Gå til innhold

Kvaliteten på Hitachi harddisker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stor harddisk og ser at Hitachi har en S-ATA disk på 400Gb. Det jeg lurte på er om disse diskene er noe tess? Ettersom jeg har forstått så er det mer eller mindre IBM disker og disse har jeg særdeles dårlig erfaring med.

Ronin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM lagde to dårlige serier: 60GXP og 75GXP, de erkjente også i ettertid at de seriene var for dårlig. I ettertid har de lagd flere gode serier 120GXP og 180GXP som har vært i toppen av markedet.

Så solgte IBM hele diskproduksjonen sin til Hitachi. Hitachi disker er fine, har en 7200rpm disk i laptopen min fra Hitachi.

Lenke til kommentar

IBM (som solgte hele disk avdelingen til Hitachi) lagde en periode disker med glassplater, fremfor aluminium - dette hadde flerfordeler men desverre en stor ulempe, glass oppfører seg ikke helt som aluminium når det blir varmt... resten er historie ;)

I dag er hitachi tilbake med aluminiums plater og folks dårliger erfaringer fra noen år tilbake bør ikke veie tungt. Har selv hatt en rekke IBM/Hitachi disker og ville ikke hatt noen betenkligheter med å ta kjøpe fler.

Det du skal huske med 400GB'en deres er at den har fem 80GB plater, og utvikler mye varme, og den bør kjøles derretter.

Lenke til kommentar

Ville nok ikke kjøpt den 400GB disken. Grunnen til det er rett og slett at den er veldig dyr i forhold til størrelsen. Man kommer nok bedre ut med 2 disker på 200 GB. Selv om du kanskje må spandere på deg en ekstra kontroller... ;)

En annen ting er at dersom en disk ryker, vil du bare miste halvparten så mye data.

Når det gjelder Hitachi og kvalitet så har jeg god tro på de.

Hadde 2 stk IBM 180GXP disker i min gamle maskin, og de var veldig gode.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Takker så mye for bra svar :)

Når det gjelder to disker på 200 istedet for en på 400 så er det ganske uaktuelt, jeg har barebone pc så jeg må ha mest mulig plass pr disk, den er jo ikke sååå dyr da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...