Gå til innhold

10 grader i forskjell på 2 hovedkortprodusenter?

8-Ball

Anbefalte innlegg

Skiftet cpu og ram over fra mitt abit ic7-max3 kort til mitt asus p4c800e-deluxe og cpu tempen forandret seg over 10 grader i bios når jeg byttet til asus i forhold til abit. Asus kortet viser at cpu tempen er over 10 grader lavere enn abit kortet med eksakt samme oppsett. Hvorfor forekommer dette?

Begynner jo å tvile på troverdigheten på tempsensorene på disse kortene når jeg får en sånn markant forskjell..

Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle nåværende Intel- og nyere AMD-prosessorer (Athlon XP/MP og nyere) har innebygd temperatursensor som sammen med hovedkort med støtte for dette vil gi helt nøyaktig avlesning, så ekstra termometer vil ikke være nødvendig. For de av oss som fortsatt bruker Duron "Spitfire", Athlon "Thunderbird" eller eldre AMD-prosessorer er derimot 3DfxCool's TempCheck absolutt å anbefale når den monteres som vist her.

Vel... Så er tempen riktig eller er den ikke? Selv har jeg et Asus P4C800E-DLX.

Lenke til kommentar
Skiftet cpu og ram over fra mitt abit ic7-max3 kort til mitt asus p4c800e-deluxe og cpu tempen forandret seg over 10 grader i bios når jeg byttet til asus i forhold til abit. Asus kortet viser at cpu tempen er over 10 grader lavere enn abit kortet med eksakt samme oppsett. Hvorfor forekommer dette?

Begynner jo å tvile på troverdigheten på tempsensorene på disse kortene når jeg får en sånn markant forskjell..

Har selv opplevd dette med flere abit/asus hovedkort med samme oppsett, det må være forskjellig hvor/hvordan produsentene måler temp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det eneste du kan sammenlikne med er samme HK, CPU og oppsett ellers..

Selv har jeg erfart at P4, Celeron m/Intel/SIS-chipset (i845G, SIS651) viser lave temperaturer.. ca. 30 idle og max. 40 ved full load.. Tviler på at kjernen er så kald.

Samme gjelder enkelte AMD HK...

Skiftet nettopp fra MSI Via KM400M til Epox Via KT600.. med akkurat samme "innmat" ellers... Athlon XP 2500+ (Barton).. FX5900..

Med KM400 lå temp på ca. 47-50 idle.. ca. 55 full load.. Med KT600.. ca. 35 idle.. ca. 40 full load... (Volcano 12 CPU-kjøler).

I tillegg kjører jeg Barton'en min på FSB200 (dvs. 3200+) med Epox HK...For å si det sånn.. jeg stoler mer på temp. rapportert fra mitt pensjonerte MSI-kort. Det eneste sikre er å installere sensor/digital tempmåler.. slik som en del kabinetter kommer med..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Har opplevd liknende .

Ett kort målte die temperatur (høyere)

og det andre målte via sensoren i socketen (lavere).

Socket sensorene har jo i tillegg nesten alltid vært dårlig kalibrert

i mange hovedkorts bioser .

Men målte begge disse kortene die temp , skulle det vært rimelig likt .

...

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest på Abit sine forum er IC7 serien kjent for å vise litt vell høye tempraturer. Det kan nok forklare litt av forskjellen.

Jeg mener å ha hørt det samme. Men det burde jo si at tempen på asus antakeligvis er med feil en ca halvparten av differansen??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...