Blib Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Holder på å sette sammen et A64-system hos en kamerat nå og midt under installering av WinXP bare flekker maskinen seg av. Vi sjekker BIOS og CPU-temp står på 76 grader. Vi har en Quiet64-fan som skal takle 3400+ og AS3-pasta. CPUen er en A64 3000+ på et MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB. Viftehastigheten var på 1600RPM, noe jeg syns var litt vel lite. Cool'n'Quiet var disabled by default, men selv ved det aktivert i BIOS sank ikke temperaturen. Hva gjør vi feil? Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Sjekk spesifikasjonene på vifta di om det stemmer med RPM som du måler i bios. Det kan være viften som er defekt og dermed yter mindre enn den skal. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Vifta er spesifisert på å kjøre mellom 1400RPM og 2800RPM Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Da skal den vel kjøres på max visst ikke Cool'n'Quiet er aktivert vel? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Det gjør den ikke... Den holder mellom 1620-1670 rpm konstant, med både cool n' quiet av og på dessverre. Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Det kan jeg ikke skjønne. Har du sjekket at 5-.7- og 12-volts verdiene er normale? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Nå koblet vi vifta på en annen strømtilkobling på hovedkortet; NB fan connector, og da kjørte vifta kun på 800rpm... Vi lurer litt på strømforsyningen vår forresten. Vi har en Q-tec 400W. Ved å flytte rundt på connectoren så oppnår vi andre hastigheter på vifta, men fremdeles godt under 1400RPM. Volt-greiene ser forresten OK ut. 5 på 5.07 og 12 på 11.67. 3.3 på 3.23. Endret 22. juli 2004 av Blib Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 (endret) Til informasjon: Cool and quiet er ikke aktivert som default i BIOS. Dette må også stilles inn i windows. Vifta skal kjøre på full speed default. Gjør den ikke det så sjekk i BIOS og deaktiver evt. cool and quiet. Så det som ringer en bjelle er enten defekt vifte, eller feilmontert kjøleribbe. Uansett, hva skal man med cool and quiet da dette er beregnet for bærbare for å spare batteri? Har selv ASUS Deluxe (S939) og 3500+ dersom det kan sammenlignes. Kjører ikke vifta på full speed så bytt den ut med en som flytter mere luft og dermed gjør prosessoren kjøligere. Lykke til da Edit: Q-tec er som oftest et skjellsord da disse visstnok yter svært dårlig. Sveinl. Endret 22. juli 2004 av Sveinl Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Vi har tre ting som vi lurer på om kan være årsaken: 1: Vi har fått forslag over telefon at det kan være for mye kjølepasta, og at kjøleribba dermed ikke får god nok kontakt med prossessoren. 2: For dårlig strømforsyning (Qtec 400wp dual fan gold) som leverer for lite/dårlig eller ustabil strøm. 3: Defekt cpu-vifte. Er noen av disse mer trolig enn andre, eller er det noen nye forslag? Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hmm, det var da svært rart da Blib. Du kan jo selfølgelig teste med en annen psu da.. Sveinl skrev: Cool and quiet er ikke aktivert som default i BIOS. Dette må også stilles inn i windows. Vifta skal kjøre på full speed default. Gjør den ikke det så sjekk i BIOS og deaktiver evt. cool and quiet. Ja, det er dette jeg også mener på. Er ikke C'n'q aktivert, så skal den kjøre på max. Men det gjør den altså ikke. Jeg personlig tror det enten er noe galt med psu eller cpu kjøleren. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Heh, ja, jeg skulle ønske vi hadde et par PSUer til ja. Liten lyst til å sende det inn også, da delene faktisk ankom i dag til en fyr som aldri har hatt sin egen PC heller Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hehe, nei det er vel kanskje ikke det meste ønskelige. Men ang. den kjølepastaen. Dere hadde vel ikke på for mye? Det skal bare et meget tynt lag på, men det vet dere vel. Dere har vel sjekket at kjøleren står skikkelig på? Tatt et visuelt oversyn som det heter. (Det er første prioritet på feilsøkingslista, jmf mine elektrolærere ) Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Vi tenker som så at hvis det er cpu vifta som er feilen og må byttes, så gjør det ikke noe om vi sjekker kjølepastaen først... Med andre ord skal vi fjerne kjølepasta og prøve om igjen. Vi tror ikke selv vi har hatt for mye kjølepasta, men vi får nå undersøke det Lenke til kommentar
huf Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Ja, det finner dere fort ut Husk at det tar en stund før as3 fungerer maksimalt. Ikke at det har så mye å si når man egentlig vil ha ned tempen med 20 grader da..her snakker jeg bare om 1-5 grader. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 22. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2004 Heh, problematisk det uten Win eller noe. Uansett tviler jeg på om det er en feilrapportering eller noe da det i så fall måtte vært feil på både CPU-fan-speed og temperaturer. I tillegg slo den seg jo av pga den ble varm Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Q-tec er noe herk (throw it, and go for the mist ) Lenke til kommentar
Stylpe Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Jeg sitter også ved siden av maskina det er snakk om. Nå har jo den eminente Blib utelatt noe veldig vesentlig, da. Vifta det er snakk om er "Arctic Cooling Silencer 64 TC", hvor 'TC' åpenbart står for Temperature Control. Det vil si at vifta har en innebygd hastighetsregulator som justerer seg etter temperatur, uavhengig av hva HK måler. Det som jeg flere ganger har prøvd å forklare Blib, er at vifta ikke måler riktig temperatur, og justerer seg deretter. Sensoren er faktisk bare en probe som de (produsenten) har stappet ned i kjøleribba, og hele greia virker derfor litt amatøraktig. Men det skal jo virke i prinsippet, så det kan jo fremdeles være at det er noe vi gjør feil. (C&Q er fremdeles av, og mener vi har passe mengde goop på) Det vi har gjort til nå er å prøve både AS3 og silikongoopen som fulgte med. Samme resultat. Tidligere brukte vi også HK's viftemontering, da denne var limt godt fast under HK. Den har vi (*hostjeghost*) nå fjernet (etter mye strev og såre fingre), og tatt i bruk viftas medfølgende monteringssett. Samme resultat likevel. Vi har i det minste klart å stabilisere tempen på ca. 69 grader, hvor vifta snurrer på ca. 1800 RPM, og windows er mer eller mindre oppe og går. Jeg vil prøve å skaffe ei ny vifte i morgen. Får håpe det løser alt. Men hvis noen har flere gode ideer, setter vi pris på å få høre om det. -Stylpe Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 (endret) Det er nok ikke noe mer du kan gjøre da visst det ikke popper opp noe Endret 23. juli 2004 av hauer Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Koble forbi temperatursensoren kanskje hjelper... hvis det går an da. Da skal vifta gå på fullt. Sveinl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå