Gå til innhold

STILLE kjøling -strømforsyning eller CPU?

Onkel

Anbefalte innlegg

Er helt grønn på dette, men jeg er dritt lei av støyen fra maskinen (spesielt siden jeg bruker den til å lage musikk). Så: hva er det som bråker sånn i den?

Vifta på CPU'en er ukjent, men jeg har en tidlig Athlon 600 Slot-A (IKKE socket-A). Noen som vet om stillegående vifter til slike? Evt hvor man får tak i slot-A utstyr i det hele tatt? Eller kan jeg bruke vifter om hverandre?

Eller finnes det noen løsninger for strømforsyningsvifta som er stillere enn andre? Hvilken av de to viftene har jeg mest å tjene på å skifte ut?

Fins det andre, stillere måter å gjøre dette på? Helst vifteløse?

Vet dette kanskje blir vanskelig å svare på siden jeg ikke vet hva slags deler jeg har. Men alle spekulasjoner tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv http://www.microplex.no.

Jeg byttet i forrige uke min gamle slot-a cpu-vifte med noisecontrol 1844. Den er stille og fin, men det kommer en del støy fra strømforsyningen også. Derfor har jeg bestilt en lyddempet strømforsyning fra noisecontrol, også fra microplex. Et annet tips er å kjøpe en spenningsregulator (fanmate fra Zalman) som du kobler til cpu-vifta. Dermed kan du justere hastigheten og dermed lydnivået på vifen. Det beste er å gjøre alle tre tingene.

Det kan også komme endel støy fra harddisken. Her har også microplex produkter som kan hjelpe.

Jeg har en cd-brenner som faktisk støyer en god del, selv uten plate. Jeg kobler strømmen fra den når den ikke er i bruk. Eller har dinside.no hatt en serie med artikler om hvordan man fjerner støy fra pc'n.

http://www.dinside.no/page/artf/29926.shtml?f=katnav

[ Denne Melding var redigert av: Habelihvafornoe? på 2002-04-24 18:03 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...