Gå til innhold

Farlig å starte HD uten lokket på?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel ødelagt hardisk som jeg tok av dekselet på for å studere innmaten. Så vurderer jeg da å starte den for å se hvordan ting skjer inni der, men spørsmålet mitt er da: Er det fare for at ting kommer flyvende i skumle hastigheter nå som jeg har tatt ut 8-10 skruer? Jeg tenker da spesielt på platene. Jeg så det var én skrue som var der for å feste disse platene via dekselet.

Jeg har ingen peil på mekanikk, så ikke flame meg hvis dette var et helt på jordet spørsmål.

btw, hvis denne er feilpostet så vær så snill og flytt den, jeg så under overklokking, men fant ikke et forum som passet :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du lokke av så hdd e fucka.

Det trenges absolut minimale partikler med støv for å ødelege hardisken.

Vett du kossen de lager hdd ? i labolatoriom såm er mye reinere enn operasjonssalen.

Tok av lokke på min gamle 40gig ibm, no windows ikke boter lenger ...

Lenke til kommentar
Tar du lokke av så hdd e fucka.

Det trenges absolut minimale partikler med støv for å ødelege hardisken.

Vett du kossen de lager hdd ? i labolatoriom såm er mye reinere enn operasjonssalen.

Tok av lokke på min gamle 40gig ibm, no windows ikke boter lenger ...

Jeg har en gammel ødelagt hardisk som jeg tok av dekselet på for å studere innmaten

Jeg tviler på den blir mere ødelagt enn den allerede er ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det der flere ganger og det kommer ikke noe ut.. disken starter opp og 'armen' jobber. Litt gøy å se på om man har en ødelagt disk. Kan jo lære litt også :p . Lengste jeg vet en disk har fungert som den skal uten lokk er i 1 min og 30 sek.. men etter det er den bare søppel.

Lenke til kommentar
Jeg har gjort det der flere ganger og det kommer ikke noe ut.. disken starter opp og 'armen' jobber. Litt gøy å se på om man har en ødelagt disk. Kan jo lære litt også :p . Lengste jeg vet en disk har fungert som den skal uten lokk er i 1 min og 30 sek.. men etter det er den bare søppel.

Jeg hadde en Seagate 424mb med SunOS 4.1.3 gående uten lokk i flere måneder for noen år tilbake. Funka helt fint hele tia den.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det kommer ingen deler flygende. Både spindelen, aktuatoren og aktuatorarmen er festet i "bunnpanna" og ikke i lokket. Dermed er det ingen fare.

Jeg har selv gjort dette med noen fungerende gamle disker på under 1GB. 5400rpm og aksesstid på 18ms ser faktisk lynraskt ut. Disken fungerte fint uten lokket den halvtimen jeg prøvde. (Kopierte en masse inn på disken og slettet etterpå). Så jeg fremprovoserte en diskkræsj ved å helle alle de løse skruene ned på disken. Skruene fløy ut på gulvet men ikke farlig fort. Jeg fortsatte kopieringen, men da begynnte det å komme opp rare feilmeldinger. "FAT not acsessable", "Cannot Write to disk", osv.

PS. Ødelagte disker inneholder noen interresante deler:

* Skru løs platene så har du fine blanke ølbriketter eller Stearinlysmansjetter (hindrer brann og stearinsøl)

* Skru løs magneten i aktuatoren. Den er fantastisk kraftig tatt størrelsen i betraktning. Garantert din beste kjøleskapmagnet ever! (Holder sikkert 10 postkort + et par grytevotter)

Lenke til kommentar

DU må jo passe på om det er skru på hode 90% av alle harddisker har det, kjører du opp hdd uten skrue på hodfe hvis det skal ha det er den fucked.. Minnimalt med støv kan ødelegge hdd, blås av hdd med trykkluft fra biltema for å forsikre dette.. Hvis du går på overklokking.no>casemods>hdd mod kan du også finne tips til av støvning. Den mod'n gikk sannsyneligvis i dass pga no skrue i hode, men nok om det. Det er ikke farlig og ta av lokket og det går helt fint hvis du gjør det riktigt, antistaiske matter, frakker, armbånd bør være en selvfølge når man driver med slikt sitter forøverigi lab,en i vogon.no datarecovery for harddisker når jeg skriver dette. Her gjør vi slikt hver dag uten at det går galt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Pass på viruser du har i disken din, kan være smittsomme :p

hehe, ja det var egentlig det jeg bekymret meg mest for :blush:

DU må jo passe på om det er skru på hode 90% av alle harddisker har det, kjører du opp hdd uten skrue på hodfe hvis det skal ha det er den fucked.. Minnimalt med støv kan ødelegge hdd, blås av hdd med trykkluft fra biltema for å forsikre dette.. Hvis du går på overklokking.no>casemods>hdd mod kan du også finne tips til av støvning. Den mod'n gikk sannsyneligvis i dass pga no skrue i hode, men nok om det. Det er ikke farlig og ta av lokket og det går helt fint hvis du gjør det riktigt, antistaiske matter, frakker, armbånd bør være en selvfølge når man driver med slikt sitter forøverigi lab,en i vogon.no datarecovery for harddisker når jeg skriver dette. Her gjør vi slikt hver dag uten at det går galt!

Hehe, jeg skjønner såpass, men nå var det da snakk om en ødelagt harddisk som bare står å piper og uler, så jeg tok det ikke så nøye med tanke på støv osv.

Jeg prøvde å skru på disken isted, tror den var litt for ødelagt til at det skulle bli en interessant visuell oppvisning. Plata begynte å spinne, mens lesehodet gikk halveis ut også tilbake igjen, mens hele dritten lagde stygge lyder. Slik står den helt til bios ikke klarer å oppdage disken (det klarte den forøvrig ikke før jeg åpnet den heller da), etter det så parkeres lesehodet. Jaja, det blir noen dyre ølbrikker til festen imorgen da :D

Lenke til kommentar

Det som kan være interessant å se er hvor mye disken tåler før den blir ødelagt. Dersom man har gamle disker som er så små at man ikke lenger bryr seg etc. kan det være virkelig lærerikt å se hva som skal til før data begynner å bli uleselig etc.

Gjorde selv dette for noen år siden... Disken hadde da ikke noen som helst problemer med å lese data fra platene selv med et tusj lag eller to på platene ;-)

Aner potensiale for en ny form for ekstrem modding av maskiner her ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...