyer med blå himmel innimellom. Dersom du setter blå kanal til f.eks -30 og rød+grøn til +130 kan du få en atskillig mer dramatisk himmel enn om du f.eks. bare har rød = 100. Jeg har forresten en sterk mistanke om at det er Rød = 100 PhotoShop gjør når man velger Image ->desaturate. (Noen som vet det sikkert?) Til BetaCam: Disse var nye for meg. Gleder meg til å komme hjem og prøve Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 GIMP er vel og bra, men man bytter absolutt ikke ut PS med det Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 20. august 2004 Del Skrevet 20. august 2004 Jeg har også hatt gode resultater med å konvertere bildet til Lab, gå inn på channels og slette a og b kanalen (da er det bare Luminosity kanalen igjen, og den er uten farger) for så å konvertere til Grayscale. For tiden bruker jeg for det meste channelmixermetoden selv. Til 356speedster: Årsaken til at man velger å gjøre konverteringene på tilsynelatende tungvindte måter er at disse måtene ofte gir mulighet for å fremheve kontraster eller spesielle deler av bildet. Prøv med et bilde der du har hvite/grå skyer med blå himmel innimellom. Dersom du setter blå kanal til f.eks -30 og rød+grøn til +130 kan du få en atskillig mer dramatisk himmel enn om du f.eks. bare har rød = 100. Jeg har forresten en sterk mistanke om at det er Rød = 100 PhotoShop gjør når man velger Image ->desaturate. (Noen som vet det sikkert?) Til BetaCam: Disse var nye for meg. Gleder meg til å komme hjem og prøve teste...teste... Ok, jeg har sett lyset :-) Metodene til BetaCam var fine, fikk halvdårlige fargebilder til å bli livlige sort/hvitt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå