Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller switch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er slett ikke alle routere som inneholder en brannmur også.

Med flere maskiner er du visst avhengig av både router og enten hub eller switch, og en brannmur i tillegg er jo slett ingen ulempe.

Det finnes en hel del kombinertløsninger i handelen, med router, brannmur og 4-ports switch i samme boksen. Ikke koster de skjorta heller, quad.no skal f.eks. ha 12-1300 for en D-Link DI-804 (uten at jeg verken har prøvd denne eller vet noe om hvor bra den er).

Lenke til kommentar

Om du trenger router eller switch, kommer jo an på hvordan det skal være. Med en router, får du nat-funksjonen som man kan bruke til å "gjemme" maskiner bak en ip-adresse. Det er veldig praktisk hvis man f.eks. skal ha alle maskinene ut på nett, men man har bare en ip-adresse. Man kan si at en ruter er bindeleddet fra et internt lan ut mot internett, mens en switch bare er en forbindelse mellom maskinene i det interne lan'et.

Lenke til kommentar

Quote:

123 skrev (2002-04-24 18:41):

jeg har 2-3 maskiner som jeg skal ha opp på nett samtidig, har adsl. Er det ikke en fordel med router for der er det jo brannmur, er det det i switchen? Hva skal jeg kjøpe?

Kjøp Switch... og nei det er ikke innebygd brannmur i switch,men det er rimelig enkelt å sette opp en brannmur.

Anngående WinXp firewallen så er den mest "humbugg".

Den er testet å har vel fått stryk i karrakter, men det er et pluss at M§ tar steget å prøver å gjøre OS'et XP safe.

Lenke til kommentar

har selv en dlink 804 4 ports switch + 1 port for kabelmodem/adsl.

denne har en del "firewall egenskaper" innebygd.

DETTE ER IKKE EN FIREWALL!!

begrensede instillingsmuligheter.

Og for all del, ikke se på den amerikanske hjemmesiden.

DI-804 i USA er en helt annen boks en den i europa, selv om den ser lik ut.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke du trenger en firewall i dete hele tatt; en firewall brukes hovedsaklig for å begrense *din* tilgang til internett, mens vanlig NAT'ing kan brukes for å hindre at internett kan komme inn hos deg.

Anbefaler vel at du kjøper en liten *dsl router, men hvis du har noe i instillingene i router'n som heter DMZ eller port forwarding; ikke sett det opp! da må du legge inn firewall på maskinene du setter opp!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-03 12:47, laaknor skrev:

jeg tror ikke du trenger en firewall i dete hele tatt; en firewall brukes hovedsaklig for å begrense *din* tilgang til internett, mens vanlig NAT'ing kan brukes for å hindre at internett kan komme inn hos deg.

Anbefaler vel at du kjøper en liten *dsl router, men hvis du har noe i instillingene i router'n som heter DMZ eller port forwarding; ikke sett det opp! da må du legge inn firewall på maskinene du setter opp!

Tja, vet ikke helt hva man skal si om noe sånt, men... Vet du egentlig hva nat (Network Adress Translation) står for. Det har jo forsåvidt ingenting med sikkerhet i seg selv å gjøre. Med en firewall kan man nekte både tilgang ut og inn.

Ikke hør på denne mannen... Hvis man trenger port forwarding, så trenger man det, og man må da sef sette det opp. Ikke så voldsomt farlig med det, bare man har en god firewall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...