Gå til innhold

Koble til 5 cd stasjoner, og 3 harddisker?

Anbefalte innlegg

Ok,

Jeg har hørt folk sitte med 3 40Gb harddisker, og gjerne 4 cd rom stasjoner på en og samme pc.

Hvordan?

På hovedkortet er det da ikke flere utganger enn 4 (primary master & slave og secondary master & slave)

Finnes det noen Third Master og Slave?

Hvordan kobler de opp så mange komponenter?

Jeg har alltid ment at det burde være mulig...

Men jeg har bare aldri forstått hvordan de gjør det... :o) Har dere en IDE kaber med flere utganger?

Isåfall, hvordan vises det i startupen om du har en DVD spiller og en cd brenner på samme kabel? Vises begge på primary slave(osv.)? Eller, kobler man flere hovedkort sammen? Jeg lurer skikkelig! :o)

På min (eller faren min sin da), har vi en harddisk på primary master, en dvd spiller på secondary master og en cd brenner på scondary slave...

Jeg er ikke noe ekspert på hardware og komponenter..

Men for meg virker det logisk at det ikke går ann...

Men så går det ann.. Og så skriver jeg masse tull, istedenfor et enkelt spørsmål.... *le*

Jeg er sikker på at det er masse jeg har sagt feil (ikke skrivemessig, men hardware messig...)

Jeg tviler på at det at utgangene heter primary master, osv. Det er vel bare det instillingene på selve komponentet er? Når du flytter på den lille bippedutten bak på cdrom stasjonen f. eks.

Enkelt og greit:

Hvordan kobler du opp flere komponenter (CD, harddisk, etc.) enn 4?

Takk i forveien.. :o)

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å gjøre det enkelt, så finnes det kort som har flere muligheter enn bare 2 IDE "porter".

På mitt hovedkort er det plass til 2 vanlige IDE ATA100 + 2 IDE ATA133 som kan brukes i RAID-oppsett. Men man kan også bruke dem f.eks. til 4 harddisker, altså 2 på hver IDE/ATA-kabel.

Teknisk sett kan jeg da ha 4 CD-ROM/DVD f.eks. og 4 harddisker. I tillegg får man kjøpt kontrollerkort som gjør at man kan koble til fler hvis man ønsker. F.eks. hvis man har et hovedkort som bare støtter ATA66-standard, så kan man kjøpe et kontrollerkort med ATA100 eller ATA133 for den saks skyld å sette i en PCI-slot.

Håper du skjønte noe av det... :smile:

bertie

Lenke til kommentar

Jau; jeg har ABIT SA6R hk, med raid som vil si at jeg kan ha opptil 8 ide enheter, har min 60gb på primary master og cdbrenner på master slave, og min gamle 30gb på sec master, og cdrom på sec slave, og så har jeg min 120gb på priamry master på raid.

Har man ikke raid på hk sitt, kan man også kjøpe raid kontroller kort akkuart som et ekstra ide kontroller kort.

Lenke til kommentar

om du kjøper et scsi-kort har du muligheten til å koble inn flere enheter.

eller du kan velge en billigere løsning med å kjøpe et ekstra ide-kontroller kort.

på en ide-kanal kan man KUN ha to enheter, primary og slave. man kan sette inn så mange scsi-kort eller ide-kort man har lyst til (seff er det den fysiske begrensning ved at man kan gå tom for pci-kort plasser)

det du også må tenke på er at alle disse enhetene skal ha strøm. det finnes y-ledd som man kan koble på strøm-kablene inni toweret, som du bør unngå å bruke for mange av. men en 550W power supply bør kunne klare brasene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...