Gå til innhold

Ønsker litt start hjelp innen PHP koding

Anbefalte innlegg

Hei

Ettersom at jeg endelig har litt tid til overs, så ønsker jeg å begynne å utforske PHP programmering. Den beste måten å utforske dette på har jeg funnet ut at er ved å lage noe fra bunnen av selv. Mitt første PHP start prosjekt hadde jeg allikevel håpet å få litt hjelp til. Dette er hva jeg tenker på å lage:

- Jeg ønsker å lage et slags skjema for innsending av nyheter, slik at andre brukere kan sende inn nyheter.

- Jeg ønsker at nyhetene skal godkjennes av en bruker med høyere status før de publiseres.

Jeg ønsker i første omgang å ikke benytte MySQL eller noen form for database, da jeg helst ønsker å gå nærmere inn på PHP først.

Jeg hadde derfor satt veldig stor pris på de av dere som ønsker å hjelpe meg et stykke på vei. Har du for eksempel noen gode sider jeg burde se på eller viktig informasjon jeg burde lese, så tar jeg gjerne i mot slike linker også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lokaltog:

Jeg skal ta en tur innom siden din innimellom for å se om det kommer noen interessante artikler eller guider. Jeg skal lese igjennom det som står der fra før i morgen.

Dersom det er noen andre som ønsker å dele sin kunnskap med meg, ville jeg ha satt stor pris på det

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Jeg tror jeg begynner med å lage et lite skript som man kan skrive nyheter og publisere fra. Ettersom at jeg ikke har noen MySQL konto tilgjengelig akkurat nå, så velger jeg å gjøre dette ved hjelp av bare PHP. Er det noen spesielle hensyn jeg burde ta før eller i det jeg benynner å kode? I hvilket filformat burde f.eks. nyhetene lagres i, eller spiller ikke dette noen rolle? Et siste spørsmål, hva brukes *.inc filer til i kombinasjon med *.php filer?

Lenke til kommentar

mht inc/php:

inc brukes ofte som filetternavn for filer som skal inkluderes i en php-fil:

<?php

include "hovedside.inc";

?>

En feil som er lett å gjøre, er å skrive passord og annen informasjon i slike filer, for om man går rett til filen uten å inkludere den via php, vil man i mange tilfeller se en ren tekst-fil.

Jeg har ofte kalt sidene for .sde (side), bare for å sette litt personlig preg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...