Gå til innhold

Forskjell fra u.skole til allmenn


bjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskeligere, plutselig må du faktisk jobbe for å opprettholde karakterene, og ikke bare surfe på prøvene, slik du kunne på ungdomsskolen. Et hett tips er å GJØRE LEKSER, faktisk. Du kommer til å takke meg senere.

 

Det er også verdt å nevne at GK er møkk kjedelig, rent faglig. Du har ikke like mange fag som før, og du har dermed flere timer per fag. Samtidig har du ingen praktiske fag som Kunst/Håndtverk eller "Himkokskap" (;)).

 

Beste tipset jeg kan gi, basert på mine egne feilgrep: Jobb jevnt og trutt, GK er ikke så skippertakvennlig som ungdomsskolen var.

Lenke til kommentar

Som flere har sagt her; Det kreves mer. De fleste går ned i karaktersnitt fra GS til VGS. Jeg klarte å surfe nesten hele GK, det skar ut på slutten.

 

På GK har man en del tragiske realfag, noe som ikke er så morro om man ikke liker det.

VKI er litt bedre fordi man da får velge noen fag selv og man får (i de fleste tilfeller) fritimer. Normalen er vel 5 timer per uke, siden det kan legges inn et 5timers fag der. På VKI er det også lett å drite i norsken, fordi den ikke teller før på VKII. Det er ikke så veldig lurt, har jeg funnet ut. Ble ferdig med VGS nå, og dæven jeg er glad for å være ferdig.

VKII er litt tragisk siden alle fag teller. på GK og VKI var det noen fag som talte, nå gjelder alt. Det er litt kjedelig. Her lønner det seg noe jævli å gjøre lekser. Jeg har da aldri gjort det, noe som viste seg på vitnemålet.. :blush:

 

Vær glad du ikke skal ta Påbygning, det er hardt det. Mange timer (10timer norsk per uke f.x) og masse prøver (om lærern liker det).

 

Menne; Gjør lekser og følg med i timene. Ikke gå i fella som så mange andre her har gjort. :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal begynne på GK selv nå, og håper det blir mer seriøst enn ungdomsskolen. Håper folk som virkelig kan og vil gjøre en innsats faktisk blir belønnet for det. Håper de ser talentet og potensiale i de elevene som ikke liker å være en rævslikker.

På ungdomsskolen (min skole hvertfall) var det nemlig sånn at man kunne være stokk dum å likevel få bra karakterer, så lenge man slikket læreren så langt opp i ræven man kunne. Kanskje var jeg uheldig med valg av lærer på ungdomsskolen, men lærerene blir vel forhåpentligvis bedre på VGS.Håper de ser hvem som faktisk kan noe og gir noenlunde rettferdige karakterer.

Er lei av all smisking.

(Unntak finnes, der smisking er høyst nødvendig.) :p

Lenke til kommentar

Grunnkurs og Videregående Kurs 1 og 2.

 

Nå har det seg slik at (spes på VGS) litt for mange lærere bare ser på prøvene dine. Jeg fikk 4 i både historie og religion, etter arbeidsinnsats og holdinng er det 2-. Hadde 2 prøver siste termin, fikk 4 på begge, i begge fagene.

Lenke til kommentar
^^ Kommer an på hvilken skole du går på. Varierer VELDIG.

Hvorfor inkluderte jeg "litt for mange" og ikke "alle"..?

 

Det er i de fleste tilfeller opp til hver enkelt lærer, ikke skolen. Men MANGE jeg har snakket med har samma oppfatning. Dette har også med alderen på læreren å gjøre. De litt eldre liker prøver, mens de yngre har skjønt at det finnes bedre metoder.

Lenke til kommentar

Mange sier du må jobbe mer for karakterene på GK almenn i forhold til u.skolen. Det var veldig omvendt for meg, jeg gjorde knapt nok lekser hele året og gikk ut av GK med snitt på 5,2. Det eneste faget jeg gjorde noe spesiell innsats i var matte, 1MX, som er et ganske stort hopp fra matten på u.skolen.

 

Men hovedgrunnen til at jeg fikk bra karakterer skyldes at jeg hadde veldig bra lærere, og var motivert. Er du umotivert kan det fort bli litt leit, noe jeg fikk merke på VKII med en norsk lærer fra helvete.

Lenke til kommentar

Jeg er heldigvis ferdig med de greiene der...

 

Men jeg syntes almen var rimelig slappt. Jeg gjorte aldri lekser, men jeg fungte med i timene.

Likevell så kom jeg igjennom det hele uten store problemer.

 

VGS er ikke så hard alle skal ha deg til å tro når du starter på skolen. Det er oppskrytt, mye pauser, mye avlappning og mye soving.. hvertfall i enkelte tilfeller. :)

 

Lykke til hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått allmenn, men karakterene mine økte betraktelig fra ungdomskolen til vgs. VGS gjorde meg mye mer motivert, da lærerne faktisk behandlet elevene på en normal måte, og miljøet ble bedre. Det jeg fant ut var at tingen er å få med seg hvordan læreren vil at du skal jobbe/gjøre ting. Det hjelper stort sett ikke å "gjøre det på sin egen måte".

Lenke til kommentar

Karakterene mine gikk veldig ned første halvåret, selv om jeg skjerpet meg litt fra u.-skolen.Men så gikk jeg opp igjen det andre halvåret, og klarte det faktisk hakket bedre enn på u-skolen tror jeg. Men vet at mange nærmest friker ut på videregående fordi de mister de gode karakterene de alltid har hatt.

 

Anyways, nå synes jeg nesten det er lettere på videregående, siden det er færre fag å konsentrere seg om, dessuten er det ikke så veldig mange prøver/innleveringer i hvert fag hver termin, så er bare å konsentrere seg litt om disse. Begynner på vk 1 nå til høsten...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vær glad du ikke skal ta Påbygning, det er hardt det. Mange timer (10timer norsk per uke f.x) og masse prøver (om lærern liker det).

Gulp.

Lenke til kommentar
VGS gjorde meg mye mer motivert

For min del er det så motsatt som det går an å bli...

 

GK var ganske greit. Det var omtrent som ungdomskolen. Men så gikk alt i dass, spesielt siste året. Noe mer umotiverende enn å analysere dikt, "heimfeste" skriftlige dialekter, særemne, nyere historie, religion, etc. skal du lete lenge etter! Er så ufattelig mye totalt meningsløst tøv du lærer på gymnaset at det er skremmende. Norskfaget er til å grine av :cry:. Og viktige fag som f.eks Engelsk, det skal vi ikke lære for mye av nei...

 

På VK1 og 2 lærte vi ikke å utvikle skriveferdighetene. Vi hadde stiloppgaver, men ingen videre undervisning (noe det norske folk uten tvil har behov for...).

 

For min del har egentlig gymnaset hatt en negativ effekt. Jeg har blitt lei alt som har med lekser og undervisning å gjøre og har omtrent ikke lært en dritt. Det er jo hovedsaklig repetasjon (med litt mer detaljer) av det jeg lærte på ungdomskolen, og det meste går rett ut igjen uansett... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...