prolixin Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Har lagt merke til at de fleste musikk videoer filmes med film kamera på samme måte som med spillefilmer. Hvilket format benyttes til dette ? Super 16mm og Super 35mm ? Er det 35mm som er det vanlige format i film ? Hva er fordelen med 35mm framfor 16mm ? Blir kvaliteten bedre når bildet blåses opp ? Mere lyssterk ? Tilsvarer et bilde/frame i Super 35mm det samme som et bildet tatt med et Analogt 35mm speilrefleks fotoapperat ? Hva ligger et Super 16mm og Super 35mm filmkamera på i pris ? Se at Aaton og Arri er ganske store innen dette. Blir filmrullen digitalisert før den blir lagt over på DVD ? Blir kvaliteten da alikvel bedre enn om den hadde blitt spillt inn med et videokamera (Betacam etc) ? Håper noen kan svare på dette Det er jo ganske morsomt at filmkameraer fortsatt er best med tanke på hvor gammel teknologien en. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Hmm.. 35mm er jo "større" enn 16mm 35mm har vel større "oppløsning" heh.. vet ikke om det stemmer, men høres litt logisk ut dah;) Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Tror privat filming på 35mm er en temmlig kostbar affære, mtp. fremkalling, digitalisering etc. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Har lagt merke til at de fleste musikk videoer filmes med film kamera på samme måte som med spillefilmer. True Hvilket format benyttes til dette ? Super 16mm og Super 35mm ? Er det 35mm som er det vanlige format i film ? Ehm, så sant jeg vet finnes det 16mm, Super 16, 35mm og Super 35, (og 75mm :]) 16mm er ikke noe særlig tess, få bruker det - Super 16 er derimot stiligere, mange bruker dette, og jeg vil nok si at de fleste musikkvideoer blir tatt opp i Super 16. Hvorfor? Jo, fordi Super 16 gir bedre kvalitet enn det beste du kan skvise ut av PAL (video) - og siden dette allerede gir bedre kvalitet, og ER ekte film så bruker man like godt dét, til fordel for å bruke 35mm som ikke vil gi noe stor fordel igjen siden videoen bare skal vises på TV uansett - Ellers så er Super 35 veeeldig skjeldent brukt, iallfall her i Norge, 35mm er svindyrt, Super 35 er kjempeutroligsvindyrt. Sånne Hollywood folk som bruker slikt 35mm er det vanlige film formatet for Kino ja. Hva er fordelen med 35mm framfor 16mm ? Blir kvaliteten bedre når bildet blåses opp ? Mere lyssterk ? 35mm er sykt mye bedre enn Super 16, - ikke bare dobbelt så god oppløsning, men - uhm. Er litt treg i matte, ja - uansett - rundt 3-4 ganger bedre om jeg husker rett. Det er altså detaljene som er tingen her. Du får presset kjempemye informasjon inn på 35mm film, som du ikke får presset inn på 16mm. - Ellers så er 75mm enda bedre, men jeg kjenner kun til én Norsk film det er brukt på, og det er Norges mest kjente kortfilm; Året gjennom Børfjord (ahh, jeg elsker den filmen *kosepå* )... Tilsvarer et bilde/frame i Super 35mm det samme som et bildet tatt med et Analogt 35mm speilrefleks fotoapperat ? Nei. Det gjør det ikke. Hmm, jeg kasta nettopp den 35mm filmstripen jeg hadde her, og jeg har ikke hvordan det henger sammen i hodet. - Det er noe med hvordan de 35 mm blir målt, dessuten så har 35mm film også lyd (både optisk, og ofte Dolby Digital, eller noen ganger også SDDS på filmstripa) samt "hull" som en kan dra filmen i. Alt dette har ikke 35mm fotografinegativer, dermed har de større flate og bedre oppløsning. Hva ligger et Super 16mm og Super 35mm filmkamera på i pris ? Se at Aaton og Arri er ganske store innen dette. Hakke peil. Men man låner dem normalt om man skal lage noe. Jeg har sett mye reklame ifra Arri Media ja Pappa har et 16mm filmkamera, og jeg vil en vakker dag teste det ut.... Hmm.. Burde bli snart - tia går. Å lage film, på film er dyrt vet du Blir filmrullen digitalisert før den blir lagt over på DVD ? Blir kvaliteten da alikvel bedre enn om den hadde blitt spillt inn med et videokamera (Betacam etc) ? Telecine, - jeg har selv vært med på akuratt denne prosessen, er veldig morsomt. Uansett, det er veeeeeeldig avansert utstyr, og i korte trekk kan jeg si at det er som å "filme" filmrullen og kjøre den over på teip .. ehm, video. - Da ofte på DigiBeta, siden dette er det beste formatet for PAL (som også produksjonselskaper har)... Jeg skrev litt annet om hvordan man klipper en film i en annen tråd. Der skrev jeg vel noe om dette om jeg husker rett. Det blir spilt inn med en slags VCR ja, ikke et kamera Håper noen kan svare på dette Håper jeg har svart på litt av det Det er jo ganske morsomt at filmkameraer fortsatt er best med tanke på hvor gammel teknologien en. Vel, nå er jo Film overlegen video ennå da. Så lenge det varer (+ at det finnes masse filmutstyr rundtomkring i verden, Hollywood vil ikke ta ibruk HiDef (HD) fordi de har jo så utrooolig mye filmutstyr, dessuten så er lab'ene redde for dette nye HD greiene samt den digitale kino... (jeg har selv sett digital kino, med HD streamet ifra en server - og jeg må si, kvaliteten var superduper (når det funka )) Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 24. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2004 Takker for svar! Selvom jeg egentlig bare ble enda mere nysjerrig Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 (endret) Om selve film vs. video opplegget. http://forum.programmer.no/index.php?showt...dpost&p=2046820 Litt om hvordan en redigerer film på "gamlemåten". http://forum.programmer.no/index.php?showt...dpost&p=2127814 --- Nå skal det sies at du finner mye bedre informasjon i bøker o.l. - på internett også forsåvidt. Men jeg ville bare spamme med et par svar jeg brukte et par minutter på å skrive ang. film Det er et interessant emne. -- Redigert: Den andre linken var feil Endret 24. juli 2004 av Velmont Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå