Gå til innhold

Dual boot spørsmål

Anbefalte innlegg

Skal legge inn Linux, men skal også ha Windows, altså dual boot.

Skal jeg ha NTFS eller FAT system på Windows partisjonen, hvis jeg vil lese og skrive til den fra Linux?

Hørte noe om hvis du har NTFS på Win partisjonen, at du kun kan lese fra den?

Noen som vet?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg FAT, det er helt problemløst når det gjelder støtte i Linux. NTFS er problematisk, spesielt hvis du trenger å skrive til partisjonen for Linux. Før var det slik at man kunne skade filsystemet bare ved å lese fra det i Linux, men jeg tror det er blitt litt bedre. Uansett har både Linux og Windows perfekt FAT32-støtte, synes du skal velge det.

(Med presisering om at den dårlige NTFS-støtten er Microsofts feil, siden de holder spesifikasjonene hemmelige)

Lenke til kommentar

Tja, Windows kan i utgangspunktet ikke lese noen Linux-filsystemer i det hele tatt, så det er fritt valg fra øverste hylle. Selv bruker jeg ReiserFS (men jeg dual-booter ikke heller). Synes dette er merkbart raskere enn ext3.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Kommer til å bruke Linux mest, men må ty til Windows på litt spilling.

Om man ikke kan lese Linux partisjonen fra Windows, gjør meg med andre ord ingenting.

Et til spørsmål (er nybegynner i Linux verdenen, så mulig spørsmålet er dumt, men..):

Må man ha to partisjoner for Linux? En vanlig, og en swap?

Hva er egentlig en swap partisjon?

Lenke til kommentar

Det er nok anbefalt å ha en swap-partisjon i tillegg til den/de vanlige Linux-partisjonene. Swap (også kalt virtuelt minne) lar operativsystemet "bytte ut" lite brukte minnesegmenter til et område på harddisken slik at verdifult RAM-minne blir frigjort til mer prekære oppgaver. Dette gjør at man har "mer minne" tilgjengelig, men det å bytte minne frem og tilbake fra disk er en svindyr operasjon, siden harddisken er veldig mye tregere enn RAM. Derfor er det best å ha så mye RAM som mulig :) Men swap vil man uansett ønske å ha.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Jag har dual-boota med Windows i årevis, med FAT32, som jeg har formatert i Linux (mkfs.vfat -F 32 <device>) - på tross av at det ikke har blitt tilrådd. Har aldri hatt problemer med verken partisjonering (med beryktede Linux fdisk) eller formatering. Ved å tar're Windows-partisjonene (f.eks: tar czf wback_c_040723.tgz /mnt/win_c 2>winerr_040723.txt) og pakke ut backup'ene ved behov har jeg også spart meg en god del nyinstallering/reparasjon i Windows.

Jeg har pleid å ha to partisjoner til Windows, en til systemet (som jeg helst mounter readonly i Linux) og en (som deles med Linux) til data. (Husk å sette umask=0 når du mounter vfat.) Linux og Windows kan også dele swap, men det spørs om det er bryet verdt. Det fins også ext2-støtte for Windows, men de fleste vil vel velge FAT32 for fildeling. Linux-filsystem velger du fritt, vi som har ext3, har det vel stort sett greit.

Du bør ha en swap-partisjon i tillegg til rot-partisjonen, men hvor mye du ellers deler opp disken(e), er avhengig av bruken og tidsperspektivet. Ved mer allsidig bruk, flere brukere og lengre tidsperspektiv, kan det være fordel å bruke flere partisjoner, bl.a en egen til /home. Hvis du vil teste flere distroer samtidig, f.eks (som jeg) legge inn en ny uten å slette den gamle, må du har partisjoner til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...