Gå til innhold

Jeg vil ha mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må nok vente på stipendet til høsten. Dette ser lovende ut. Har dere noen tips, råd eller noe jeg burde vite ved kjøp av iMac. Er 12" litt for lite? Den skal jo brukes en del, så vil ikke gå lei av den pgr. av liten skjerm. Eller blir 14" litt større å bære på.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min 12", men det kommer jo helt an på hva du skal bruke den til. 12" blir for lite til fks. bildebehandling. Det jeg gjør når jeg er hjemme er å kople til min 17" LCD, så har jeg større skjerm og høyere oppløsning.

På jobb og ute synes jeg 12" er perfekt.

Lenke til kommentar

Kan jo kanskje nevne hva den skal brukes til:

- Skolarbeid

- Programering (skolearbeid)

- Skriving

- Surfing og e-mail

- Noe musikk

Jeg har allerede Windows og Linux (ekstra desktop/server). Hvordan kommuniserer disse OSene sammen? Må jeg bruke Samba? Kan jeg få komatibiltetsproblemer mellom disse plattformene. Håper det finnes mye freeware til Mac fordi jeg er ikke interissert å bruke mye penger på programvare. Får håpe det finnes en OpenOffice/StarOffice port/emulerer.

Er rimelig fersk på Mac. Har arbeidet med Mac før, men har ingen systemadministrasjons-erfaring. Ligner den nye Mac OSX mye på linux?

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Du vil ikke få noen problemer med å kommunisere mellom Mac OS X og Windows/Linux. Det går faktisk helt av seg selv, med mindre du sitter på et rimelig sært nettverk.

Det finnes en god del freeware til Mac, men naturligvis ikke så mye som til PC. Openoffice er tilgjengelig på Mac.

Mac OS Xkan i noen trekk minne litt om Linux, man har terminal og begge OSene er Unix baserte, men Mac OS X er mye enklere (og mer behagelig etter min mening) å bruke. :-)

Lenke til kommentar

Tenkte dette oppsettet:

• 256MB DDR266 SDRAM

• 60GB Ultra ATA drive

• DVD/CD-RW

• AirPort Extreme Card

• Keyboard & Mac OS

• 1GHz PowerPC G4

• 14.1-inch TFT display

• Two USB ports

• One FireWire port

• Power Adapter

• Battery

NOK 13.669,00

WLAN kortet var ganske dyrt 700?. Går det an å få kjøpt tilsvarende biligere? Jeg tenkte å kjøpe litt kjappere ram på en nettbutikk. Regner med jeg kan kjøpe pc3200 ram eller tilsvarende (og da ta ut det tregere og sette det i en annen pc).

Men har mest lyst på denne (har penger, men vil ikke bruke så mye, tror jeg :D)

• 256MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM

• ATI Mobility Radeon 9700 64MB

• 60GB Ultra ATA drive (4200rpm)

• DVD/CD-RW

• AirPort Extreme Card

• Keyboard & Mac OS

• 1.33GHz PowerPC G4

• 15.2-inch TFT display

• 56K internal modem

• Power Adapter

• Battery

18.490,00

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på at 14" skjerm har samme oppløsning som 12", 1024x768. Jeg ser derfor ingen grunn til å bruke litt ekstra penger på å få en "dårligere" skjerm :)

700 kr for et trådløskort er ikke dyrt, dell tar 1100 kr for et integrert trådløskort.

Minne er det ikke smart å kjøpe fra Apple, det er alt for dyrt. MEN, du vil ikke oppnå en bedre hastighet med å sette inn "raskere" minne. I tillegg sitter det en 256mb brikke fastmontert på hovedkortet, så den får du ikke vekk.

Du må ikke bruke samba for å dele filer mellom mac og linux,

Ellers vet jeg at du vil bli godt fornøyd med en mac :thumbup:

Lenke til kommentar

Du burde kjøpe Crucial eller Kingston ram, fordi de bærbare Mac´ene liker dette best (ifølge det jeg har lest på diverse forum osv). Ellers var ramen riktig. :-)

Jeg satt inn 512MB Crucial Ram rett etter jeg fikk min, og det har fungert kjempe bra. Har hørt om noen som har fått Kernel Panics og diverse problemer ved bruk av Twinmos ram. Funker sikkert bra for andre, naturligvis. :-)

Endret av Swag
Lenke til kommentar

Hmm, nå blir jeg forvirra her;

Synes en anna kar (i "mac: Maskinvare"-delen) sa at man kunne bruke helt standard ram, aka. dimm, i iBooks/PowerBooks... :cry:

Jaok, uten å stjele tråden, jeg sniffer også på mac. Nærmere bestemt en 15" PowerBook, vil da noe som denne ram'en passe godt? (tenker da på én brikke, eventuellt to) ?

edit: tenke før man poster :wallbash:

Endret av tipp-ex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...