salah Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hei. Jeg står ovenfor en egentlig vanskelig problem. Når jeg bruker Wine til å kjøre en Windows-program, så klikker Linux. Dette er ikke bare med Wine, men dette er med alle ting (musikkfiler, bilder og annet) jeg starter. Lyden hakker som om jeg har en 10 kbs prossesor. Jeg har en AMD Athlon 1.3 GHz prossesor som ellers funker FINT i Windows. Når jeg skriver her, så kommer teksten sekunder etter at jeg har trykka på tastene, og det tar minutter før jeg får startet Firefox. Har noen peiling på hvordan jeg kan fikse det? Jeg bruker MandrakeLinux med KDE 3.2 og Wine som jeg lastet ned for to dager siden (er ikke sikker på versjon) Mvh pavlion Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Ehm. Høres besynderlig ut! - Kan det være noe HW relatert? Hmmm.... Naai... Vel, du, prøv en annen distro. - Du kan i førsteomgang prøve Knoppix eller Gnoppix så slipper du prøve en annen distro, som f.eks geniale Arch Linux (hihi) Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hmm..er ikke "bytt distro" tipsene omtrent som "format c:" til alle mulige slags problem i Windows? Uansett, pavlion jeg blir ikke helt klok på hva som er problemet ditt, er det: 1. Maskinen er alltid treig 2. Maskinen er rask og fin helt til du starter wine, da blir både wine og linuxprogrammene treige? Lenke til kommentar
drall Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Tipper wine klikker og ligger i bakgrunnen og gnager maksimalt på cpuen. Se i 'top' for å se hvilke prosesser som tar mest ressurser. Etterpå dreper du prosessen med 'kill -9 <PID-nummer>' eller 'killall -9 <prosessnavn>'. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Hmm..er ikke "bytt distro" tipsene omtrent som "format c:" til alle mulige slags problem i Windows? Uansett, pavlion jeg blir ikke helt klok på hva som er problemet ditt, er det: 1. Maskinen er alltid treig 2. Maskinen er rask og fin helt til du starter wine, da blir både wine og linuxprogrammene treige? Jo, bytt "bytt distro" er det samme som å si "format c:" til alt i Windows. Mitt problem er nummer 2; maskinen er rask og fungerer 100 % som den skal, men så plutselig etter å ha startet Wine, funker nesten ingenting. Musa hakker så innmari at det begynner å bli plagsomt!! Forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg formaterer nemlig ikke eller bytter heller ikke distro på grunn av det, jeg har slitt lenge nok med å få dualboot til å virke. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Ok da har vi fått på det rene hva som er problemet.(var det jeg antok og.. ) Prøv det top-tipset som er nevnt tidligere. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Ok da har vi fått på det rene hva som er problemet.(var det jeg antok og.. ) Prøv det top-tipset som er nevnt tidligere. Ok. Når jeg så i KDE systemvakt, sto det "Minne: 88888888 kb brukt, 88888888 ledig" og "vekselsminne: 768 kb brukt, 0 kb ledig" Og når det gjelder det du sa, hvordan sjekker jeg ut følgende?? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Start en terminal (eller skriv i konsollen) top. Ikke la deg forvirre av all outputen som kommer på skjermen..egentlig er det ganske oversiktlig, se under cpu og mem. Det KDE rapporterte om minnebruk tyder jo på at noe er galt. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Og forresten så fant jeg ut at jeg har ca. 7 000 stk prosesser av wine-preloader :S Hvordan stopper jeg dem?? Takker for hjelp. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 killall wine-preloader generelt : killall prosessnavn ellers så må du finne pid nummeret til prosessen, dette gjøres ved å skrive ps -e i konsollen, så kan du skrive kill -9 pidnummer. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg er skuffet over svarene her. Hvis man går til legen og sier "jeg får så vondt i hodet hver gang jeg dælger det i døren", ville du vært fornøyd med et svar som "skaff deg en mykere dør"? Nei! Mitt tips er helt klart: slutt å bruke wine. Linux har helt gode alternativer til alt du trenger. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Nei ditt svar slime er på linje med "format c:" og "bytt distro". Generelt anbefaler jeg alle å slutte å bruke linux, men det er ikke noe svar når man har et spesifikt problem med et program. Endret 22. juli 2004 av fjotten Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 slime mold; det er det samme som at doktoren hadde sagt "fjern døra" Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Uff, du må si hva som er problemet da! Trodde den var kronisk treg.. At det skjer ETTER wine er jo en helt annen sak Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Nei ditt svar slime er på linje med "format c:" og "bytt distro". Generelt anbefaler jeg alle å slutte å bruke linux, men det er ikke noe svar når man har et spesifikt problem med et program. Jeg har ikke anbefalt ham å bytte distro eller å slutte å bruke Linux. Jeg bare sier at det ikke er noe å basere seg på å kjøre Windows-applikasjoner i Wine. Det finnes fullgode alternativer i Linux. Så jeg anbefaler ham tvert i mot å ikke bytte distro, å bli med Linux, men å heller legge av seg gamle vaner som å slå hodet i døren med vilje, eller kjøre Windows-applikasjoner. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Kan vi skjerpe oss litt? Jeg vil ikke slutte å bruke Linux, de fleste av programmene som er standard er mine favoritt programmer. Jeg slutter heller å bruke Wine eller WineX når det kommer en veldig fin erstatning av Battlefield 1942 til Linux. Jeg fikk ikke prøvd den killall wine-preloader fordi maskinen klikka idet jeg trykka på KDE menyen. Takker for de seriøse innlegga. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 ALT+F2 ------> "killall wine-preloader" Evt (min favoritt) CTRL+ALT+F1, logg inn som brukeren din -> "killall wine-prealoader" Vel, nå bruker ikke jeg Wine, men om noe annet har klikka skifter jeg på denne måten Lenke til kommentar
Ausat Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Kan jo være noe med Wine-pakka du har installert...slett den, og last ned nyeste fra wine sine sider. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 "Bytt distro/format C:" - Jeg tror ikke alle har oppfatta hva Velmont tilrådde. Han nevnte Knoppix/Gnoppix, altså CD-baserte distroer som med fordel kan brukes til å sjekke diverse problemer som en mistenker er installasjonsrelaterte, uten å klusse noe med hardware-konfigurasjonene. Hvis en har en slik CD/DVD med en kjørbar Wine, kan det være til veldig god hjelp for å lokalisere problemene. I denne aktuelle situasjonen hadde jeg prøvd noe mer nærliggende: Kompiler Wine! (Har gjort det sjøl, men det er ei stund sida.) Samtidig kan det virke som om det er noe råttent i basisinstallasjonen her - jeg hadde iallfall ikke stolt blindt på den, sjøl om den kan se bra ut. Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Ok, beklager den skarpe tonen. Var ikke klar over hva knoppix og gnoppix var. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå