Gå til innhold

OS X sin terminal (ALT+n?)

Anbefalte innlegg

Hei, bror sitter på Linux PCen min nå, så jeg får ta til takke med redigeringspcen. Jeg er avhengig

av IRC, og har irssi på en server i Oxford, uansett så kobler jeg til denne, og for å forandre kanal

med irssi bruker man ALT+n, der "n" er et tall. UANSETT, når jeg f.eks trykker ALT+2 for å komme

til #alinux.no (reklamere, reklamere) så sier den PJOING, og skjermen blinker hvitt, er tydligvis

ikke lov det der....

Når jeg så er logget inn, og skal skrive noe til kanalen så er jo æøå UNICODE (utf8) - greit nok,

hva som IKKE er greit er at BACKSPACE ikke funker.... Den funker heller ikke i selve terminalen

om jeg har rett. *teste* -.. Jo, den funker normalt. Jeg kan skrive "echo heii" og viske ut "i"en,

men det kan jeg ikke inne i SCREENen min med IRSSI.

SÅÅÅÅ... Noen som kan hjelpe meg med denne OS X terminalen? Den er ikke særlig morsom :cry:

Sånn ellers så kan jeg si at Tastaturet og Musa som kom med G5en suger, - men ellers funker greia

bra... (etter jeg oppgraderte fra 10.2.8 til 10.3 slutta den å henge seg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker ikke det heller.. Uff, jeg liker ikke denne Terminalen til OS X. Får se

om jeg kan legge inn aterm eller xterm heller, selv om den ikke har så herlig

GUI. Men OS X terminalen er jo ubrukelig, så da må man gå for det som funker.

(ubrukelig med screen og irssi iallfall)

Lenke til kommentar
Funker ikke det heller.. Uff, jeg liker ikke denne Terminalen til OS X. Får se

om jeg kan legge inn aterm eller xterm heller, selv om den ikke har så herlig

GUI. Men OS X terminalen er jo ubrukelig, så da må man gå for det som funker.

(ubrukelig med screen og irssi iallfall)

Gå for standard xterm, Terminal.app har jeg selv kranglet en del med og har halveis gitt den opp.... Bla fungerer cut&paste ikke så bra i Terminal.app. Eventuelt kan du prøve iterm, men jeg garanterer ikke at iterm er bedre enn terminal.app for irssi...

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med terminal-app... Bruker den selv mot linuxshell, og kjører irssi både lokalt og på eksterne maskiner.

Husk også å sette tegnsettkoding i terminal->vindusinnstillinger, gå til 'ukjent monitor' i rullegardinen og sett tegnkodingen til Vesteuropeisk (ISO Latin 1). Dette gjør at man slipper unna UTF-8 med alle de problemer det medfører...

I irssi bruker jeg esc +tall for å skifte vinduer, esc-p for å bla opp og esc-n for å bla nedover i vinduene (har ikke page-up og page-down på laptoppen). Krever et par timers tilvenning å slutte med alt, men nå tenker jeg ikke over det engang når jeg bytter fra laptop til windows og putty på jobb :p

Eneste jeg savner fra linux er den lekre terminalen fra kde, med tabs... Det er lekkert det :)

Endret av magGen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...