Arno Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg har netopp kjøpt meg en AMD XP2100+ cpu, og lurer på om det er noen hensikt å planslipe core og kjøleblokk før jeg legger på Arctic-Silver3. Ble anbefalt å kjøpe en XP-Shims (anodisert)?, så det er også kjøpt.Jeg har ingen erfaring på dette området, derfor henvender jeg meg til dere "guruer" her på forumet. Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Jeg er slett ingen guru, men jeg våger meg frempå med et svar likevel.. :smile: Om det strengt talt er *nødvendig* å planslipe kjøleribben, kommer veldig an på hvilken finish denne har fra før. MEN vi er jo overklokkerre, er vi ikke? :smile: Det kan absolutt anbefales å planslipe kjøleren nesten uansett. Her er en guide. Hvis ikke du kan speile deg i ribben din, er du ikke kul. Om det er nødvendig å planslipe prosessoren, er vel en annen sak.. Jeg har selv en tordenfugl, og på kjernen (som virker helt flat) er det trykket en del skrift. Når jeg tar av min fine og blankslipte kjøler kan jeg faktisk nesten lese avtrykket fra disse bokstavene i kobberet! Det ergrer meg litt, siden det sikkert er snakk om flerfoldige mikrometer, men jeg har ikke våget meg på noe plansliping ennå.. Det virker litt risky.. Men for all del; slip og vær glad! :smile: [ Denne Melding var redigert av: Turbel på 2002-04-24 17:18 ] Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Det har lite hensikt. Har du planer om å overklokke heavy, så har det kanskje litt å si, bittelitt. Men ikke planslip dersom du skal bruke shim. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Ville planslipt kjøleribba, med mindre den har en veldig bra finish fra før av, pga. at dette øker ytelsen, og at det ikke er noe skumle farer i forbindelse med å gjøre det. CPU kan du jo planslipe, men det blir plutselig veldig mye mer skummelt, så det ville jeg egentlig droppa. Shimen er ikke for å kjøle bedre eller noe, bare for å stabilisere kjøler på prosessor. Den kan nok gi litt kjøleeffekt også, men det er ikke så mye at du trenger å tenke på det :smile: Hvis du ikke skal overklokke (men det skal du vel? :smile: ), ville jeg ikke planslipt noenting, temp har jo lite å si en grad fra eller til når du ikke klokker.. Lenke til kommentar
Arno Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 Takker for raske svar. Hadde tenk å "klokke"litt, da vettu. Jeg har oså lagt merke til teksten på coren, det var den jeg tenkte å fjerne med litt sliping. Men en annen ting, skal det være goop på shimen? og hva vil det si at den er anodisert? Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Nei det skal ikke være goop på shimen Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Anodisert aluminium er aluminium som er dekket av et annet stoff, f. eks. farge. Jeg er ikke sikker, men ut fra navnet tolker jeg det dithen at fargen blir påført ved elektrolyse. Produsentene reklamerer av og til med at shimen ikke leder strøm fordi den er anodisert, noe som ikke alltid er riktig.. Det skal ikke mye til å skrape bort litt farge, og da er ikke shimen isolert mer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå