123 Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 jeg har 2-3 maskiner som jeg skal ha opp på nett samtidig, har adsl. Er det ikke en fordel med router for der er det jo brannmur, er det det i switchen? Hva skal jeg kjøpe? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Det er slett ikke alle routere som inneholder en brannmur også. Med flere maskiner er du visst avhengig av både router og enten hub eller switch, og en brannmur i tillegg er jo slett ingen ulempe. Det finnes en hel del kombinertløsninger i handelen, med router, brannmur og 4-ports switch i samme boksen. Ikke koster de skjorta heller, quad.no skal f.eks. ha 12-1300 for en D-Link DI-804 (uten at jeg verken har prøvd denne eller vet noe om hvor bra den er). Lenke til kommentar
123 Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 noen som vet om brannmuren i WinXP er noe å stole på eller er det bare humbug hele greia Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Om du trenger router eller switch, kommer jo an på hvordan det skal være. Med en router, får du nat-funksjonen som man kan bruke til å "gjemme" maskiner bak en ip-adresse. Det er veldig praktisk hvis man f.eks. skal ha alle maskinene ut på nett, men man har bare en ip-adresse. Man kan si at en ruter er bindeleddet fra et internt lan ut mot internett, mens en switch bare er en forbindelse mellom maskinene i det interne lan'et. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: On 2002-04-24 18:59, 123 skrev:noen som vet om brannmuren i WinXP er noe å stole på eller er det bare humbug hele greia Jeg tror brannmuren til XP er mindre verdt enn denne meldingen... Lenke til kommentar
Arvid Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Jeg kjøpte Billion router til ca. 1000kroner med 4port 10/100switch og brannmur (denne trenger du ikke ha på) Funker som bare det. ARVID [ Denne Melding var redigert av: Arvid på 2002-04-26 13:44 ] Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hvilken ADSL-leverandør har du? Nextgentel har jo NAT i sin ruter, og da trenger du bare en hub/switch. Hvis det derimot er Telenor, må du nok ha en egen ruter Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 brannmuren i XP er en vits...skal du gjøre noe annet en og surfe må du slå den av...ikke akkurat mye innstillinger i den. og hvor sikker den er vet jeg ikke...sikkert masse microsoft bakdører Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Quote: 123 skrev (2002-04-24 18:41):jeg har 2-3 maskiner som jeg skal ha opp på nett samtidig, har adsl. Er det ikke en fordel med router for der er det jo brannmur, er det det i switchen? Hva skal jeg kjøpe? Kjøp Switch... og nei det er ikke innebygd brannmur i switch,men det er rimelig enkelt å sette opp en brannmur. Anngående WinXp firewallen så er den mest "humbugg". Den er testet å har vel fått stryk i karrakter, men det er et pluss at M§ tar steget å prøver å gjøre OS'et XP safe. Lenke til kommentar
goggi Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 har selv en dlink 804 4 ports switch + 1 port for kabelmodem/adsl. denne har en del "firewall egenskaper" innebygd. DETTE ER IKKE EN FIREWALL!! begrensede instillingsmuligheter. Og for all del, ikke se på den amerikanske hjemmesiden. DI-804 i USA er en helt annen boks en den i europa, selv om den ser lik ut. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 jeg tror ikke du trenger en firewall i dete hele tatt; en firewall brukes hovedsaklig for å begrense *din* tilgang til internett, mens vanlig NAT'ing kan brukes for å hindre at internett kan komme inn hos deg. Anbefaler vel at du kjøper en liten *dsl router, men hvis du har noe i instillingene i router'n som heter DMZ eller port forwarding; ikke sett det opp! da må du legge inn firewall på maskinene du setter opp! Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Quote: On 2002-05-03 12:47, laaknor skrev:jeg tror ikke du trenger en firewall i dete hele tatt; en firewall brukes hovedsaklig for å begrense *din* tilgang til internett, mens vanlig NAT'ing kan brukes for å hindre at internett kan komme inn hos deg.Anbefaler vel at du kjøper en liten *dsl router, men hvis du har noe i instillingene i router'n som heter DMZ eller port forwarding; ikke sett det opp! da må du legge inn firewall på maskinene du setter opp! Tja, vet ikke helt hva man skal si om noe sånt, men... Vet du egentlig hva nat (Network Adress Translation) står for. Det har jo forsåvidt ingenting med sikkerhet i seg selv å gjøre. Med en firewall kan man nekte både tilgang ut og inn. Ikke hør på denne mannen... Hvis man trenger port forwarding, så trenger man det, og man må da sef sette det opp. Ikke så voldsomt farlig med det, bare man har en god firewall... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå